Foreningen Byfolk mener kjøremønsteret vil føre til ytterligere press og køkjøring for både bil- og busstrafikk. (Foto: Google)
Uforstående til nytt kjøremønster i Oslo sentrum
Gårdeierne i Oslo sentrum mener Bymiljøetatens forslag til nytt kjøremønster vil føre til unødvendig merkjøring og forurensning.
Bymiljøetatens «Endring av kjøremønster – implementeringsforløp» er sendt ut til høring. Blant dem som så langt har sendt høringsuttalelse, er Byfolk Oslo Sentrum – en forening som representerer ca. 80 prosent av alle bygårder og eiere av forretningseiendom innenfor Ring 1. Dette tilsvarer i overkant av 3 millioner kvadratmeter næringseiendom.
Foreningen mener at et kjøremønster som det foreslåtte, vil gi store utfordringer for næringstransport.
– Disse hindres nå i praksis å benytte sentrumsgater på tvers inne i bykjernen. I dette kjøresystemet skal all biltrafikk kjøre sentrumsringen rundt og rundt og ut av soner på samme sted. Systemet medfører svært mye merkjøring. I tillegg tilfører systemet flere biler til sentrumsringen på samme trasé som også er ment for busstrafikk i kollektivsystemet, skriver Byfolk, som mener dette vil føre til ytterligere press og køkjøring for både bil- og busstrafikk.
Foreningen synes næringstransportørene i stedet bør få gjøre seg ferdig med alle sine ærender før de velger å kjøre ut av sentrum igjen. I tillegg mener den at skillet mellom privatkjøring og næringstransport kan gjøres ved bruk av skilting, fremfor å stenge gater med midlertidige møbler eller ved bruk av stengebommer etc.
– Slik Byfolk ser det, vil det også være fullt mulig å innføre restriksjoner som begrenser privatbilisme kun i rushtidene, eller å tilrettelegge for ulike regler i ulike sesonger. Dette gjøres i en rekke byer hvor det tilrettelegges for biltrafikk om vinteren, og begrensninger om sommeren. Det er viktig med en helhetlig mobilitetsplan om dette, heter det i uttalelsen.
Det påpekes også at berørte gårdeiere stiller seg uforstående til forslaget om nytt kjøremønster, hvor det starter en enveis hovedrute for biltrafikk i krysset Biskop Gunnerus gate/Strandgata, mens all atkomst til dette krysset er angitt som kollektivtraseer.
– For å få til en minimumsløsning for atkomst inn og ut av den østre del av området innenfor Ring 1, vil det her være behov for en ventil som gir bilister mulighet til å kjøre ut av området, snarere enn at de skal tvinges tilbake og gjennom hele sentrum dit de kom fra. For å unngå unødvendig merkjøring og forurensning, vil vi anbefale en trafikkløsning hvor traseen Biskop Gunnerus gate fra Schweigaards gate til Skippergata gjøres til hovedrute bil med toveis trafikk til krysset Biskop Gunnerus gate/Strandgata, skriver Byfolk.
Foreningen har over en lengre periode understreket viktigheten av å evaluere hvordan de ulike bylivstiltakene påvirker omsetningen hos førsteetasjebedriftene.