Magasin

GRÜNDER OG LEDER: Kolach ble født i Trondheim og vokste opp i Bærum, sammen med en yngre søster og foreldrene mine, som flyttet til Norge fra Polen på 80-tallet.

Ung profil: – Det er kreativitet som får meg til å tikke

Piotr Kolacz liker å skape. Enten det er teknologiplattformen SpaceSpot, som nylig vant FutureEdge 50 Awards i USA, eller musikk. Under artistnavnet «Le P» har han 30 millioner streams og platekontrakt med TGR og Sony Music Sweden.

Publisert Sist oppdatert

Kreativitet er et ord som går igjen i mye av det Piotr Kolacz driver med. Han har alltid vært en kreativ person og liker å skape ting. Kolacz ble introdusert for musikk i tidlig alder og han spilte piano allerede som 6-åring.

– Da jeg var 13 år, spilte jeg inn egne sanger, brente en CD og sendte den til et plateselskap. Det er mulig at noen har min aller første CD et eller annet sted i kjelleren, sier Kolacz med et smil og legger til at sjangeren ikke er så langt unna det han hører på nå. Kolacz ble født i Trondheim og vokste opp i Bærum, sammen med en yngre søster og foreldrene, som flyttet til Norge fra Polen på 80-tallet. I dag er han gründer og leder for SpaceSpot, som er en del av CBRE.

Old school

Kolacz ville bli arkitekt, han har alltid vært interessert i den kunstneriske og kreative delen av arkitekturen. Men slik ble det ikke. Han havnet på ventelisten på arkitekturstudiet, og da takket han heller ja til en plass på NHH i Bergen. Planen var egentlig å teste økonomi i et halvt år, men det endte med en master i finans.

– Jeg begynte i shipping etter bacheloren, som er en spennende, dynamisk og global bransje, med et høyt aktivitetsnivå. Men samtidig veldig old school, noe jeg la merke til da skip og oljefrakt ble avtalt over Yahoo Messenger. Dette syntes jeg var litt merkelig, siden MSN og Yahoo var ganske utdaterte apper som jeg hadde brukt på ungdomsskolen til å chatte med venner, men det funket tydeligvis til tankskip også, ler han.

Etter bacheloren jobbet han i Bergen Tanker Brokers, før han begynte på masteren i Bergen, og etter studier, i tank- og nybyggavdelingen til Clarksons Platou.

– Jeg var ganske bestemt på at skipsmegler var det jeg skulle bli. Men noe som ble litt mindre sikkert da jeg etter studiene kjente at det kriblet ganske mye i artisten og musikeren i meg, forteller han.

Toppet listen

Gjennom studietiden i Bergen vokste det kreative genet frem igjen, og Kolacz begynte å produsere musikk.

– Stilen som kom helt naturlig for meg var sommerlig og laidback. Muligens fordi man trengte et lite avbrekk fra værforholdene i Bergen. Jeg fant noen vokalspor på internett og lagde et par remixer som jeg la ut på SoundCloud og YouTube under det «sommerlige» artistnavnet «Le P», sier han.

Blant sangene var «Stolen Dance» og «History», sistnevnte med vokal fra en relativt ukjent Michael Jackson-låt med samme navn som han slapp i 2013.

– Noen dager senere satt jeg på bussen og fikk melding fra en venn om at sangen var nummer 5 på topplisten til Hype Machine for «hot songs in the world», en side som da målte interessen på sanger i streaming-verden. Dagen etter var sangen på toppen av denne listen, sier han stolt.

En uke senere var mailboksen full av forespørsler fra diverse deler av verden om samarbeid, management, agenter, plateselskaper osv. Kolacz endte med å signere med et management i LA og samme agent team som Matoma.

– «Tilfeldigvis» hadde det seg slik at jeg i løpet av masteren skulle på utveksling til California, og ble da booket av managementet inn på en USA-turné. Dessverre viste det seg å ikke være like lett å gjennomføre i praksis, siden jeg var der på studentvisum, noe som ikke er så lett å kombinere med kommersiell virksomhet, forklarer han. Men musikk fikk han tid til uansett. Han spilte inn nye låter og lagde remixer.

– Et morsomt øyeblikk var da jeg satt alene i et studio og så kom plutselig teamet til Justin Bieber inn for å høre på. De hadde visstnok akkurat ferdigstilt «Sorry»-albumet i naborommet. Og var interessert i å høre på mer panfløyte-musikk (tropical house) fra Norge, ler han.

Nå eller aldri

Etter å ha jobbet en periode i shipping, endt opp som DJ for kunder på utesteder i London og fått mye interesse fra musikkbransjen, ble Kolacz fristet til å drive med musikk på heltid.

– Jeg bestemte meg for å ta et par måneder med kun musikkfokus. Det var nå eller aldri, tenkte jeg. Men det merket jeg var lettere sagt enn gjort. Å hoppe over i kreativ virksomhet som jobb, på eget initiativ og uten rammer, ble en ganske brå overgang. Fantastisk givende og inspirerende til å begynne med, men veldig annerledes etter hvert, påpeker musikkentusiasten.

