DIGITALISERING: – Omleggingen reduserer manuelt arbeid, sier James Stove Lorentzen.
Foto: Glen Widing
Oslo kommune vil ikke lenger ha søknader på epost
– Digitalisering og ny teknologi er viktig for å effektivisere byggesaksprosessene, sier byråd James Stove Lorentzen.
Oslo kommune innfører heldigitale byggesøknader for mer effektiv saksbehandling. Fra 1. juli 2025 tar de ikke lenger i mot byggesøknader på epost – og dette gjelder for alle søkere ifølge en pressemelding.
– Omleggingen reduserer manuelt arbeid, sikrer at søknadene er mer komplette og bidrar til raskere saksbehandling, sier James Stove Lorentzen som er byråd for byutvikling.
Det har lenge vært mulig å sende byggesøknader heldigitalt, men snart kuttes kommunikasjon per epost.
– Vi gjør dette for å effektivisere i likhet med en del andre kommuner. Med økt digitalisering kan metadata fra søknader automatisk overføres til kommunens byggesaksarkiv, kartløsninger, matrikkeldata og eiendomsregister. Dette reduserer manuelt arbeid beraktelig og bidrar til å spare tid, påpeker avdelingsdirektør Hanne Høybach i Plan- og bygningsetaten.
Satser på selvbetjening
Oslo følger Direktoratet for byggkvalitets strategi for en digital byggsektor. Dette innebærer selvbetjeningsløsninger for byggesøknader, digital kommunikasjon i hele byggesektoren og automatisert regelsjekk av de fleste saker. En nasjonal standard for byggesøknader skal gi større forutsigbarhet og mer likebehandling, både internt i etaten og mellom kommunene.
Digitale løsninger gjør ifølge meldingen det enklere å levere komplette søknader og bidrar til en mer effektiv og forutsigbar byggesaksprosess.