VERNEREGLER: DLA-advokatene (fra venstre) Fredrik Verling, Tommy Bruun og Johan André Eikrem redegjør for hvilke verneregler som kommer til anvendelse i rehab-prosjekter med eldre bygg. Advokat og medforfatter Ida Halstvedt Gundersen var ikke tilstede da bildet ble tatt .
Artikkelserie: Bevaringsverdige bygg og områder – hvilke regler gjelder?
I rehab-prosjekter med eldre bygg og anlegg er det ikke uvanlig at bygget eller det omkringliggende området er vernet. Dette reiser regelmessig utfordringer rundt håndteringen av føringer fra offentlige myndigheter, men også risikofordelingen mellom byggherren og entreprenøren etter partenes kontrakt.
I denne artikkelen ser vi nærmere på hvilke verneregler som
ofte kommer til anvendelse, herunder hva det innebærer at en eiendom er
listeført, bevaringsregulert eller fredet. Til sist ser vi på hvor
dispensasjonssøknader skal sendes og hvem som bærer risikoen for
dispensasjonsprosessen og oppfyllelse av offentligrettslige krav.
Annonse
Hvilke regelverk må byggherren og totalentreprenøren
forholde seg til?
Annonse
Det eksisterer to lover om bygningsvern: kulturminneloven og
plan- og bygningsloven. Kulturminneloven ivaretar de nasjonale og regionale
kulturminneinteressene, mens plan- og bygningsloven ivaretar de lokale
interessene. Regelverket innebærer at byggherren og totalentreprenøren må
forholde seg til følgende typer bygningsvern (rangert fra mildest til
strengest):
· Kommunal listeføring, f.eks. Byantikvarens gule liste
Annonse
· Kommunal bevaringsregulering i kommuneplanens arealdel
eller reguleringsplan
· Statlig fredning etter kulturminneloven
Hvordan forholde seg til kommunal listeføring?
Flere kommuner har innført kommunal listeføring som
vernetiltak. Slik listeføring er ikke lovregulert, og listeføringen har derfor
ingen klare rettsvirkninger. Listeføringen har likevel flere praktiske
konsekvenser.
Til illustrasjon ble Oslo kommunes «gule liste» opprettet i
1962 av Byantikvaren. At en eiendom er listeført her innebærer at Byantikvaren
skal få uttale seg i byggesaker som berører eiendommen. Dette skjer ved at
Byantikvaren får videresendt aktuelle søknader fra bygningsmyndighetene. For
kulturminner av denne vernetypen uttaler Byantikvaren seg om
eksteriørmessige/ytre endringer.
Erfaringsmessig har Byantikvaren fokus på å
opprettholde kvaliteten ved byggets hovedform og fasader, spesielt det som vender
mot vei, gate eller annet offentlig rom.
Byantikvarens vurderinger har vist seg å veie tungt i
kommunens saksbehandling. Som for øvrige prosesser som angår kulturminner kan
det ofte være tidsbesparende å innlede en tidlig dialog med kommunen og
Byantikvaren, gjerne før søknaden sendes inn.
Hvordan forholde seg til kommunal bevaringsregulering?
Kommunal bevaringsregulering er kommunens fremste mulighet
til å beskytte verneverdige bygg og områder. At eiendommen er regulert til
bevaring vil fremgå i reguleringskartet ved at eiendommen er skravert, ofte med
tillegg av påskrift.
Bevaringsregulering innebærer at det i reguleringsplanen
inntas bestemmelser om vern som fastsetter bruk og grenser for hva som kan
tillates av endringer på eksisterende bebyggelse. For eksempel vil
reguleringsplanen ha bestemmelser om at eksisterende bygninger skal bevares.
Mindre endringer vil gjerne tillates, men da under forutsetning av at
eksteriøret beholder sitt opprinnelige preg eller føres tilbake til opprinnelig
utseende.
Typisk vil det også være strenge krav dersom bygninger med kommunal
bevaringsregulering på grunn av brann eller annen uopprettelig skade må
erstattes med nybygg. Normalt vil regulering til bevaring ikke omfatte
interiør, men det kan omfatte bærende konstruksjoner.
