Utviklingsansvarlig i Onarheim Eiendom, Filip Onarheim
Onarheim Eiendom: - Nå fokuserer vi på effektivisering uten å måtte ansette flere
Det familieeide selskapet Onarheim Eiendom er et godt eksempel på bransjeaktører som ligger langt fremme i skoen når det kommer til å kombinere eiendomsforvaltning og teknologi – med stor suksess.
Porteføljen deres spenner seg utover Øst- og
Sørlandet, med flere hoteller, næring, fritidsboliger, kombinasjonsbygg, industri og
kontor. Onarheim har ambisjoner for videre vekst i det kommersielle markedet,
og de understreker verdien av teknologi som bidragsyter for å nå målene sine på
en kostnadseffektiv måte.
Med prosjekt- og utviklingsansvarlig i
spissen, Filip Onarheim, har de på kort tid tatt i bruk en rekke smarte verktøy som har fjernet store
tidstyver i arbeidshverdagen, og frigitt kapasitet til å fokusere på
porteføljens verdiskaping og vekst.
- Allerede før jeg kom inn i selskapet hadde
jeg flere tanker om tiltak som ville fjerne flaskehalser i hverdagen, med
særlig vekt på forvaltningen og driften av eiendommene våre. Innovativ
teknologi som tar seg av manuelt arbeid og understøtter våre vekstambisjoner
har stått helt sentralt i denne reisen.
Tidstyver sto til hinder for
utvikling
Det største tidssluket lå i arbeidet med å
håndtere og holde oversikt over alle driftsoppgavene, og både finne
bygningsinformasjon til rett tid og sikre at de fikk overlevert dokumentasjon
fra leverandørene sine.
- Det begynte å bli en del manuelt
arbeid, i tillegg til at kommunikasjonen med både utførerne og leietakerne rundt driftsarbeidet
foregikk på telefon, fysisk oppmøte og e-post.
Med det kom han i kontakt med leverandøren av
FDV-systemet LAFT, som raskt viste seg å sjekke av punktene de ønsket å automatisere og
samle i ett system. Ikke lenge etter hadde de importert alle eiendommene sine
med tilhørende informasjon og arbeidsoppgaver i portalen.
«Nå kan vi vie tiden vår til
verdiskaping»
I dag styres forvaltningen i LAFT. Her ligger
blant annet eiendommenes dokumentarkiv, vedlikeholdsplaner, rutiner, sjekklister,
brannbok og serviceavtaler. Alle arbeidsoppgaver, enten det skal tildeles
internt eller eksternt, blir registrert, loggført og dokumentert i systemet.
Leietakerne benytter sin egen
innmeldingsportal hvor de selv kan følge status på saken sin, som oppdateres i tråd med den ansvarlige
utførerens endringslogg. Ved både eiendomstransaksjoner og tilsynskontroll kan
de enkelt dele tilgang til relevant informasjon som viser hvordan selskapet har
arbeidet strukturert med å ivareta bygningsmassen og sikkerheten.
- Å bruke LAFT har vært en spennende
intro. Ikke bare har det spart oss for både kostnader og tid, men det lar oss
også vie tiden til det vi faktisk ønsker å fokusere på, nemlig verdiskaping
overfor leietakerne og selskapet.
Bli med og lær hva som ligger til
grunn i webinar 11. mai
Torsdag 11. mai vil Filip Onarheim dele sine
erfaringer og råd i et gratis webinar med LAFT.
Sammen med kunderådgiver i LAFT, Helene
Bergene, vil Filip adressere hvilke nøkkelkriterier som ligger til grunn for å
lykkes med både implementering av nye systemer, og hvordan benytte
eiendomsteknologi til å kostnadseffektivisere veksten.