Senteret har hatt en imponerenede organisk vekst i et ellers flatt marked. En dyktig ledelse som tørr å satse, et godt samarbeid med leietakerne og fantastiske resultater er de faktorer juryen har lagt til grunn for utnevnelsen.
Senteret med sine 200 butikker er i dag Norges største kjøpesenter, målt i antall butikker.
Les også: Sektor bytter navn
Senteret er vurdert på områdene intern og ekstern markedsføring, organisering og drift, arkitektur, senterutvikling og miljø. Kriteriet er at senteret på ett eller flere av disse områdene skal ha gjort noe som er enestående og nyskapende de siste 12 måneder, eller noe som er gjort på en mer fremragende måte enn andre.
Juryens begrunnelse for nominasjonen:
“Strømmen Storsenter er bygd opp i bygningsmassen til en tidligere industribedrift, samt en ny moderne senterdel, med et fremtidsrettet uttrykk. Senteret med sine 200 butikker er i dag Norges største kjøpesenter, målt i antall butikker (200). Senteret har hatt en imponerenede organisk vekst i et ellers flatt marked.
Mot sine leietagere har Strømmen Storsenter arbeidet systematisk med å få ned felleskostnadene til et svært lavt nivå for et så stort senter.
Les også: Citycon har fullført kjøpet av Sektor
Les også: Shopping i skuddet
Senteret har en visjon om å inspirere, og eier har tilrettelagt godt for at flere lokale aktører skulle få muligheten til å lykkes, konsepter som ikke har vært i markedet tidligere. Senteret har også lykkes i banebrytende arrangementer i samarbeid med lokalmiljøet blant annet et årlig ”forskningsdagssamarbeid” med Kunnskapsbyen Lillestrøm, første gang i 2014.
Strømmen Storsenter jobber strategisk for å hente nye kundegrupper til senteret. De har gjort en reposisjonering av markedsinnsatsen etter nøye markedsanalyser, og de er tro mot visjonen sin ”relevant og inspirerende” i alle sine markedsføringsaktiviteter. Det har gitt resultater. I år (1. halvår 2015) har også Strømmen Storsenter vært det senteret med størst besøks- og omsetningsutvikling i Norge (organisk vekst).
I medievalg og kampanjer viser Strømmen Storsenter kreativitet og synlighet i en rekke kanaler. Senteret har også oppnådd 28.000 medlemmer i sin kundeklubb, svært god synlighet og engasjement i sosiale medier, de har lykkes godt med personal shopper, solgt gavekort for 30 millioner og de ble i 2014 kåret til ”Best Place to Shop” i Oslo regionen.
Juryen gir også honnør til driftshåndteringen på senteret som med utbredt bruk av moderne verktøy for driftsoptimalisering og kan vise til reduserte kostnader i energiforbruk. Strømmen Storsenter har et svært moderne vareleveransesystem skodd for fremtidig behov for nattlevering.
Les også: Scala kjøper fire nye kjøpesentre
Les også: Dette savner vi på kjøpesentrene
Strømmen Storsenter skal også ha honnør for en meget dyktig ledelse som tør å satse, som samarbeider godt med leitagerne sine, og som sist, men ikke minst – leverer fantastiske resultater.”
– At Strømmen Storsenter vant prisen Årets Kjøpesenter, er en tydelig bekreftelse på at arbeidet som blir gjort på Strømmen Storsenter blir sett og verdsatt, også av kjøpesenterbransjen. Vi har tatt imot prisen på vegne av både Olav Thon Gruppen og alle de 2000 som hver dag jobber for å gjøre Strømmen Storsenter til en spennende, inspirerende og variert handelsplass. Denne prisen gir oss motivasjon til ytterligere forbedring av merkevaren Strømmen Storsenter – noe vi skal jobbe mye med framover, sier senterdirektør Per Kristian Trøen.
To av Olav Thon Gruppens kjøpesenter var nominert til prisen “Årets Kjøpesenter” 2015; Strømmen Storsenter og Sartor Storsenter. Den siste nominerte var Tista senter fra Scala Retail Property. Strømmen Storsenter var også nominert i 2014, men da var det Olav Thon Gruppens senter Vestkanten Storsenter som vant.
Det er foreningen Nordic Council of Shopping Centers som deler ut prisen.
Les også: Schage Eiendom: Skulle selge, kjøpte i stedet
Les også: Nok et kjøpesenter under hammeren