FLERE LEILIGHETER: Høyres tidligere byrådsleder Erling Lae, tidligere byutviklingsbyråd og nåværende nestleder i Oslo Høyre, Merete Agerbak-Jensen, og administrerende direktør Kjell Kalland i Hav Eiendom vil fjerne Kielferga fra Filipstad.
Foto: Hav
Vil bytte ferga på Filipstad med ytterligere 1.400 leiligheter
– Dette området er indrefileten i Fjordbyen, sier Oslo Høyres tidligere byrådsleder Erling Lae.
Hvis Kiel-ferga flyttes fra Filipstad kan den siste delen av Fjordbyen åpnes for byens befolkning. Havnepromenaden kan legges i sjøkanten. Fergekaia kan erstattes med sjøbad, badstuer og store grøntarealer til rekreasjon og sport. I tillegg blir det plass til 1.400 nye boliger.
Dette kommer frem av en pressemelding fra Hav Eiendom. De har møtt Høyres tidligere byrådsleder Erling Lae og nåværende nestleder i Oslo Høyre Merete Agerbak-Jensen, som også er kommunikasjonssjef i Norsk Eiendom, på det store næringsområdet som kan bli en ny bydel.
Sammen med Hav-sjef Kjell Kalland drømmer de om alt byen kan få om fergene flyttes.
Lae og Agerbak-Jensen ser store muligheter i området som kan fylles med boliger, næringsliv og folkeliv - en sterk kontrast dagens delvis lukkede betong- og asfaltørken.
– Byutvikling i dette området blir positivt både for dem som skal bo her og for hele byen. Hele ideen med Fjordbyen er å åpne byen mot fjorden. Er det én ting denne byen trenger, så er det boliger, påpeker Lae.
Agerbak-Jensen er enig i at utviklingen av Filipstad er et stort skritt i riktig retning for boligmarkedet i Oslo.
– Filipstad vil bli et godt bidrag for å løse boligutfordringen. Det vil gjøre noe med dynamikken i hele markedet, for når mange flytter hit frigjøres boliger andre steder, sier hun blant annet.
Fergene må vike
Administrerende direktør Kjell Kalland i Hav Eiendom har ansvaret for planlegging og utbygging av Filipstad. Og han er utålmodig.
– Filipstad vil bli et fantastisk område, spesielt om en flytter fergeterminalen og gir byens befolkning tilgang til sjøen. Det finnes gode alternativer for en samlet fergeterminal. Derfor har jeg store forventninger til byens beslutningstakere om å ta grep og flytte den fra Filipstad sier han og fortsetter:
– Vi ser det i Bjørvika og på Sørenga . Dit kommer en stor del av Oslos befolkning og turister på besøk – året rundt. Det er ingen grunn til færre besøkende til Filipstad. Mange vil trekke hit hvis fergene flyttes, poengterer han og understreker at Oslo ikke kan sløse med viktige arealer.
– Filipstad skal utvikles, men hvis man ikke ser på fergeterminalen blir utbyggingen ganske halvveis, poengterer han.
Må samle fergene
I sommer innstilte byrådet på at Kielferga skal samlokaliseres med Danskebåtene på Vippetangen. Sier bystyret ja blir det en ny felles fergeterminal midt i Oslos havnebasseng.
Et enstemmig havnestyre anbefalte dette før saken ble sendt til politisk behandling. Havnestyret la vekt på at en byintegrert fergeterminal kan gi nytt liv til området. Alle faglige utredninger viser at Vippetangen er et realistisk alternativ ifølge pressemeldingen.
– Det viktigste er at fergene blir samlokalisert. Oslo har ikke råd til å sette av arealer til to fergeterminalen sentralt i byen, sier Erling Lae.
Både han og Merete Agerbak-Jensen sitter i havnestyret. Og, de er over snittet opptatt av utviklingen av Fjordbyen.
– En samlet terminal på Filipstad er ikke aktuelt. Fergeterminalen på Filipstad kan brukes til byutvikling og boliger, supplerer hun.
Begge står fortsatt bak havnestyrets enstemmige vedtak. En samlet fergeterminal på Vippetangen er det beste alternativet.
Med en slik samlokalisering kan det ifølge Have Eiendom bygges 1.400 flere boliger på Filipstad.
Fakta om Filipstad
• Havne- og industriområde siden tidlig 1900-tallet. Utilgjengelig for resten av byen.
• I 2000 bestemt Oslo bystyre at området skulle frigjøres til byutvikling.
• 24. juni 2020 vedtok bystyret områderegulering.
• Planen legger til rette for 2.200-3.000 boliger, havnepromenade, sjøbad, parker, skole, kultur- og næringsbygg.
• Planen inkluderer fortsatt fergeterminal.
• Byrådet vil samle utenriksfergene på Vippetangen. Saken avgjøres i bystyret høsten 2023.