TEAMET: Fra venstre: Annette Walter-Johannesen (avdelingsleder Eiendomsforvaltning), Frank Henriksen (avdelingsleder Drift og vedlikehold), Kaja Strøm-Håkonsen (eiendomsdirektør), Esther Lia (business controller) og Tor Svein Brattvåg (eiendomssjef).
Foto: Torstein Ihle
Kirkens Bymisjon rekrutterer til eiendomsdelen
Stiftelsen Kirkens Bymisjon girer opp eiendomsavdelingen og har hentet flere folk fra eiendomsbransjen.
Tidligere
i år gikk Tor Svein Brattvåg fra en partnerrolle i Cushman & Wakefield
Realkapital til å bli eiendomssjef for innleie i Kirkens Bymisjon. I løpet av
året har han fått med seg flere folk fra eiendomsbransjen til virksomheten.
Esther Lia har kommet tilbake til Kirkens Bymisjon etter å ha vær Business
Controller i Ferd Eiendom i to år. Frank Henriksen kom fra Coor for å bli avdelingsleder
Drift og vedlikehold og Annette Walter-Johannesen kom fra Oslobygg for å bli avdelingsleder
for Eiendomsforvaltning.
– Det er
blitt et sterkt lag med erfarne ressurspersoner fra ulike roller i
eiendomsbransjen som har kommet over til Kirkens Bymisjons Eiendomsavdeling
dette året. Nå er vi bedre rustet til å ivareta vår rolle som eier og forvalter
av den nasjonale porteføljen til Kirkens Bymisjon, sier eiendomsdirektør Kaja
Strøm-Håkonsen.
Kirkens
Bymisjon er en livsynsåpen og inkluderende, ideell og diakonal organisasjon som
arbeider i byer og tettsteder over hele Norge. Virksomhetens eiendomsportefølje
brukes som et verktøy for å utrette formålsrettet aktivitet for dem som trenger
hjelp. Porteføljen består av ca. 100.000 eide kvadratmeter, med hovedvekt på
Østlandet, i tillegg til en del innleide lokaler. Kirkens Bymisjon bruker alt fra
store institusjonsbygg til boliger, kontorlokaler, møteplasser og utadrettede
publikumsarealer. I sistnevnte kategori ligger såkalte Nabolagshus og
Skattkammere som driver utlånsvirksomhet av sportsutstyr og Pedalen
sykkelverksted.
– Jeg
blir stadig mer imponert over alle de gode tiltakene som virksomhetene våre
utfører, og det er en stor glede å kunne bidra i tilretteleggingen for at de
stadig skal få mer hensiktsmessige og økonomisk bærekraftige lokaler å være i.
Det er også imponerende mye kunnskap i stabsfunksjonene med et samlet ønske om
å kunne minke forskjellene i samfunnet og bidra til en bedre og varmere hverdag
der det er behov, sier Annette Walter-Johannesen.
I 2023
har vi gjennomført en fusjon av ti Kirkens Bymisjonsstiftelser og som et ledd i
dette har vi etablert en nasjonal eiendomsavdeling og tydeliggjort vår rolle
som eier, forvalter og byggherre i organisasjonen.
– Et av
våre strategiske mål er å utvikle porteføljen til en mer bærekraftig portefølje
som kan gi enda mer rom for alle våre formål på en godt egnet måte, sier Kaja Strøm-Håkonsen.
I
forlengelse av fusjonen etablerer Kirkens Bymisjon en ny kontraktsmodell og
driftsmodeller nasjonalt. Samtidig kartlegges porteføljens egnethet og behov
for utvikling. Det gjennomføres flere utviklingsprosjekter, omfattende
rehabiliteringer, samt ombygging av St. Halvardshjemmet og kommende bygging av
nytt Vålerenga sykehjem på oppdrag fra Oslo kommune.
– For å
ivareta vårt store oppdrag og komplekse portefølje har vi nå lyst ut flere
stillinger som skal gjøre oss enda bedre rigget for å drive bærekraftig
eiendomsutvikling til gode formål.