Juss:
FÅR KONSEKVENSER: Alle som ferdes og driver næring innenfor Ring 2 bør vurdere hvilke tiltak som kan forberede en eventuell innføring av nullutslipssone eller lavutslippssone, mener advokatene Henrik Botten Taubøll og Maria Moe Svalestuen.
Forslag om nullutslippssone i Oslo – konsekvenser for gårdeiere og leietakere
I en ny rapport foreslår Bymiljøetaten å innføre nullutslippssone innenfor Ring 2 i Oslo, noe som for alle praktiske formål innebærer for et forbud mot å kjøre annet enn el-bil her. Det vil imidlertid ta flere år – og en lovendring – før sonen eventuelt kan innføres.
Bymiljøetaten har på oppdrag fra Byrådsavdeling for
miljø og samferdsel utredet hvordan en nullutslippsone kan fungere i Oslo.
Målet er at en slik sone skal bidra til å kutte Oslos utslipp, og er tenkt som
et virkemiddel for å omstille kjøretøyparken. Forslaget vil kunne få store
konsekvenser for innbyggere og næringsliv.
En nullutslippssone er et geografisk avgrenset område der kun
nullutslippsbiler har adgang. Det foreslåtte området er større enn det
eksisterende Bilfritt byliv-området i sentrum. Målet med Bilfritt byliv er å
redusere trafikk, mens målet til en nullutslipps/lavutslippssone er å omstille
kjøretøyparken. Sonen kan tidligst innføres i 2025, og varebiler og tungtransport
skal komme først, deretter personbiler.
Et alternativ er å innføre en
lavutslippssone, en såkalt gebyrsone. Av rapporten følger det at en
lavutslippssone kan vurderes som en overgangsløsning før innføring av
nullutslippssone.
Rapporten anbefaler at det må være etablert tilstrekkelig med
ladeinfrastruktur, samt minst en bylogistikkterminal der transportører som ikke
har nullutslippskjøretøy har mulighet til å levere varer som skal inn i sonen.
Det er også anbefalt at det gjøres unntak for beboere med bostedsadresse
innenfor sonen frem til 2030, eller i det minste i en overgangsfase.
Det gjenstår fortsatt mye usikkerhet. Byrådet har verken
lovhjemmel til å innføre nullutslippssone eller lavutslippssone (gebyrsone).
For å få hjemmel for nullutslippssone det mest nærliggende å endre vegtrafikkloven
§ 7, som i dag gir adgang til å forby bestemte grupper kjøretøy. I dag er det antatt
at dette bare gir hjemmel til forbud med bakgrunn i trafikale hensyn og miljø,
slik som for eksempel svevestøv. Bestemmelsen gir ikke hjemmel til å forby
kjøretøy på grunn av deres klimagassutslipp. Loven må i så fall endres. En
hjemmel for lavutslippssone (gebyrsone) vil nok kunne være på plass raskere enn
hjemmelsgrunnlaget for nullutslippssoner, gjennom en forskrift om
lavutslippssone med klimabegrunnelse hjemlet i vegtrafikkloven § 13 syvende
ledd.
Gjennom klimameldingen og NTP har staten åpnet for å
vurdere lovhjemmel som gjør at utvalgte byer kan innføre piloter med
nullutslippssone. Hjemmelsgrunnlaget ligger nå til behandling hos Samferdselsdepartementet. Hvorvidt det
vil innføres en nullutslipps- eller lavutslippssone avhenger av hva som blir
hjemmelsgrunnlaget. I går kontret Arbeiderpartiets politiske ledelse i
Samferdselsdepartementet med at tiden ikke er inne for å innføre nullutslippssoner.
Selv om det er heftet en del usikkerhet ved om og eventuelt
når en slik sone vil bli innført, er det viktig å kartlegge eventuelle
konsekvenser for virksomheten. For gårdeiere vil det for eksempel være relevant
å gjennomgå leieavtalene sine for å undersøke om det er vidtrekkende
formuleringer knyttet til parkering som eventuelt kan føre til erstatningskrav fra
leietaker. I henhold til leiekontraktsstandardene vil det være leietaker som
har risikoen for at visse biltyper ikke kan benyttes.
Etter vår erfaring har vi
likevel sett svært mange ulikt utformede leiekontrakter med varierende
formuleringer knyttet til forutsetningene rundt viktigheten av
parkering/kjøretilkomst til eiendommen som da kan komme opp til diskusjon.
Gitt behovet for endret hjemmelsgrunnlag og utbygging av
ladeinfrastruktur og bylogistikkterminal, er nok at sonen kan innføres fra 2025
et litt for optimistisk anslag. Alle som ferdes og driver næring innenfor Ring
2 bør likevel allerede nå vurdere hvilke tiltak som kan forberede en eventuell
innføring av nullutslipssone eller lavutslippssone.
Artikkelforfatterne er advokat i Advokatfirmaet
Haavind.