Alna Senter til himmels
Alna Senter ligger an til å øke omsetningen med imponerende 13 prosent i år, og enda bedre kan det bli i fremtiden. Senteret tar mål av seg til å tilby alt innen hjem og fritid. Kommunen satte opprinnelig en begrensning på 15 leietakere, men dette ønsker de å få en slutt på.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det er lørdag formiddag, og vi svinger bilen opp mot parkeringsplassen som ligger ved Biltema på Alna Senter. Køen snegler seg av gårde opp den bratte bakken, og snart begynner kampen om de tilmålte plassene.Stemningen er amper. En mann føler seg forbigått i køen, og legger seg på bilhornet. Det hjelper lite, derfor hopper han ut av bilen og viser muskler.– Se til helvete å pelle deg bort, ellers skal jeg mose trynet ditt!
Flere p-plasserDet er tøffe tak på Alnabru på lørdagene. Alna Senter er blitt et svært populært sted å handle, og det gir seg utslag i omsetningen. I år 2000 passerte senteret én milliard kroner i omsetning, og året etter var de over 1,1 milliarder. I inneværende år ligger senteret godt an til å nå målsettingen om 1,25 milliarder, og i så fall vil omsetningsveksten siste år være på solide 13 prosent.Omsetningen har vokst så hurtig at senteret nå er i ferd med å utvide parkeringskapasiteten. Dermed skulle det bli mindre sjanser for å støte på aggressive halvgærninger før du får gjort de nødvendige innkjøpene.Skal ha breddeDet siste tilskuddet på Alna Senter er en pilotbutikk for sports- og villmarkskjeden XXL. De flytter inn neste år, og vil da få 4.000 kvadratmeter på én flate å boltre seg på.Mens senteret tidligere hadde fokus på kundenes hjem, er nå målsettingen å tilby det meste innen hjem og fritid. I tillegg til XXL har også G-sport en gigantisk forretning på sentret.– Tidligere kom folk til Alnabru når de skulle pusse opp. Nå har vi en mye større bredde, sier senterdirektør Hans-Georg Helberg.
Suksess med mat?Ett av grepene var å få inn matvarekjeden Ultra i senteret. Også denne forretningen holder til i et gigantisk lokale, og ifølge Helberg er den blitt svært godt mottatt blant publikum.– Det er noe helt annet å etablere en matvarebutikk enn en annen type forretning, ettersom man i mye større grad skal endre folks handlevaner. Vi har ikke hatt fullt hus fra første dag, men det kan man heller ikke forvente, sier han.Men forretningen går bedre enn forventet, og omsetningen ser ut til å øke med 30 prosent i andre driftsår. Helberg kan ikke skjønne annet enn at dette kommer til å bli en skikkelig suksessbedrift.
Vil ha flere butikkerBiltema er kanskje den største suksessen på Alna Senter. Ifølge Helberg kommer kundene langveis fra for å handle i den store forretningen. Men det blir aldri aktuelt for senteret å få inn forretninger ala Hennes & Mauritz og Cubus.– De andre kjøpesentrene er veldig like. Vi holder oss unna de typiske senterbutikkene for å skille oss ut. Vi skal ha de største og beste etableringene, forteller han.Myndighetene satte opprinnelig en begrensning på 15 leietakere på Alna Senter. De ønsket ikke enda et nytt kjøpesenter, men ga tillatelse til å bygge et bransjesenter.– Denne begrensningen var sikkert fornuftig i sin tid, men vi ser nå på mulighetene for å få justert antallet noe opp, sier han.Dermed kan det ligge an til enda flere butikker på Alna Senter.