I 2050 vil antall personer i Norge som er
over 60 år utgjøre mer enn 1,6 millioner. Det vil være en dobling i antall
personer over 80 år og innen 2031 vil vi ha flere personer som
er over 65 år enn barn og unge (under 19 år) for første gang. Det skarpe
demografiske skiftet vil gi store endringer i boligbehovet i Norge.
Arkitektfirmaet Coera har jobbet intensivt
med å skaffe seg innsikt om den stadig voksende målgruppen med eldre
boligkunder. Coera har gjort dybdeintervjuer med 40 personer over 60 år,
spørreundersøkelse blant 218 personer over 60 år som har kjøpt leilighet i
nyboligprosjekt og spørreundersøkelse blant 420 personer over 60 år som ønsker
å kjøpe leilighet. Coera har også hatt fysisk workshop med pensjoister, fysiske
besøk til eksisterende seniorkonsepter og gjort analyser av eksisterende
seniorkonsepter nasjonalt og internasjonalt.
Barrierer
Ifølge SSB bor de fleste eldre som kjøper
leiligheter nå i eneboliger. De har gjerne bodd i eneboligen sin i mange år, og
gjennomsnittlig størrelse på eneboligen til denne gruppen er mellom 150-170
kvadratmeter (tall fra Bolig Norge/Prognosesenteret).
Denne bakgrunnen til eldre nyboligkjøpere
viser ifølge Coera at det er flere barrierer i målgruppen for å flytte inn i
leiligheter.
• Praktiske bekymringer: Frykt for å miste
komforten ved å ha mindre plass
• Lav kompetanse: De fleste har ikke vært
gjennom en prosess for å kjøpe ny bolig. Mange opplever å ikke å bli
tilstrekkelig ivaretatt gjennom kjøpsreisene som i dag tilbys (digitale
boligvelgere, etc.)
• Affeksjon: Eneboligen er fylt med minner
fra et helt liv som er vanskelige å forlate.
– Vi har utviklet konseptet på bakgrunn av omfattende dybdeintervjuer og spørre- undersøkelser med pensjonister.
OLE KVALSVIK
– For å motivere flere til å kjøpe
leilighet, må disse bekymringene hensyntas i både utforming av produkt og
kjøpsreise, sier Ove Kvalsvik.
Han har ansvaret for å gjennomføre
behovsanalyser for å identifisere det markedsoptimale leilighetsprogrammet i
Coera og er også daglig leder i Parallelo, som har utviklet et verktøy som skal
optimalisere og effektivisere leilighetsprosjekter. Coera har integrert
Parallelo til en viktig del av arkitektselskapets virksomhet.
Før de blir gamle
40 prosent av alle kjøpere i
nyboligprosjekter er over 60 år, og de eldre som bor i leilighet bor på
betydelig mer areal per hode enn yngre aldersgrupper. Men ifølge Coera er det
ikke en sammenheng mellom leilighetens størrelse og hvor fornøyd pensjonistene
er med den.
Samtidig er det et problem at
spontaniteten blir borte med alderen. Det samme gjelder de genuine samtalene,
da gamle venner ofte faller fra og erstattes med støttekontakter,
hjemmesykepleiere og folk som kommer på pliktbesøk. Hverdagene blir mer
monotone og man blir overlatt mer til seg selv.
– Nøkkelen til et vellykket konsept er å
tiltrekke seg de eldre før de blir gamle, sier Kvalsvik og trekker frem fire
viktige mål:
• Bevare en god fysisk helse
• Utvikle seg og lære nye ting
• Være til nytte for andre
• Være familiens samlingspunkt
Pensjonistene som har svart i undersøkelsene til
Coera gjør det klart at de ønsker først og
fremst å kunne leve en sunn og aktiv livsstil. 32 prosent svarer dét på
spørsmålet om de viktigste faktorene for valg av boområde. 26 prosent svarer å
ha enkel tilgang til knutepunkter, mens 19 prosent vil ha muligheter til eget
uteområde. 9 prosent vil kunne dyrke egne interesser, 9 prosent vil bo nær
venner og kjente mens 5 prosent vil ha en praktisk hverdag.
Når det gjelder det å ha en aktiv
livsstil, så er 32 prosent langt høyere enn det de under 40 år svarer (24
prosent).