Plutselig bestod arbeidsdagen av en helt annen form for jobb. På mange måter hadde hobbyen blitt en jobb. Noe som var en uvanlig følelse for Kolacz, siden det som alltid var et avbrekk fra hverdagen, nå ble hovedfokus for prestasjon.

UTVIKLING: Kolach tror produktifiseringen av eiendom kommer til å fortsette i mye raskere fart.

– Dette skapte et merkelig forhold til det jeg drev med, kombinert med en ganske tøff industri. Det skal være stor respekt til alle i kreative- og freelanceyrker, fremhever han. Noe som på sin måte kan trekkes paralleller til gründere i tidlig fase, der man tar de første vanskelige stegene fra ustrukturerte ideer til realitet. Du må ha en visjon, være målbevisst og dreven, og siden det er veldig få av de første stegene som er sikre, må dette kombineres med en smule «naivitet». Hadde alt vært sikkert, så hadde alt allerede vært funnet opp. Jeg hadde sistnevnte, men kanskje ikke så mye av det første, sier han og fremhever at motivasjonen ikke var den samme, og at han kjente at han ikke var klar på det tidspunktet.

Nytt kapittel

Kolacz ble i 2017 introdusert for eiendomsbransjen og CBRE, hvor han fikk en jobb som forretningsutvikler.

– Strategien til John Solberg og CBRE var å i stor grad kombinere teknologi og digitale verktøy i eiendomsbransjen. Dette fikk tech-nerden i meg til å smile, samtidig som det var en tradisjonell og asset heavy bransje som minnet meg litt om shipping. Jeg syntes det var spennende hvordan proptech og digitale løsninger kunne være med å påvirke en historisk underdigitalisert eiendomsbransje, forteller han.

Du må ha en visjon, være målbevisst og dreven, og siden det er veldig få av de første stegene som er sikre, må dette kombineres med en smule «naivitet».

PIOTR KOLACZ

Gjennom CBRE ble Kolacz engasjert i startup-verdenen. Noe av det første han gjorde var å saumfare alle gründermiljøene i Oslo, fra StartupLab til MESH, og booke møter med det han fant av eiendomsrelevante startups og selskaper.

– Jeg var kun ute etter å lære. Lære om nye tilnærminger, hvordan folk tenkte, hvordan tech-verden møter eiendomsbransjen og se etter potensielle samarbeidspartnere. Et av selskapene jeg ble veldig imponert av var tre karer med en imponerende visjon som kalte seg for Spacemaker, sier han med et smil.

Ved å følge startup-verden tett, ble han også introdusert for Antler, et globalt tidligfase Venture Capital-fond, hvor han nå er rådgiver for deres startup-ideer.

– Det er imponerende å se hvor mange gode ideer som kontinuerlig skapes her i Norge og hvor mange som begynner å få betydelig internasjonal eksponering, sier han entusiastisk og legger til at musikken ikke har stilnet helt underveis.

Han slipper fortsatt musikk som Le P, har rundet 30 millioner streams, og har platekontrakt med TGR og Sony Music Sweden.

– Jeg tror 13-åringen i meg er ganske happy med kombinasjonen, ler han.

Starten på SpaceSpot

I dag leder Kolacz, SpaceSpot, og et team på tvers av London, Madrid og Dallas. Én idé han fikk for noen år siden, like etter han begynte i CBRE.

– Jeg hadde ingen direkte eiendomserfaring fra før. Så jeg tenkte rett og slett hvordan hadde jeg foretrukket å leie kontorer hvis jeg kunne? Jeg jobbet da med digitale verktøy og satt på den tiden tett med utleieavdelingen. Ut fra det vokste ideen om hvordan man kan gjøre det enklere for gårdeiere å leie ut, for leietakere å finne riktig objekt, og fasilitere prosessen i et mer standardisert og enklere format for begge, forklarer han.

Resultatet ble SpaceSpot, en Airbnb-liknende plattform hvor utleiere effektivt kan markedsføre og drive en prosess, og der leietakere kan finne riktig areal. Overflødig areal kan enkelt leies ut, og leter du etter fleksible avtaler kan du enkelt finne frem gjennom plattformen.

– Jeg presenterte ideen for ledelsen i CBRE i Oslo som syntes den var veldig interessant. De sendte meg videre til ledelsen i Europa som jeg presenterte for i 2019. Etter noen grundige vurderinger mente de også at ideen var god, og ba meg presentere den for den globale ledelsen i CBRE i USA, forteller han og påpeker at det kom tydelig frem i prosessen at CBRE er et enormt amerikansk system med over 100.000 ansatte. Særlig i beslutningsprosesser i et såpass sammensatt og globalt system.

