PARKERING: James Stove Lorentzen vil evaluere byens parkeringstilbud.

Oslo kan få nytt parkeringsregime

– Vi igangsetter nå en evaluering for å få kunnskap om hvordan normen fungerer, sier James Stove Lorentzen.

Publisert

– Det er et mål for oss å redusere bilbruk og klimagassutslipp, og det skal også parkeringsnormen gjenspeile. Samtidig må vi ha en parkeringsnorm som legger til rette for en enkel hverdag for de som trenger det, sier James Stove Lorentzen som er byråd for byutvikling.

Dette kommer frem i en pressemelding om at Byrådet vil revidere parkeringsnormen i hovedstaden.

I Hammersborgerklæringen sier byrådet at byens nye regime vil myke opp parkeringsnormens retningslinjer for noen type store boligprosjekter i ytre by, slik at det ikke oppstår trafikkfarlige situasjoner i gatene rundt grunnet uoversiktlig gateparkering. 

– Det er også viktig for byrådet at det er tilstrekkelig parkeringsplasser for brukere og pårørende ved kommunens institusjoner og helsetilbud. Dette er noe av det vi ønsker at skal inngå i evalueringen, slik at vi får et godt kunnskapsgrunnlag når vi skal vurdere behov for endringer i normen, sier Stove Lorentzen.

Evalueringen skal blant annet bygge på kommunens erfaringer fra egne bygg, og utbyggeres og brukeres erfaringer knyttet til bolig og andre bygg. Byrådet ønsker at etaten vurderer om parkeringsdekning påvirker rekrutteringen for skoler og sykehjem, at de vurderer ulike parkeringsforhold i ytre by og om økt krav til sykkelparkering har ført økt bruk av sykkel og så videre.

Når evalueringen er gjennomført og det er utarbeidet forslag til endringer, blir forslag til en ny parkeringsnorm lagt til høring. Planen er at ulike aktører og publikum skal få si sin mening på forslag til ny parkeringsnorm i løpet av 2025.

Powered by Labrador CMS