I STADIG ENDRING: Plan- og bygningsloven er en utpreget dynamisk lov, skriver advokat Øystein Nore Nyhus.
Fungerer lovendringene i plan- og bygningsloven etter hensikten?
For å oppnå mer effektive planprosesser ble det i 2017/2018 gjennomført flere lov- og forskriftsendringer. Nå har Kommunal- og distriktsdepartementet fått gjennomført en ekstern evaluering av lovendringene. Konklusjonen er at lovendringene har fungert, men at målsettingen om betydelig effektivisering ikke er nådd.
Kommunal- og distriktsdepartementet arbeider kontinuerlig
med å forbedre og effektivisere planprosessene. Bakgrunnen for lovendringene var
nettopp et overordnet ønske om å forenkle og tilrettelegge for mer effektive
reguleringsplanprosesser. Det er positivt at departementet nå har undersøkt om målsettingene
med lovendringene er oppnådd.
Annonse
Plan- og bygningsloven er en utpreget dynamisk lov. Helt
siden plan- og bygningsloven ble vedtatt i 2008, er det løpende gjort større og
mindre lovendringer, som for eksempel endringene som ble fremmet i Prop. 149 L
(2015-2016) om mer effektive planprosesser.
Annonse
Utredningen er bygget opp rundt fire ulike tiltak som utgjør
grunnlaget for evalueringen. Som et bakteppe for evalueringen dannes et skille
mellom juss og politikk i arealplanleggingen. Dette gjøres fordi når effekten
av lovbestemmelser som setter krav til saksbehandlingen skal vurderes, må det
undersøkes om loven tolkes og håndheves riktig, samt hvilke konsekvenser
lovgivningen egentlig har i praksis.
Som ledd i utredningen er både kommuner, utbyggere og
statsforvaltere intervjuet.
Annonse
De fremhevede endringene i rapporten er (1) at kommunene
fikk hjemmel til å stanse et planinitiativ tidlig i planprosessen, og (2) at
det ble gitt en tydeligere og mer formalisert ramme for oppstartsmøter. Videre
er (3) reglene om endringer og oppheving av planer blitt forenklet, og ikke
minst er utbyggers rettssikkerhet ved kommunens overskridelser av
saksbehandlingsregler blitt styrket.
Rapportens hovedkonklusjon er at endringene har oppnådd sin
intensjon om å tilrettelegge for mer effektive prosesser, at virkemidlene som ble
gitt gjennom endringene brukes, og at endringene har gitt få utilsiktede
virkninger. Likevel fremheves det at endringene ikke er tilstrekkelig, og det
foreslås noen anbefalinger og ytterligere tiltak.
Når det gjelder endringen i plan- og bygningsloven § 12-8
første ledd om tydeligere rammer for oppstartsprosess, innebærer
dette blant annet et krav om at kommunene skal føre referat fra oppstartsmøtet.
Lovendringen innebar også en rett for forslagsstilleren til å få løfte frem
uenighet om det videre planarbeidet, til kommunestyret. Forarbeidene tyder på
at hensikten her har vært å gjøre oppstartsmøter mer forpliktende for partene,
og for å sikre mer forutsigbarhet.
En annen nevnt lovendring er kommunenes adgang til å stoppe
planinitiativ i medhold av pbl. § 12-8 andre ledd. Dette er en tydelig rett
for kommunene, da kommunen skulle gis hjemmel til å stanse planinitiativ
tidlig, og ikke bruke tid og ressurser på initiativ som uansett ikke ville lede
frem.
Rapporten finner at det er ulike erfaringer og vurderinger
når det gjelder pbl. 12-8 første og andre ledd. Der kommunene erfarer at
endringene stort sett fungerer godt, opplever ikke utbyggere i like stor grad
økt forutsigbarhet, og fremhever en praksis som blir noe rigid. Blant annet har
det ikke nødvendigvis blitt økt effektivitet eller lavere saksbehandlingstid,
siden det nå er større krav til utrednings- og dokumentasjonskrav, men også
fremstilling av plankart og bestemmelser.
