– Hitlers tanngard

Steinene som hindrer parkering i Thereses gate, sammenliknes med tennene til en av historiens verste massemordere.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby (V), fjernet i januar parkeringsplassene i handlegaten Thereses gate, som går ned mot Bislett stadion. Hensikten er å bedre fremkommeligheten for trikken. Fjerningen har imidlertid vakt harme hos beboere i nabolaget og næringsdrivende, sistnevnte har opplevd en til dels klar nedgang i omsetningen.

En egen gruppe på Facebook er opprettet («Stopp prøveprosjekt Thereses gate»). Her er karakteristikkene mange og harde, blant annet av steinene som skal hindre bilistene i år parkere. (bildet).

Gebiss og tanngardDisse steinene kalles nå ifølge gruppen på folkemunne for svært lite flatterende «Hitlers gebiss» og Hitlers tanngard». Gruppen vil istedenfor å ta bort parkeringsplassene i Thereses gate kutte noe av kantsteinene til fortauene i gaten, som de mener hadde sikret fremkommelighet for trikken.

Da bladet NæringsEiendom i januar intervjuet Guri Melby om problematikken, sa Melbye blant annet at Thereses gate er den mest krevende gaten i Oslo. Prosjektet er et prøveprosjekt, som skal evalueres til høsten. Melby vurderer imidlertid et liknende parkeringsforbud i Thv. Meyers gate på Grünerløkka.

2 sekunder?Prøveprosjektet i Thereses gate har nå vart i fem måneder. Ifølge «aksjonsgruppen» har snitthastigheten for trikkene bedret seg med 1 kilometer på rutene. For den 500 meter lange strekningen med steiner, tilsvarer det i snitt en bedring på 2 sekunder. NE nyheter går ikke god for beregningene, men har spurt Ruter om hva reisetiden i gjennomsnitt har gått ned med.

– Vi kan fastslå at tiltaket har hatt god effekt med tanke på driftsstans, men vi må komme tilbake på et senere tidspunkt når det gjelder reisetid. For å få et best mulig bilde av effekter, må dette måles over en lengre periode enn bare noen måneder. Vi har derfor ikke tilgjengelig noen beregninger av gjennomsnittlig reduksjon i reisetiden ennå. Ruter vil komme nærmere tilbake til evalueringsresultater etter hvert som dette skal presenteres for styrende organer, uttaler pressekontakt Sofie Bruun i Ruter.

Ikke kvalitetssikret– Men er det mulig å få et konkret svar basert på månedene som har gått, dere vet jo tallene?– For at svaret skal være konkret og gi noen mening, må usikkerhetsfaktorene være tatt med i analysen. Derfor har vi ennå ikke noe kvalitetssikret tall, svarer Bruun. Hun viser også til at reisetiden for de aktuelle trikkelinjene (linje 17 og 18) påvirkes av svært mange elementer.

– Den tiden som spares gjennom Thereses gate, kan fort bli «spist opp» av en endrede forutsetninger andre steder langs traseen. Særlig kan anleggsarbeider påvirke effektene betydelig, sier Bruun.

Guri Melby mente i vinter at færre biler vil gjøre Thereses gate til en mer attraktiv handlegate, og at det er parkeringsplasser i sidegatene og i nærområdet. Disse sidegatene er imidlertid stappfulle av biler tilhørende beboerne i området, og det er knapt en ledig parkeringsplass å oppdrive i gatene.

Tomme lokalerFor å øke attraktiviteten til Therese gate, brukte Melby i vinter 400 000 kroner på to isskulpturer. Disse skulpturene smeltet bort i løpet av noen dager. Byråden har også via Bymiljøetaten engasjert «Sceneskift Thereses gate», for å teste ut alternativ bruk av de frigitte parkeringsarealene. Deler av fortauene er blant annet malt i knallsterke blåfarger. Sceneskift får millionbeløp å rutte med.

NE nyheter skrev i mai at det nå står 29 tomme butikklokaler i Kvadraturen, som foreningen Byfolk mener kan tilskrives fjerning av parkeringsplassene i området.

Guri Melby har også denne våren som et prøveprosjekt stengt Ring 2 (Finnmarksgata) mellom Sofienberggata og Økernveien (Tøyen), uten en konsekvensutredning. Stengingen skal ha ført til at bilistene nå velger mindre nabogater, som blant annet er skoleveier.

Powered by Labrador CMS