UNDERSØKER: Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen går gjennom statens leieavtaler.
Foto: Mathias Fossum/Riksrevisjonen
Riksrevisoren: Ligner på lån
Departementene har ikke hatt tilstrekkelig styring og kontroll i husleiesaker.
Etter NSM-skandalen der Sofie Nystrøm fikk sparken på dagen
etter at hun inngikk en ulovlig låneavtale med NPRO, startet Riksrevisjonen en
gjennomgang av statens husleieavtaler.
Nå foreligger rapporten.
– Mange gjør feil og det er uklart hva statlige virksomheter
har lov til når de inngår husleieavtaler. Over tid har det utviklet seg en
gråsone. Ni prosent av leieforholdene Riksrevisjonen har undersøkt, inneholder
avtaler som ligner på lån, fastslår Riksrevisjonen der.
I 2023 brukte staten i overkant av 17,3 milliarder kroner på
leie av lokaler. Nær 11,9 milliarder av disse ble brukt på flere enn 1.400
leieforhold i markedet, resten gikk til Statsbygg. I desember 2023 ble det
kjent at Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) hadde en låneavtale med NPRO som skulle
finansiere tilpasninger i lokalene. Da avtalen ble kjent, ble det ble reist
spørsmål blant annet ved hvilke fullmakter statlige virksomheter har til å
inngå leieavtaler utover budsjettåret. Samt om det er staten som leietaker eller
utleier som skal finansiere tilpasning av lokaler, og om statlige virksomheter i
realiteten enkelte ganger tar opp lån når de inngår leieavtaler.
Bryter med reglene
– NSM-saken har vist at det er en risiko for at statlige
virksomheter kan ha inngått avtaler som ikke er i tråd med Grunnloven og
fullmaktene fra Stortinget har gitt ved inngåelse av leiekontrakter, påpeker
Riksrevisjonen.
Hovedkonklusjonen i rapporten viser at flere statlige
virksomheter har leieavtaler som bryter med regelverket. Og at departementene
ikke har hatt tilstrekkelig styring. Konklusjonene bygger på blant annet:
• Regelverk setter ikke klare rammer for hvilke
driftsutgifter som kan dekkes gjennom fremtidig husleie.
• Én virksomhet har inngått avtale om lån.
• Av de undersøkte leieforholdene har 9 prosent avtaler med
lånelignende vilkår.
• Av de undersøkte leieforholdene har 23 prosent avtaler med
investeringsleie.
– Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig at flere
statlige virksomheter har inngått avtaler om leie av lokaler som ikke er i
henhold til gjeldende regelverk. Det er kritikkverdig at departementene ikke
har hatt tilstrekkelig styring og kontroll av at underliggende virksomheter
følger rutinene som er etablert for å sikre at regelverket blir fulgt. Riksrevisjonen
mener det er kritikkverdig at Medietilsynet har inngått en låneavtale i strid
med regelverket, lyder det i rapporten.
Om akkurat dette leieforholdet skriver Riksrevisjonen blant
annet:
– Kulturdepartementet inngikk i 2019 en leieavtale med Lykkeberg
Næringseiendom. Medietilsynet inngikk en tilleggsavtale i 2020. Medietilsynet
og utleieren er der enige om at utleieren skal finansiere møbler/inventar inntil
1,25 millioner kroner. Avtalen er å anse som et lån fra Lykkeberg
Næringseiendom, med en nedbetalingstid på fem år og fem prosent rente. Hvis
leietakeren flytter i løpet av låneperioden, skal lånet umiddelbart
tilbakebetales i sin helhet.
Basert på en konkret vurdering har Riksrevisjonen vurdert at
tilleggsavtalen har ulovlige elementer. Kultur- og likestillingsdepartementet
opplyser at forholdene rundt leieforholdet er i etterkant brakt i orden.
Enorme summer
Kontraktsverdien av de undersøkte leieforholdene i denne
revisjonen er 45,2 milliarder kroner.
– Som det fremgår av konklusjonene, har utleieren i flere av
de undersøkte leieforholdene finansiert ulike tilpasninger eller anskaffelser
som på ulik måte dekkes av leietakeren. Det er etter Riksrevisjonens syn grunn
til å stille spørsmål ved om gjeldende praksis kan innebære en risiko for at
statlige virksomheter ikke har valgt de løsningene som er økonomisk mest
gunstige for staten, heter det i rapporten.
Riksrevisjonen mener også det er grunn til å stille spørsmål
ved om private utleieres finansiering av ulike tilpasninger blir unødvendig
kostbart ved at staten ikke tar kostnaden i «første omgang».
Vil ha flere justeringer
NSM-utvalget anbefalte i sin rapport flere justeringer av
statens eie- og leiepolitikk, som:
• Finansdepartementet bør avgrense hvilke tjenester og
utstyr som kan dekkes ved leie. Utvalget påpekte for eksempel at det kan være
aktuelt å skille mellom byggnær og ikke-byggnær IKT for hva som kan inkluderes
i husleien.
• Store investeringer i tilpasninger av leide lokaler bør
bli finansiert ved bevilgning i forkant og ikke ved at utleiers finansiering
tilbakebetales med renter over husleien. Utvalget mente det ville være billigere
for staten å finansiere selv.
– Riksrevisjonen er enig i disse anbefalingene og mener det
er uheldig at Finansdepartementet ikke har sikret at området er nærmere
regulert med bestemmelser i instruks eller økonomireglementet, heter det.
Oppsummert legges følgende revisjonskriterium til grunn:
Statlige virksomheter har ikke anledning til å ta opp lån på vegne av staten uten at det foreligger samtykke eller fullmakt fra Stortinget.