– Fondets eiendommer har klart seg godt i et tøffere marked for næringseiendom. Vi er godt fornøyde med avkastningen og at porteføljen har vist seg så robust i løpet av første halvår, sier administrerende direktør Gro Boge i DNB Næringseiendom i en pressemelding om DNB Scandinavian Property Fund.
Annonse
Fondet er ubelånt, og porteføljen er i hovedsak investert i kontantstrømseiendommer med sentral beliggenhet som ifølge meldingen har stått seg bra i dagens markedsklima.
Annonse
– Fondets hotell og kjøpesenter leverer positiv totalavkastning, mens kontorporteføljen viser svak negativ totalavkastning, hovedsakelig som følge av økt avkastningskrav. Det jobbes aktivt med å skape verdier, og fondet kjøpte i 1. halvår Hotel C i Stockholm samt solgt Sandslihaugen 30 i Bergen, opplyser Boge.
Utfordringer for kontor
Annonse
Fondet har en kontoreksponering på 69 prosent fordelt på sju eiendommer. Av disse ligger 44 prosent i CBD Oslo. Totalavkastningen for kontorporteføljen er minus 0,9 prosent i 1. halvår.
Gro Boge.Foto: DNB
– Det er viktig å ha tett dialog med leietakere, tilby attraktive lokaler og ha høy servicegrad. Det gjennomføres en årlig kundetilfredsundersøkelse rettet mot våre norske kontorleietakere som viser at 94 prosent av dem ønsker å anbefale oss til andre. Det gir en god indikator på at de er svært fornøyde med jobben vi gjør. Totalt svarer 89 prosent at de ønsker å fornye leiekontrakten med oss, sier Boge.
I segmentet kjøpesenter jobbes det aktivt med å ha god butikkmiks og god balanse mellom servicerelaterte leietakere og butikker.
– Lillestrøm Torg har god tilflyt av kunder, godt hjulpet av boligbygging i sentrum. Det jobbes aktivt med å fylle ledige lokaler i fondets to sentre. Totalavkastningen endte på 1,7 prosent i 1. halvår. Fondets eksponering i kjøpesenter utgjør 12 prosent, opplyser hun.
Optimisme for hotellnæringen
Fondet har en hotelleksponering på 16 prosent som samlet har gitt en totalavkastning på 1,7 prosent i 1. halvår. Hotel C, som er blant fondets største investeringer, har vært en viktig bidragsyter med en verdiendring på 3,2 prosent. Ifølge meldingen har både Smarthotel i Oslo og Hotel C har et belegg i mai på godt over 80 prosent. Utviklingen hittil i år ligger over nivået for 2019. Begge hotellene klarer å ta ut høyere rompriser og viser en positiv utvikling i omsetning per tilgjengelig rom.
– Hotellene gir stabil inntekt for fondet med utgangspunkt i en fast KPI justert leie, i tillegg ligger det en oppside i omsetningsleie for Hotel C. Turisttrafikken forventes å være god i tiden fremover gitt at både den svenske og norske kronen er svak, poengterer Boge.