2 promille
Eiendomsskatten for næringseiendom blir 2 promille i 2017.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det fremkommer av den nye byrådserklæringen som ble lagt frem mandag. I erklæringen står det at det skal gjennomføres en taksering av næringseiendom i Oslo, der formålet er å innføre eiendomsskatt på næringseiendom fra og med 2017.
Satsen det første året skal altså være på 2 promille, men for de to seneste årene i perioden skal satsen være på 3 promille. Fritak fra eiendomsskatt gis «etter nærmere fastsatte regler». Eksperter har pekt på at det er uklare kriterier for å skattlegge næringseiendom i Oslo.
Den nye byregjeringssjefen Raymond Johansen (Ap – bildet) medga på pressekonferansen mandag at det blir en krevende prosess å taksere næringseiendommer i Oslo. Johansen regnet med seks-syv måneder på denne takseringen, og så vil den nye byregjeringen komme med et estimat fra inntektene fra eiendomsskatt fra næringseiendom.
Fra 2016 skal det innføres eiendomsskatt på boliger i Oslo, med et bunnfradrag på 4 millioner kroner. Det første året er satsen på 2 promille, mens resten av perioden vil den også her være på 3 promille. Det nye byrådet vil dermed innføre Arbeiderpartiets modell for eiendomsskatt i hovedstaden, som anslagsvis vil innbringe 300 millioner kroner.
De nye byregjeringspartiene lover også økt boligbygging.
– Vi vil sørge for et taktskifte for boligbyggingen. Det må reguleres atskillig mer, og det må sikres et tilstrekkelig antall byggeklare tomter, sier Johansen. Han presiserer at planlegging av kollektivtransport og boligutbygging må ses i sammenheng.
Som lekket til mediene er ambisjonene et bilfritt Oslo sentrum innenfor Ring 1 innen 2019. Den nye byregjeringen – som den vil bli hetende – vil etablere et sentrumssamarbeid mellom gårdeiere, kommune, handels- og servicenæringene for å profilere Oslo sentrum bedre. Det nye sentrumssamarbeidet skal koordinere aktiviteter og sikre bedre varelevering for handelen
Den nye byregjeringen vil sørge for at næringslivets behov for varetransport ivaretas i bilfrie sentrumsområder.
Videre er det klart at det blir ingen ny E18 hvis partiene får det som de vil, de ønsker ikke å øke veikapasiteten på veier inn og ut av Oslo. Derimot blir det et eget miljøfelt på veier det er plass til det, uten at dette øker veikapasiteten.
– Vi bygger ikke ut noe mer vei, det er det vi går inn for i denne byrådserklæringen, fastslo Lan Marie Nguyen Berg i Miljøpartiet De Grønne på pressekonferansen.