ARKITEKTONISK UTTRYKK FRA BEGRENSET PERIODE: Riksantikvaren har tidligere kalt Madserud Allé «en byggkatalog» for perioden 1909–1925. Foto: Widerøe/Oslo byarkiv
Madserud allé: Villastrøket som nesten forsvant
Uten iherdig innsats fra engasjerte ildsjeler, som i over 30 år kjempet for å få bebyggelsen vernet, hadde nok historien om Madserud Allé blitt betraktelig kortere.
Det er ikke alle gater forunt å få en egen
bok. Men Morten Ole Mørch og Peder Valle lagde et 300 sider langt bokverk om
det eksklusive villakvartalet like ved Frognerparken.
Annonse
Kjempet for bevaring
Annonse
Tenk deg at du svinger inn Madserud allé
nede ved Galleri Dobag. På hver sin side av veien oppover ligger de historiske,
hvite villaene som perler på en snor. Så, gjennom nakne novembertrær, får du
øye på den. En ruvende boligblokk i seks etasjer, på plassen der Madserud Gårds
gule tempelfront fra 1874 en gang lå. Videre forbi, inneklemt mellom enda flere
blokker og garasjeanlegg, står de siste gjenværende husene som bleke
minnetavler over et strøk som en gang var.
Slik gikk det heldigvis ikke.
Eiendomsutvikleren Selvaags opprinnelige byggeplaner fra 80-tallet møtte sin
overmann i Fortidsminneforeningen og beboerne i Madserud Vel, med Erik Sture
Larre i spissen. Fra 1974 og frem til 2007 kjempet de innbitt for å få området
regulert til bevaring. Det lyktes de med. Nå har det omsider også blitt bok,
tilegnet den tidligere velformannen gjennom mange år.
Annonse
Madserud-beboer Erik Sture Larre
(1914–2014) var tidligere Milorg-leder, forretningsadvokat, investor,
Nordmarka-forkjemper og kulturminnebevarer. Da Selvaag-konsernet midt på 70-tallet
begynte å kjøpe opp eiendommer med mål om å rive dem for å bygge blokker på
Madserud, var det nok ingen som kunne forestille seg en konflikt som etter
hvert skulle inkludere husbrann, okkupanter, rivningsforsøk, sivil ulydighet og
politioppbud i gaten. Lenge så det mørkt ut for bevaring av Madserud, og
beboerne holdt flere ganger på å gi opp kampen og gi tillatelse til de mindre
inngripende forslagene som etterhvert kom på bordet. Men aldri velformannen.
KAMPEN OM MADSERUD ALLÉ
Et eget kapittel i boken, Kampen om Madserud allé, er ført i pennen av Erik Sture Larres sønn, Sten. Der forteller han om den intense kampen han har vokst opp med, og steile fronter i en sak som til tider fikk stor medieoppmerksomhet både lokalt og nasjonalt. Gjennom de mange årene som gikk mellom Selvaags første reguleringsforslag frem til bevaring til slutt ble vedtatt i 2007, bølget striden frem og tilbake mellom partene, som også inkluderte Riksantikvaren, bystyret og Plan- og bygningsetaten i Oslo. Etter farens bortgang i november 2014 er Sten Sture Larres barndomshjem i Madserud allé 10 fremdeles i familiens eie.
– Larre sa konsekvent nei. Han mente at om
man ga dem lillefingeren, så tok de hele hånden, forteller Mørch.
Da området endelig fikk sitt lovfestede
vern for ettertiden, var Erik Sture Larre blitt 93 år gammel. –
Fortidsminneforeningen har etterpå sagt at de aldri har vært involvert i en så
lang vernekamp. Det viser jo at den lille mann kan slå den store. Selv om jeg
er ganske så usikker på om vi egentlig kan kalle Larre den lille mann, slår
Mørch fast.
Spesiell villabebyggelse
Det var nåværende formann i Madserud Vel,
Helene Jebsen Anker, som først tok kontakt med forfatter Morten Ole Mørch for å
høre om han var interessert i et bokprosjekt om Madserud allé. Det var han, men
ikke før han hadde ferdigstilt arbeidet med sin bok om arkitekten Magnus
Poulsson.
– Helene troppet opp flere år senere på
boklanseringen og sa «Nå kan du og jeg snakke sammen», minnes Mørch.
Han foreslo likevel at prosjektet gikk til
kunsthistorikeren Peder Valle, som takket ja – til tross for at han akkurat da
skrev en doktoravhandling ved Universitetet i Oslo. Enden på visa ble at de to
skulle dele på oppgaven.
– Først skulle jeg bare hjelpe litt til,
men så begynte jeg å dykke ned i materialet. Det var så spennende og
interessant at jeg til vårt første redaksjonsmøte allerede hadde skrevet masse,
mens Peder nesten ikke hadde kommet i gang, humrer Mørch.
De ble enige om at Valle først og fremst
skulle skrive om arkitekturen, mens Mørch fikk ansvaret for historien om
området og menneskene der. Endelig delte de eiendommene mellom seg, som alle
har fått hvert sitt kapittel, komplett med plantegninger, historiske og
oppdaterte fotografier.