Utbyggere erfarer at overordnede planer ikke nødvendigvis er
entydig, og at det har tolkningsrom, målkonflikter mv. Kommunene opplever pbl.
§ 12-8 andre ledd som veldig positiv og i tråd med intensjonen. Derimot kan
utbyggere oppleve de nevnte problemene knyttet til tolkning av overordnet
planverk, og at initiativ stoppes uten at det er helt opplagt hvorfor. Dette
kan videre gi mer fokus på «ja» eller «nei» til initiativet, fremfor å bruke
planprosess til å utforske saken nærmere.
En tredje endring er som nevnt forenklinger i reglene om
endring og oppheving av reguleringsplaner. Hovedregelen er at vedtak om
endring og oppheving av reguleringsplan skal skje etter de samme kravene til
saksbehandling som ved behandling av nye planer, jf. pbl. § 12-14 første ledd. Dermed
er det alltid kommunestyret som skal treffe vedtak etter første ledd.
Kan treffe vedtak
Kommunestyret kan etter pbl. § 12-14 andre ledd treffe
vedtak om endring av reguleringsplan etter en forenklet prosess. Før
lovendringen hadde kommunene kun adgang til å endre reguleringsplaner etter
forenklet prosess, dersom det var snakk om «mindre endringer». Lovendringen i
andre ledd førte til at kommunene ble gitt en utvidet adgang.
Når det gjaldt oppheving av planer, måtte det før
lovendringen alltid skje etter en ordinær planprosess. Oppheving av
reguleringsplaner kan nå skje dersom planen i «det vesentlige er i strid med
overordnet plan». Hensikten var å gi kommunene mulighet for å oppheve eldre
planer som ikke lenger har noen vesentlig funksjon, og få en mer oversiktlig
plansituasjon.
En fjerde lovendring dreier seg om styrking av
tiltakshavers rettssikkerhet når kommunen overskrider saksbehandlingsfrister i
byggesaker, jf. pbl. § 21-7. Tidligere har man lagt til grunn at det er
plangrunnlaget på tidspunktet for behandlingen av søknaden som skal gjelde, noe
som også ble lagt til grunn i tilfeller de lovbestemte fristene ble brutt. I
noen tilfeller kunne fristene bli kraftig oversittet, noe som skapte usikkerhet
for søkerne. Kommunen hadde derfor et meget vidt handlingsrom til å gi
midlertidige forbud mot tiltak og endre planer mens søknader lå til behandling.
Dette ble også kritisert av Sivilombudet. Rapporten fremhever at denne
lovendringen er et eksempel på hvordan klargjøring av et rettslig spørsmål kan
innsnevre kommunens handlingsrom.
Evalueringen av endringene i pbl. § 12-14
og pbl. § 21-7 viser et mer entydig bilde på tvers av de ulike gruppene. Den
utvidede muligheten til å endre planer gjennom en forenklet prosess fungerer i
hovedsak godt. Kommunen har hatt et behov for å kunne gjøre endringer, uten
full ny planbehandling av planområdet. Likevel synes det å ha vært noe
usikkerhet knyttet til når loven krever full prosess og når endringer kan skje
etter forenklet prosess.
I
evalueringen av pbl. § 21-7 pekes det på at erfaringene er begrenset, men stort
sett viser empirien at bestemmelsen oppleves som klargjørende og rimelig. Selv
om kommunene har liten erfaring med bestemmelsen, anses bestemmelsens
formuleringer som klargjørende og uproblematiske.
Utredningen konkluderer med
at lovendringene har gitt mer effektive planprosesser, men at det fortsatt er
potensial for forbedringer. Enkelte mulige forbedringer foreslås allerede i
utredningen, eksempelvis at et stanset planinitiativ bare skal kunne fremmes
for kommunestyret om det er i tråd med kommuneplanen, og en frist for dette. Vi
må nok belage oss på flere lovendringer på dette feltet.
Om artikkelforfatterne:
Øystein Nore Nyhus er advokat, Miriam Berg er advokatfullmektig,
begge Advokatfirmaet BAHR AS.