Aspelin Ramm topper i Sverige

Aspelin Ramm Fastigheter har Sveriges mest fornøyde leietakere, mens KLP Fastigheter har hatt mest fremgang på kundetilfredsmålingen til CFI.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Svenske CFI Group har i en årrekke gjennomført kundetilfredsundersøkelsen Fastighetsbarometeren Kontor. I dag er resultatene for årets undersøkelse klare, og det var Aspelin Ramms svenske eiendomsselskap Aspelin Ramm Fastigheter som hadde Sveriges mest fornøyde leietakere.

Aspelin Ramm Fastigheter oppnådde en kundetilfredshet på 81,9 poeng. Det var 0,3 poeng mer enn fjorårets vinner Hufvudtstaden og 0,4 poeng mer enn nummer tre på listen, Pembroke Real Estate. Ifølge CFI Group hadde alle de tre selskapene det til felles at de jobber meget aktivt med de områdene som sterkest driver kundetilfredsheten.

– Det er med stor glede og stolthet at jeg og mine medarbeidere tar imot denne utmerkelsen fra våre fornøyde leietakere. Prisen er et uttrykk for at vår idé om innovativ eiendomsutvikling med menneskene i sentrum er både vellykket og blir satt pris på. Samtidig er det en pris som gir oss energi i vårt fortsatte arbeid med å ha Sveriges mest fornøyde kunder i de kommende årene. Det her er en tittel som vi ikke skal gi fra oss frivillig, sier Lennart Karlsson, sjef for Aspelin Ramm Fastigheter.

Totalt har den svenske eiendomsbransjen en samlet kundetilfredshet på 73 poeng av 100 oppnåelige. Det som driver kundetilfredsheten er i hvor stor grad eiendomsselskapet lever opp til deres image, servicen som gis til leietakerne, oppfatningen av lokalene leietakeren sitter i og hvordan de håndterer klager og feilmeldinger.

KLP Fastigheter var det eiendomsselskapet i undersøkelsen som hadde størst fremgang i kundetilfredsheten. De forbedret sin KTI med 3 enheter.

– I løpet av de seneste tiårene har vi sett en positiv utvikling av Fastighetbarometerns kundetilfredshetsindeks, og bransjen er blitt stadig bedre på å ta vare på kundene. Årets resultater bryter dog den positive trenden og for første gang på fem år ser vi en negativ utvikling av indeksen. Etter hvert som bransjen forbedres, så har det blitt stadig mer krevende å møte leietakernes stadig høyere forventninger, noe som gjenspeiles i årets resultat, sier prosjektansvarlig for Fastighetsbarometern på CFI Group, Viktor Carlsten i en kommentar.

I Norge jobber NæringsEiendom AS nå med årets undersøkelse Norsk Leietakerindeks (NLI). I fjor hadde R8 den høyeste kundetilfredsheten, mens Mustad Eiendom og Entra Eiendom kom på andre og tredje plass.

– Mens Norge tidligere år har scoret noe lavere enn Sverige, tyder fjorårets norske resultater og tendensene hittil i år på at vi har tatt igjen og nok også gått litt forbi svenskene, sier daglig leder Morten Olaisen i NæringsEiendom AS.

Han er ansvarlig for den norske undersøkelsen.

– De siste tre til fem årene har mange eiendomsselskaper jobbet svært målrettet med leietakertilfredshet. Både store nasjonale aktører og mindre lokale spesialister har satt fornøyde kunder som et av hovedmålene sine. Det har gitt resultater. Med hele seks selskaper over 80 i kundetilfredshet i 2015, deriblant giganten Entra på hele 82 og Telemarks-kometen R8 med sensasjonelle 88, så har det aldri vært hyggeligere å være leietaker av kontorer og andre næringsarealer.

Han forteller at 2016-tallene i Norge er klare i desember.

Powered by Labrador CMS