– Mye av æren for at SpaceSpot ble en realitet går til Oslo-ledelsen i CBRE, som gav meg muligheten til å utforske og utvikle denne ideen fra startgropen, og som var sparringspartnere gjennom hele reisen. Uten en teknologimotivert ledelse som støttet ideen, hadde den kun endt opp som en Powerpoint slide, understreker han.

De utviklet løsningen gjennom 2020 og lanserte i august. Siden da har de fått god respons på plattformen, til tross for et pandemiår som åpenbart har satt kontormarkedet på prøve. Nå planlegger SpaceSpot hvilke andre land de skal lansere plattformen gjennom 2021.

Internasjonal prestisjepris

SpaceSpot vant i april prisen FutureEdge 50 Awards i USA, som er en kåring av digitale ideer og selskaper som pusher grenser innenfor innovasjon i sitt felt. Mot selskaper som blant annet IBM, Bank of America og Verizon.

– Det er veldig givende og motiverende, og jeg føler meg veldig heldig og takknemlig som får mulighet til å påvirke hvordan verdens største eiendomsselskap tilnærmer seg det digitale skiftet. Og at ideen kommer fra Norge gjør det ekstra morsomt, fremhever han.

– Hva er dine tanker om eiendomsbransjen og hvordan den vil utvikle seg?

– Jeg tror produktifiseringen av eiendom kommer til å fortsette i mye raskere fart, at kvadratmetere blir tilbudt til sluttbrukere i andre formater enn tradisjonelle leiekontrakter. Dette har vært en underliggende trend de siste årene og man ser allerede at flere av de store gårdeierne har lansert fleksible produkter i byggene sine som tillater kortere og medlemsbaserte avtaler. Jeg tror dette vil være en viktig del av hvordan leieavtaler kommer til å tilpasse seg bedriftenes mer flytende arealbehov etter at samfunnet åpnes opp igjen, svarer han.

Kolacz tror kontorbruken fremover vil bli definert av hvordan selskapene (leietakerne) ønsker at de ansatte skal jobbe.

ENKLERE: Kolach forteller at Spacespot gjør det enkelt for mindre virksomheter å finne riktig kontorlokaler ved hjelp av en strømlinjeformet og integrert søke- og leieprosess.

– Vi har sett at noen selskaper har innført workfrom- anywhere policy, der ansatte selv velger om de ønsker å jobbe fra et felles kontor, hjemmefra eller andre steder. Til slutt vil dette bli avgjort av produktivitet, kultur og kostnader for selskapet. Kanskje vil begrepet kjernetid nå isteden defineres som den faste tiden man møtes, og ikke den faste tiden man må sitte ved en pult, ettersom arbeidsdagen og arbeidsstedet kommer til å være mer flytende gjennom arbeidsuken, sier han og fremhever at alle selskaper er ulike, ikke minst ansatte. Det vil derfor ikke være at one-size-fits-all.

– Kontor og felleskap er tross alt fortsatt veldig viktig for å bygge kultur i selskaper, men samtidig åpner digitale verktøy for et mer distribuert arbeid, poengterer han.

Yngre krefter

For unge som vil opp og frem i bransjen, råder Kolacz dem å ikke være redde for å komme med ideer eller forslag.

– Det er utrolig mange ideer som aldri ser dagens lys eller blir ordentlig diskutert.

Flere ideer blir aldri delt under selve møtet, men blir delt mellom folk på vei ut døren fra møterommet og så forsvinner de gradvis ved kaffemaskinen. Du vet aldri hvor i organisasjonen ideene kan være, og veldig ofte kan de komme fra de yngre kreftene i selskapet som ser på ting på en annen måte, mener han.

– Hva har du lært som du har tatt med deg videre i karrieren?

– Jeg tror man må finne sin egen vei, det finnes ikke er noe fasitsvar. Du må finne noe du liker eller brenner for, på en eller annen skala som passer for akkurat deg. Min tilnærming er å alltid være nysgjerrig og åpen. Noe jeg merker i alt fra strategidiskusjoner til hvordan ideer plutselig dukker opp, enten det er en melodi-idé eller ny funksjonalitet til en app, svarer han.

I tillegg har Kolacz alltid vært nysgjerrig, noe som gjør at han gjerne ønsker å forstå hvordan ting henger sammen og hvorfor ting skjer. Gjennomføringsevne er noe annet han mener er viktig, enten det er transaksjoner, strategi, utvikling eller lansering.

– Det er noe jeg har lært mer de siste årene. Sette konkrete mål og jobbe mot dem. Men samtidig ikke bli blind for alt som skjer underveis, sier han.

– Hvor er du om 10 år?

– Det er et vanskelig spørsmål å svare på, men min beste gjetning er familie, gode venner, et piano og noe jeg har vært med å bygge opp. For meg er det viktig at jeg får kombinert business med kreativitet. Det er kreativitet som får meg til å tikke. Men det er jo veien som også er målet, så det er vanskelig å si hvor det bærer hen.

Powered by Labrador CMS