Bevaringsreguleringen innebærer at mulighetsrommet for hva
som er tillatt på eiendommen innskrenkes. Søknad om tiltak, særlig
fasadeendringer, vil normalt være avhengig av dispensasjon fra
reguleringsplanen. En eventuell dispensasjon endrer ikke reguleringsstatusen,
og et eventuelt nytt tiltak krever ny søknad og ny dispensasjon.
Den strengeste formen for vern etter kulturminneloven er
fredning. Til forskjell fra kommunal listeføring og kommunal
bevaringsregulering vil fredning normalt omfatte både eksteriør og interiør.
Dette innebærer at alt arbeid på bygget utover normalt vedlikehold er
søknadspliktig og krever dispensasjon fra Statsforvalteren. Hva som anses som
vedlikehold tolkes strengt. For eksempel vil endring av malingstype eller farge
ikke anses som vedlikehold, mens maling med samme malingstype og farge anses
som vedlikehold. Grensedragningen mellom tiltak som ikke krever dispensasjon,
og tiltak som krever dispensasjon, kan derfor være vanskelig.
Av denne grunn er det ofte nyttig at byggherren og
totalentreprenøren tidlig innleder en dialog med Statsforvalteren.
Kulturminnemyndigheten har nemlig veiledningsplikt. For å tilrettelegge for en
effektiv saksbehandling bør byggherren og/eller totalentreprenøren gjøre et
godt grunnarbeid ved å beskrive de planlagte tiltakene på en presis og
utfyllende måte. I tillegg bør det vurderes om Statsforvalteren skal inviteres
på befaring. Merk at det i enkelttilfeller ytes tilskudd til istandsetting,
sikring og skjøtsel av kulturminner.
Tiltak på eiendommer som bare er kommunalt listeført, for
eksempel på gul liste, krever ikke dispensasjon. Likevel bør det tidlig
innledes dialog med den kommunale plan- og bygningsavdelingen (og Byantikvaren
i kommuner hvor dette finnes).
Søknad om tiltak på eiendom som er bevaringsregulert i
reguleringsplan skal sendes til plan- og bygningsavdelingen i kommunen hvor
eiendommen ligger, jf. plan- og bygningsloven § 19-2. Søknader om tiltak på
fredede bygg skal sendes til Statsforvalteren i fylket hvor kulturminnet
befinner seg. Dersom tiltaket angår samiske kulturminner, skal
dispensasjonssøknaden sendes til Sametinget. Dispensasjonssøknaden sendes fra
eieren av bygget/eiendommen.
Hvem bærer risikoen for dispensasjonsprosesser og
oppfyllelse av offentligrettslige krav?
Dispensasjonsprosesser og dialog med kulturminnemyndighetene
kan bli både tids- og ressurskrevende. Dersom vernet eksisterte allerede på
tilbudsstadiet, er det totalentreprenøren som bærer risikoen for å oppfylle
eksisterende offentligrettslige krav. Totalentreprenæren er nemlig ansvarlig
for at prosjekteringen, utførelsen og sluttresultatet er i samsvar med lover,
forskrifter og offentlige vedtak, jf. NS 8407 pkt. 15.1 og 14.4.
Totalentreprenøren må da enten søke om dispensasjon, eller utføre tiltak som gjør
at sluttresultatet ikke kommer i konflikt med det aktuelle vernet.
Dersom det skjer endringer i lover eller forskrifter, eller
fattes vedtak som innebærer at sluttresultatet må endres, og dette skjer etter
totalentreprenøren innga sitt tilbud, vil som utgangspunkt byggherren bære
risikoen. Totalentreprenøren kan da for eksempel påberope arbeid med
dispensasjonssøknader og/eller endret prosjektering/utførelse som grunnlag for
tilleggsvederlag og/eller fristforlengelse.
En viktig begrensning er imidlertid
at byggherren kun bærer risikoen for regelendringen dersom totalentreprenøren
ikke burde tatt endringen i betraktning da tilbudet ble gitt, og
totalentreprenøren heller ikke burde unngått følgene av de aktuelle
regelendringene, se NS 8407 pkt. 15.2 (3).