Utvikling:
TING TAR TID: Filipstad-utbyggingen skyves lenger og lenger ut i tid.
Illustrasjon: Brick Visual/Oslo havn
Filipstad-utbygging i fare
Det er ikke satt av penger til finansieringen av lokk over E18 og flytting av jernbaneområdet nord for E18 på Filipstad. Det kan true utbyggingen av den nye bydelen.
– Dette er en gledens dag for Oslo. Vi er nå et gigantisk skritt nærmere å realisere Fjordbyen, sa byrådsleder i Oslo Raymond Johansen (Ap) på en pressekonferanse utenfor Skur 13 på Filipstad i midten av mai i fjor.
Da var det inngått en prinsippavtale for finansieringen av infrastrukturen på Filipstad, med en 500 meter lang strekning av E18 som vil bli lagt under lokk. Og i sommer fikk byrådet med seg Venstre på et kompromiss for Filipstad-planen etter at de rødgrønnes støtteparti Rødt ble med på Høyres og KRFs linje om å sende hele Filipstad-planen i retur fordi de mente den var utdatert.
Men selv om det er flertall for Filipstad-planen, kan det vise seg krevende å gå i gang med utviklingen.
– Områdereguleringen er på plass. Men det er en forutsetning at E18 skal legges under lokk. Problemet er at finansieringen ikke er på plass, sier Høyres Øystein Sundelin til Estate Nyheter.
Han mener det er MDGs motstand mot å bruke penger på vei som nå hindrer utviklingen.
– Nå sitter vi uten finansiering av denne delen av Filipstad fordi Oslopakke 3 ikke reforhandles, fortsetter Sundelin.
Sundelin mener alle parter nå må sette seg ned og reforhandle Oslopakke 3. På hans spørsmål til byråd for byutvikling om boligpotensialet i Oslo, svarer Plan- og bygningsetaten at boligpotensialet på Filipstad er 2200 til 3000 nye boliger. Men det legges til: «For å oppnå maksimum potensial innebærer det lokk over E18 og flytting av Jernbaneområdet nord for E18. Endelig finansiering og byggestart for dette er ikke avklart».
Samtidig mener Sundelin og Høyre at hele planen for Filipstad er utdatert og bør sendes tilbake til Plan- og bygningsetaten for å få en ny behandling.