HOLDER STAND: På tross av sterk konkurranse fra netthandelen, kan Olav Thons kjøpesentre vise til omsetningsvekst.(Foto: Even Schjenken)
Thon kontrollerer 90 prosent av storsenteromsetningen i Norge
Olav Thon Gruppen eier og forvalter 9 av de 10 største kjøpesentrene i Norge basert på omsetning. Og omsetningen øker stadig.
Ferske målinger viser at konkurstallene i Norge for 2018 er de høyeste på 25 år, og det er særlig varehandelen som sliter.
– Vi får stadig rapporter om at det er tøffe tider i handelsnæringen. Netthandelen spiser markedsandeler og bidrar til at prisene settes under press, sier salgsdirektør Per Ivar Kristiansen i analysebyrået Experian Norge.
I alt gikk 1.042 selskaper innen varehandel konkurs i fjor, en økning på 22,7 prosent fra 2017, ifølge Experian.
LES OGSÅ: Tror på mer handel i fysiske butikker når 350-kronersgrensen forsvinner
Thon: Vi er godt fornøydI Olav Thon Gruppen kan man derimot melde om omsetningsvekst. Thon Eiendom er Norges største kjøpesenteraktør med 88 sentre fra Svalbard i nord til Mandal i sør, samt 11 sentre i Sverige. Av disse er 78 hel- eller deleid, og 21 forvaltes for eksterne eiere.
– Samlet butikkomsetning for de 88 norske sentrene utgjorde i overkant av 64,5 milliarder kroner. Sammenlignet med fjoråret gir dette en omsetningsvekst på 1,5 %. Dette er en utvikling vi er godt fornøyd med og som viser at våre kjøpesentre hevder seg godt i konkurranse med både konkurrerende sentre og andre salgskanaler, sier Thomas E. Rønning, som er direktør for kjøpesenterdivisjonen i Olav Thon Gruppen.
Nå er også Thon-tallene for julemåneden desember klare. Disse viser viser en vekst i Thon-sentrene på 1,4 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
– Omsetningen fra julehandelen var 8,5 milliarder kroner på våre kjøpesentre i Norge. Vi gleder oss over høye salgstall i desember i både Norge og Sverige, og spesielt uke 51 og 52 var gode uker på våre sentre.Året under ett var omsetningsveksten størst for serveringssteder, butikker innen hus og hjem, samt mat og drikke, sier Rønning.
– Vi opplever også at etterspørselen etter lokaler er høy og vi har generelt lav ledighet på våre kjøpesentre.
LES OGSÅ: Tollefsen varsler massiv butikkdød
– Vil se og prøve produktene– Flere faktorer har innvirkning på omsetningstallene i 2018. Vi hadde en rekordvarm sommer og sent snøfall, noe som har påvirket besøkstall og omsetning. Flere av våre største kjøpesentre var også under ombygging i 2018. Selv om vi opplever økt konkurranse fra flere hold, så ser vi at kundene ønsker å prøve klær, se produktene og få med seg varer hjem med en gang.
– Opplevelsen av å handle i fysisk butikk, samt servicenivå er viktig. Våre kjøpesentre er en sosial arena og en viktig møteplass, sier Thon-direktøren.
Syv nyåpningerDe siste årene har Thon Eiendom jobbet med en ny strategi for kjøpesenterdivisjonen.
– Vi satser mer på opplevelser og underholdning, og åpner flere spisesteder. Vi har jobbet med omnichannel og det å utnytte de teknologiske mulighetene som finnes i dag. Klikk & Hent er en populær tjeneste, og Sandvika Storsenter er det første senteret i Norge som har åpnet et hentepunkt for netthandel med egne prøverom og mulighet til å sende varer i retur.
I 2018 har Olav Thon Gruppen gjort betydelige investeringer og gjennomført utvidelser på blant annet Lagunen Storsenter, AMFI Moa, Jærhagen (eid av Coop Klepp), AMFI Steinkjer, Oasen Storsenter, Storo Storsenter og AMFI Finnsnes.
Tidenes beste Black FridayI motsetning til tidligere år fordelte Black Friday-handelen seg på hele uken i 2018.
– Mange sentre arrangerte Black Week og det ble tidenes beste Black Friday, sier Rønning.
LES OGSÅ: Black Friday sendte shopperne online
Kjøpesentre i SverigeOlav Thon Gruppen eier og forvalter totalt 11 svenske kjøpesentre hvorav 10 av disse er hel- eller deleid.
– Vi er godt fornøyd med tallene for våre svenske sentre. Samlet omsetning utgjorde 14 milliarder svenske kroner. Sammenlignet med fjoråret er omsetningsveksten på 3,4 % i Sverige, rapporterer Thomas E. Rønning.