Noe av det som gjør Madserud allé så
spesiell, er det brede utvalget av arkitektoniske uttrykk fra en relativt
avgrenset tidsperiode. Riksantikvaren har tidligere kalt det «en byggkatalog»
for perioden 1909–1925.
– Villabebyggelsen der er et godt uttrykk
for en tid da arkitekturen hadde mye større variasjon enn det vi ser i dag.
Fordi de ble påkostet av folk i øvre samfunnslag, er også stiltrekkene større,
tydeligere, utdyper Valle og nevner karnapper og tårnformer som eksempler på
dette.
I tillegg kommer at villaene er
håndverksmessig solid utført, og i ettertid veldig godt bevart.
– Det gjør området veldig morsomt, her kan
du se jugendstil og nasjonalromantikk side ved side, takvarianter og
vindustyper av alle slag. Og siden tomtene ikke er så store har man så godt som
unngått oppdeling og fortetting, slik som i andre tilsvarende områder.
Madserud Gård ble oppført i 1874 av
marinekaptein Fredrik Wilhelm Georg Sverdrup, men et senere funn av to flotte
gullringer fra eldre jernalder avslørte at det har bodd folk lenge på Madserud.
Selv om området rundt århundreskiftet lå utenfor hovedstaden som den gang het
Kristiania, hadde forlengelsen av den elektriske sporveien frem til Skøyen
gjort tomtene her ute tilgjengelig for flere.
Ikke slik å forstå at folk sto i kø for å
slå seg ned her.
– Etter børskrakket i 1899 lå området
nesten brakk i ti år. Det ble rykket inn enormt med annonser for å få solgt
tomtene, forteller Mørch.
Byggemarkedet løsnet etter hvert opp mot
første verdenskrig, og de som ville kjøpe seg hus kunne nærmest velge og vrake.
Som kjent var det svært velstående familier som fant veien hit, og allerede på
1920-tallet dukket det opp henvisninger til «millionærkvartalet i Madserud
allé» i populærpressen og litteraturen.
Drabantbyen var idealet
Boligmangelen etter annen verdenskrig
førte til at villaområder som Madserud ble betraktet som avleggs, mens
drabantbyen var det nye sosialdemokratiske idealet blant politikere og
planmyndigheter. Etter hvert vendte man også blikket mot indre by. Vanlige folk
skulle vel også få muligheten til å bo på de dyreste adressene, mente Selvaag,
som var langt mer opptatt av utnyttelse enn bevaring.
Så hva hadde skjedd om disse tankene vant
frem?
– Det mest åpenbare er jo verdiene man
mister ved å rive eller forandre slik bebyggelse, forklarer Peder Valle.
Området uthules fra det som gjør det spesielt, og som gir det stedsidentitet.
– Jeg har full forståelse for
eiendomsutviklerne, men det som går tapt i det økonomiske regnestykket er
identitet. Det ironiske er jo at når man bygger i dag, så bruker man nettopp
identitet som trekkplaster; områder med visse kvaliteter, og som har blitt tatt
vare på, er noe av det som er med på å gjøre et område attraktivt. Det kan nok
faktisk være god butikk, i et større perspektiv, å ta vare på de historiske
verdiene, konkluderer han.
Blant alle de imponerende villaene som har
blitt bevart, trekker Morten Ole Mørch gjerne frem Madserud allé 38 – Evenstad.
Ikke så rart kanskje, da den både ble tegnet, oppført og bebodd av en av Norges
mest kjente arkitekter, Arnstein Arneberg. For snart 20 år siden gav Mørch ut
en annen bok om nettopp Arneberg, hans liv og byggverk.
– Første gang jeg kom dit, bodde datteren
Eva Mohr fortsatt i sidebygningen, forteller han. Eiendommen var da eid av
hennes bror, Per, som hadde gjort stor karriere i USA. Og det var heldig, for
da var hovedhuset bare bebodd de gangene han og familien var på norgesbesøk.
Ellers har alt stått uforandret fra foreldrenes tid, inkludert det meste av
innredningen
Av det godt vedlikeholdte husets mer
spesielle detaljer finner man vakre dekormalte tak og vegger, utført av
Arneberg selv. Dette ble også trukket frem av Riksantikvaren i kampen om
Madserud allé for sin «vesentlige kulturminneinteresse».
Boken bør tiltale en blanding av folk som
har tilknytning til området, samt folk som er opptatt av byhistorie og
arkitektur, mener forfatterne som begge er strålende fornøyd med både
samarbeidet og resultatet. Likevel har de ikke noen illusjoner om at alle vil
lese den fra perm til perm.
– Du må huske at 90% av dem som kjøper
boken faktisk ikke leser, men ser på bildene, forteller Mørch at han fikk høre
fra en forlegger om et tidligere prosjekt.
– Boken skulle derfor bli en fest for
øyet, og det synes jeg den har blitt, avslutter han.