Oslo Urban Week

BILFRITT: Dag Tønder fortalte at få hadde troen da Storebrand presenterte sine planer om et bilfritt gategulv i Ruseløkkveien. Nå vil han lage liv i gaten hele veien til Filipstad.

Vil løfte Ruseløkkveien hele veien til Filipstad

Forvaltningsdirektør Dag Tønder i Storebrand forteller om store planer for Ruseløkkveien i Vika i Oslo.

Under Oslo Urban Week hadde Storebrand Asset Management og Rambøll arrangementet Stram lunsj, med fokus på bærekraft og miljø. Der fortalte forvaltningsdirektør Dag Tønder om forsikringsgigantens planer om å skape en bilfri Ruseløkkveien hele veien fra Haakon VIIs gate og ned til Filipstad. Storebrand eier en rekke eiendommer i området, blant annet Haakon VIIs gate 10, Vikaterrassen, Ruseløkkveien 14, halvparten av VIA (Ruseløkkveien 26) og Filipstad Brygge.

– Da man skulle renovere gategulvet i Ruseløkkveien, foreslo Storebrand å fjerne all trafikk. Vi fikk henvendelser om at vi var helt gærne og butikkene var skeptiske. Men nå er det ingen som vil tilbake, og leietakerne er heller ikke negative lenger, sier Tønder.

Han mener det er viktig at de som driver med byutvikling skaper inviterende byrom.

– Min drøm er at Ruseløkkkveien skal bli en inviterende akse helt ned til Filipstad. Vi må skape enda flere gode alternativer for at de som går og sykler ikke kommer i konflikt med bilene, sier Tønder.

Han mener Ruseløkkveien er den raskeste veien fra Filipstad-utbyggingen til Nationaltheateret stasjon.

– Vi laget en mulighetsstudie for denne aksen. Det er ingenting som inviterer oss til å bruke aksen i dag utenom Vikaterrassen, som fungerer ganske godt allerede i dag. Men vi jobber samtidig hele tiden for å forbedre området. Og så har vi området som vi har definert som Ruseløkka. Det har et potensial til å bli en fantastisk destinasjon. Denne delen av Ruseløkkveien er skapt for lek og aktivitet. Vi vil aktivisere gaterommet, sier Tønder om området mellom Via og Ruseløkka skole.

– Og så har vi Nedre Munkedammen. I dag er det i beste fall en transportåre. Vi tror det kan bli en flott gatestripe med gode tilbud som både skape økonomisk vekst og være noe forbedrer området, sier Tønder

Han synes det er trist hvordan det ikke er gjort noe for å skape byliv i Cort Adelers gate, som har trikken.

– Vi mener det er en gate hvor det er potensial for en mer trivelig gate.

Powered by Labrador CMS