TANKEKORS: Det er et tankekors at reguleringsplanen har gitt så store utfordringer, skriver advokat Terese Negaard Sørli.
Småhusplanen: Kommunen har skapt en uforutsigbar situasjon
Statsforvalteren har kommet med en klargjørende uttalelse knyttet til forståelsen av Småhusplanens bestemmelse om terrengendringer, og tar tydelig avstand fra den restriktive tolkningen som PBE har lagt til grunn i senere tid, og nå er PBEs veileder fjernet fra kommunens nettside.
En omfattende
revisjon av Småhusplanen ble vedtatt i 2013, og tolkningsutfordringene har
stått i kø helt siden vedtakelsen. Det er over ti år siden revidert småhusplan
ble vedtatt og fortsatt oppstår det spørsmål knyttet til hvordan
reguleringsplanen, som gjelder for nærmere 29 000 eiendommer, er å forstå.
Det er i seg selv
et tankekors at reguleringsplanen har gitt så store utfordringer. Dette synes
noe drevet frem av at kommunen etter vedtakelsen av planen har forsøkt å
«stramme» inn forståelsen av planen, hvilket har skapt en uforutsigbar
situasjon og ikke minst mye frustrasjon hos aktører.
Kommunen har i
senere tid gitt uttrykk for at Småhusplanen § 6.5 om terrenginngrep skal
forstås som at alle terrenginngrep er forbudt etter reguleringsplanen, og
dermed krevd at det søkes om dispensasjon for eksempel ved etablering av
lysgraver i tilknytning til ny bebyggelse.
Dette er en
forståelse av § 6.5 som Statsforvalteren ikke støtter, og som både har kommet
frem i klagevedtak, samt en uttalelse fra Statsforvalteren av 10. april 2024.
Statsforvalteren
er ikke nådig
Statsforvalteren
mener at bestemmelsen etter sin ordlyd ikke kan forstås som et generelt forbud
mot terrenginngrep, og peker på to sentrale argumenter for dette. For det
første så mener Statsforvalteren at bestemmelsen ikke fått en klar nok
utforming til at et forbud kan leses ut av bestemmelsen. Som Statsforvalteren
peker på, så må reguleringsbestemmelser være «tilstrekkelig klare og entydige
for å kunne fungere som materielle avslagshjemler», og bestemmelsen oppfyller
ikke dette klarhetskravet.
For det andre, så peker Statsforvalteren på det
paradoksale i at bestemmelsen ikke kan være et generelt forbud mot
terrenginngrep all den tid dette da i praksis ville bli et byggeforbud, idet
det er vanskelig å bygge ut en eiendom uten å foreta noen terrenginngrep.
Av generell
interesse er at Statsforvalteren ikke støttet kommunens anførsel om at det
forelå en «fast og entydig praksis» for at bestemmelsen er et forbud mot
terrenginngrep. Tvert imot, så viser Statsforvalteren til at man hadde mottatt
«en betydelig mengde vedtak og sakshenvisninger» som tilbakeviser påstanden om en
slik praksis som kommunen tok til orde for.
Når det konkret
gjelder bestemmelsen om terrenginngreps betydning for etablering av lysgraver,
konkluderer Statsforvalteren med at Småhusplanen ikke innebærer et generelt
forbud mot tradisjonelle lysgraver.
Det er all grunn
til å tro at kommunens uriktige forståelse har gitt utslag i enkeltsaker, ved
at tiltakshavere har fått avslag på søknad om etablering av lysgrav (eller
imøtekommet uberettigede oppfordringer til omprosjektering), eller ved at
tiltakshaver har betalt byggesaksgebyr for en dispensasjon som det ikke har
vært grunnlag for å kreve. I tillegg er det grunn til å tro at kommunens
uriktige forståelse har fått betydning for høydeberegning av terrenginngrep på
samme fasade, som knyttes til hva som utgjør et terrenginngrep.
Kommunen har nå
fjernet veilederen sin fra nettsidene sine. Dette kan tyde på at kommunen
erkjenner at kommunens fortolkning ikke kan opprettholdes. Kommunen bør her
være sitt ansvar bevisst, og foreta en gjennomgang av sine saker og informere
tiltakshavere som har vært rammet av kommunens uriktige forståelse, slik at
omgjøringsvedtak kan fattes og tilbakebetaling av gebyrer effektueres.
Har bidratt til
å øke antallet klagesaker
Kommunens
tilnærming i saker om terrengendringer har skapt en uforutsigbar situasjon både
for tiltakshavere, naboer og andre interessenter. Det er all grunn til å tro at
en uklar regel og ikke konsekvent praksis har bidratt til å øke antallet
klagesaker, hvilket igjen har bundet opp kommunale ressurser for en etat som
har omfattende restanser i både plan- og byggesaker.
Ved revidert
Småhusplan er det vedtatt mer presise bestemmelser om lysgraver, som
forhåpentligvis vil skape mer forutsigbarhet enn dagens regler, som bør bidra
til mer effektive byggesaksprosesser og et lavere antall klager.
Artikkelforfatteren
er advokat i Advokatfirmaet Haavind AS.