– I tillegg til at «en aktiv livsstil» er
primære driver for målgruppen, vil et slikt livsstilsfokus motivere flere til å
flytte tidligere. En gjentakende problemstilling for etablerte seniorkonsepter
er at beboerne har utsatt flyttingen til de har funksjonsproblemer. Dette
medfører at profilen på fellesskapet blir gammelmodig og lite attraktivt for de
ressurssterke som kan være initiativtakere. Det blir dermed vanskelig å skape
et godt bomiljø og fellesskap. Målet med et seniorkonsept i regi av privat utbygging
bør være å opprettholde selvstendighet og høy livskvalitet lengst mulig, sier
Kvalsvik
Nytt boligkonsept
Coera har jobbet mye med et nytt
boligkonsept for denne målgruppen. Konseptet, som har fått navnet Iva, er et
livsstilskonsept bestående av tilpassede leilighetstyper, bevisst bruk av
fellesareal, samt en annen kjøpsreise for kundegruppen enn de tradisjonelle
boligvelgerne som de fleste utviklerne tilbyr.
– Vi har utviklet konseptet på bakgrunn av
omfattende dybdeintervjuer og spørreundersøkelser med pensjonister, sier
Kvalsvik.
Ivo-konseptet er skreddersydd for å
imøtekomme pensjonistenes ønske om å:
• Bevare en god fysisk helse
• Lære nye ting
• Være til nytte
• Fortsatt være familiens samlingspunkt
Målgruppens behov
Ifølge Kvalsvik er 2- og 3-roms
leiligheter mellom 45 og 60 kvadratmeter det som best imøtekommer målgruppens
behov. Ordinære leiligheter på under 60 kvadratmeter dekker 90 prosent av det
uttalte behovet til målgruppen.
– Men Iva handler mindre om selve
leilighetene og mer om hvordan vi tilrettelegger for å skape en hverdag med
variasjon, spontanitet og mening. Gjennom Iva tar vi en aktiv rolle i å bygge
et velfungerende fellesskap. Markedsføringen av konseptet vil tydeliggjøre
hvilket fellesskap boligkjøperen blir en del av og hvilke forventninger som
stilles til den enkelte for å være del av dette, sier Kvalsvik.
Det som ligger til grunn for Iva, er
kombinasjonen av:
• Planløsninger som er tilpasset
målgruppens ønsker. Det vil si 2- og 3-roms leiligheter mellom 45 og 60
kvadratmeter, med tilrettelagt planløsning (for eksempel bad og wc nært
tilknyttet soverom).
• Utvidede produktelementer på
individuelle premisser. Det gjelder da fellesarealer som for eksempel
grønnsakshage, hobbyrom og felles stue. Disse skal fungere som sosiale arenaer
som den enkelte beboer oppsøker.
• En tillitsskapende kjøpsreise.
Kjøpsreisen til Iva skal starte tidligere enn andre prosjekter, slik at
kjøperne opplever følelsen av å være med å utvikle konseptet før endelig
forpliktelse.
Det er også viktig at boliger for eldre
integreres inn i vanlige boligprosjekt. Iva-konseptet skal ifølge Coera
integreres inn i ordinære prosjekter og utgjøre typisk 20 til 30 prosent av
enhetene.
Det er dette som muliggjør et mer spisset
konsept mot en spesifikk målgruppe blant de godt voksne.
Kjøpsreise
Ove Kvalsvik mener at de tradisjonelle
nyboligprosjektenes salgsreise ikke er god nok. Nesten alle prosjektene starter
med at kjøperen får se noen plantegninger på nett og man bruker en boligvelger.
Problemet er at alle de forskjellige boligproduktene (i den grad de er
forskellige) har akkurat den samme presentasjonen.
– Det er også et problem at mange av de
som skal bruke en nettbasert boligvelger kanskje aldri har brukt en før. Mange
kjøpte sin enebolig, som de nå har solgt, før internett kom for fullt. De
fleste har ikke vært gjennom en prosess for å kjøpe ny bolig. Mange opplever å
ikke å bli tilstrekkelig ivaretatt gjennom kjøpsreisene som i dag tilbys, hvor
det er digital boligvelger, sier Kvalsvik.
Han vil heller jobbe med en mer
tillitsskapende kjøpsreise, som begynner med invitasjon til informasjonsmøter
(etter markedsføringen) for å lære om konseptet og telefonmøter for å kartlegge
ønsker og behov. Utviklerne kan gjerne ta en til en-møter for å synliggjøre
løsninger og bygge tillit. Deretter kan kjøper reservere seg for en leilighet
mot et depositum på 10.000 kroner. Ved 70 prosent reservasjonsgrad, inviteres
kjøperne til samling for å møte hverandre og definere blant annet innhold i
fellesrom, og deretter signeres en endelig kjøpsforpliktelse.