IKKE TIDSBEGRENSET VARIGHET: Mange byggetiltak gis midlertidig brukstillatelse for hele eller deler av prosjektet. Men en midlertidig brukstillatelse har ikke – og kan heller ikke gis – tidsbegrenset varighet, påpeker senioradvokat Nicholas Giverholt.
Varigheten av midlertidige brukstillatelser – hva skjer ved forsinket ferdigstillelse?
Det mange ikke er klar over er at midlertidige brukstillatelser ikke har – eller kan gis – noen varighetsbegrensning.
Midlertidig brukstillatelse gjør at nye konstruksjoner kan
tas i bruk før hele tiltaket er ferdigstilt. Dette er en praktisk og mye brukt
fremgangsmåte, både for enkeltbygg og der man oppfører flere bygninger (eller
byggetrinn) innenfor samme rammetillatelse.
Siden ferdigattest først gis når
hele tiltaket er oppført, vil det ofte oppstå et behov for at deler av
bebyggelsen kan tas i bruk etter hvert som den oppføres.
Frist for ferdigstillelse
De fleste kommuner er positivt innstilt til å gi
midlertidige brukstillatelser så lenge den aktuelle delen av tiltaket er trygt
å bruke. Derfor ser man også at mange byggetiltak gis midlertidig
brukstillatelse for hele eller deler av prosjektet, med en konkret frist for
ferdigstillelse av resten av tiltaket.
Det mange ikke er klar over er at midlertidige
brukstillatelser ikke har – eller kan gis – noen varighetsbegrensning. Når en
konstruksjon først har fått en midlertidig brukstillatelse vil altså ikke
brukstillatelsen utløpe. Departementet har i en tolkningsuttalelse (ref.
2017/1486-2) formulert dette slik;
En midlertidig brukstillatelse har ikke – og kan heller ikke
gis – tidsbegrenset varighet. Dersom det i en midlertidig brukstillatelse er
oppstilt frist for ferdigstillelse av gjenstående arbeider, er altså ikke
konsekvensen av fristoversittelsen at den midlertidige brukstillatelsen faller
bort, slik at det er nødvendig med en ny søknad om midlertidig tillatelse.
Dette reiser et interessant spørsmål; hva skjer hvis
tiltakshaver ikke oppfyller brukstillatelsens frister for å ferdigstille resten
av tiltaket?
Fra tiltakshavers ståsted vil ofte det aller viktigste være
at ikke brukere og kjøpere av bygningen(e) må fravike eiendommen etter at nye
bygg først er tatt i bruk.
Som sitatet ovenfor viser er ikke resultatet av
fristoversittelse at konstruksjoner som har fått brukstillatelse blir ulovlig å
bruke. Kommunene er derfor henvist til å følge opp forholdet gjennom prosessene
for ulovlighetsoppfølging etter plan- og bygningslovens kapittel 32.
Risikerer dagbøter
I en slik situasjon ser man ofte at kommunene ilegger
tiltakshaver dagmulkter frem til tiltaket i sin helhet er ferdigstilt slik som
kommunen forutsatte da det ble gitt midlertidig brukstillatelse. Dette kan
gjøres som en engangsmulkt, eller som en dagmulkt som løper frem til
ferdigstillelse av tiltaket. Hvis gjentatte mulkter ikke har ønsket virkning,
kan kommunen ta i bruk sterkere virkemidler.
Samtidig må man være klar over at
kommunens ulovlighetsoppfølging i slike situasjoner er underlagt et lovfestet forholdsmessighetskrav.
Reaksjonen kan derfor ikke være uproporsjonal med alvorligheten av
fristoversittelsen.
Reaksjonen fra kommunens side vil avhenge av forholdene i
den konkrete saken, og mulktbeløpene kan bli betydelige hvis tiltakshavers
fristoversittelse er alvorlig.
Samtidig er det allikevel en trygghet for
tiltakshavere i at når brukstillatelsen først er innvilget, så vil den ikke
automatisk bortfalle hvis man oversitter fristen for ferdigstillelse.
Artikkelforfatteren er senioradvokat i Advokatfirmaet
Schjødt.