STØRRE AVSTAND: Helt siden den sittende regjering tok over roret, har debatten om landets skattepolitikk spisset seg markant og avstanden mellom næringslivet og næringspolitikken blitt større, skriver RSM-advokatene Morten Hereng Christophersen og Sanaz Ormaz Ferdowsi.
Advokatene kommenterer: Statsbudsjettet og eiendom – dette må du vite
I en tid hvor nyboligsalget har vært utfordrende, kombinert med høyere renter, byggekostnader og svekket valuta, fremstår det fornuftig at regjeringen ikke bidrar til ytterligere å stramme til i det som i flere nye prosjekter utgjør sentrale økonomiske rammevilkår.
I dag ble regjeringens siste forslag til statsbudsjettet før
Stortingsvalget 2025 fremlagt. Helt siden den sittende regjering tok over
roret, har debatten om landets skattepolitikk spisset seg markant og avstanden
mellom næringslivet og næringspolitikken blitt større. Vi har sett stadig nye
skatteskjerpelser, og (forslag til) innføring av nye skatteregler nærmest over
natten.
For eiendomsaktørene har det bl.a. vært stor interesse rundt såkalt
monsterskatt, den skattemessige borettslagsmodellen og exit-skatt, som vi kort
omtaler nedenfor.
Monsterskatten
Finansdepartementet nøyer seg med å minne om at privat
konsum i selskap skal rapporteres og beskattes etter gjeldende regler, og at
dette fortsatt er et prioritert kontrollområde for Skatteetaten. Departementet
sikter her primært til de alminnelige skattereglene om hhv. uttaksbeskatning
for selskapet og utbyttebeskatning for eiere ved privat konsum. I motsetning
til tidligere forslag med svært høye beregningsgrunnlag og skattesatser for
fordelsbeskatning av privat konsum, legger gjeldende regler til grunn faktisk
bruk og i utgangspunktet markedsverdier.
Det var våren 2022 at Finansdepartementet varslet en
skjerpet skatt på privat konsum i selskap. Forslag til skatteregler som skulle
omfatte både eier (utbytteskatt) og selskap (uttaksskatt), som ble sendt ut på
høring, ble kjapt kjent som «monsterskatt» grunnet voldsom innskjerping i
forhold til eksisterende regelverk.
Forslaget gikk ut på at en eier med
bestemmende innflytelse i et selskap, der selskapet eier eller disponerer
boligeiendom, fritidseiendom, båt, fly eller helikopter, som utgangspunkt skulle
anses å ha hatt disposisjonsrett til formuesobjektet hele året.
Særreglene ble
omtalt som «stopp-regler», og har fått massiv motstand. Etter tre utsettelser
og varsling om innføring i 2025, ser det nå altså ut som om dette blir
skrinlagt – i hvert fall i denne runden.
Borettslagsmodellen
Borettslagsmodellen er ikke berørt i statsbudsjettet, og vi
konstaterer at den i skrivende stund fortsatt lever i beste velgående.
Mange merket seg at finansminister Vedum og politikere på
venstresiden i sommer omtalte den skattemessige borettslagsmodellen som
uønskede skattehull. Dette er en etablert modell som skattemyndighetene har
kjent til og akseptert ved bl.a. utallige bindende forhåndsuttalelser gjennom
nærmere to tiår. Etter signalene bl.a. fra Vedum var det ventet en nærmere
omtale, eventuelt at det også kunne bli justeringer i regelverket.
I en tid hvor nyboligsalget har vært utfordrende, kombinert
med høyere renter, byggekostnader og svekket valuta, fremstår det fornuftig at
regjeringen ikke bidrar til ytterligere å stramme til i det som i flere nye
prosjekter utgjør sentrale økonomiske rammevilkår.
Exit-skatten
De norske særreglene som omfatter exit-skatt modifiseres
igjen for personer som flytter fra Norge og har betydelige latente gevinster
knyttet til aksjer eller andre verdipapirer. Det er nå foreslått at denne
skatten må betales over en periode på 12 år for latente gevinster over 3
millioner kroner. Tidligere var praksisen at exit-skatten først ble utløst ved
faktisk realisering av gevinstene, for eksempel når aksjene ble solgt.
Den nye
regelen markerer derfor en strengere tilnærming, da skatten må betales på
grunnlag av urealiserte gevinster.
Andre endringer
Statsbudsjettet inneholder ellers nokså beskjedne endringer,
med ytterst små justeringer av satser og fribeløp samt KPI-justering av
bunnfradrag for formuesskatteformål. Bunnfradraget i formuesskatten justeres
opp fra 1,7 millioner kroner (3,4 millioner kroner for ektepar) til 1,76
millioner kroner (3,52 millioner kroner for ektepar). Innslagspunktet i
formuesskatten for formuer på 20 millioner kroner i trinn 2 justeres opp til
20,7 millioner kroner. Innslagspunktet for den delen av boligens verdi som får
høyere verdsettelse beholdes på 10 millioner kroner.
Vi hadde sett for oss større lettelser på formuessiden,
særlig når utbytteskatten (p.t. 37,84 %) har økt jevnt og trutt de siste årene,
i tillegg til at stadig flere kommuner innfører eiendomsskatt.
Formuesskatten kan være tøff for virksomheter med
likviditetsutfordringer. Det vil bli sendt på høring et forslag om en ordning
for å utsette betaling av formuesskatt. En av utfordringene med formuesskatten
er at den må betales uavhengig av om eieren har likvide midler til å betale
den. Ny ordning er ment å skulle lette på denne siden av formuesskattereglene,
men her kommer det ikke noe mer før tidligst fra 2026.
Om artikkelforfatterne:
Morten Hereng Christophersen er advokat og partner, Sanaz
Ormaz Ferdowsi er advokatfullmektig og siviløkonom, begge RSM Advokatfirma.