ÅRSAKSKRAV: Celine Vår Otterlei i advokatfirmaet CLP klargjør for hovedelementene i kravet om sammenheng mellom infrastrukturtiltak og utbyggingsprosjekt slik dette følger av plan- og bygningsloven. Foto: Morten Skalstad.
Utbyggingsavtaler – hvilke krav stilles til sammenheng mellom infrastrukturtiltak og utbyggingsprosjekt?
Et av vilkårene for kommunens bruk av utbyggingsavtaler er at tiltakene regulert i avtalen er nødvendige for gjennomføringen av utbyggingsprosjektet. Dette nødvendighetsvilkåret inneholder et krav om sammenheng mellom infrastrukturtiltak og utbygging. Angivelsen av årsakskravet er et vesentlig element i lovgivers forsøk på å beskytte utbyggers stilling i møte med en forutsetningsvis sterkere avtalemotpart.
Reglene om utbyggingsavtaler muliggjør at private utbyggere
kan påta seg ansvaret for oppgaver som tradisjonelt tilfaller det offentlige.
Med hjemmel i pbl. § 17-3 kan utbyggere påta seg et økonomisk ansvar for de kommunale
merkostnadene som oppstår i forbindelse med et utbyggingsprosjekt.
Utbyggingsavtaler
utgjør følgelig et virkemiddel for å realisere arealplaner, typisk gjennom
utbyggers etablering av tiltak fastsatt som rekkefølgekrav i reguleringsplan.
Sett fra utbyggers side skaper avtalemekanismen en risiko
for at kommunen fremtvinger ansvarsoverføringer gjennom fastsettelse av
rekkefølgekrav den ikke har intensjon om å gjennomføre selv. Som følge av at
manglende oppfyllelse av rekkefølgekrav utgjør et de facto byggeforbud, kan
kommunen gå langt i å angi offentlige infrastrukturtiltak som nødvendige for å
avhjelpe eksisterende behov.
Forutsetninger om privat finansiering kan følgelig
ligge bak planfaglige beslutninger, i strid med prinsipper om offentlig
maktutøvelse og grunnleggende demokratiske hensyn.
Karakterisering av årsakskravet
Den nedre terskelen for årsakskravet angis ofte som et krav
om saklig sammenheng mellom infrastrukturtiltak og utbyggingsprosjekt. Dette ble
beskrevet av Høyesterett i HR-2021-953-A (Selvaag) som at utbyggingen må være den
direkte foranledningen til behovet for tiltaket. Saklighetskravet innebærer
nærmere bestemt at tiltaket må dekke reelle behov som enten utløses
eller forsterkes av utbyggingen, eller avhjelper negative konsekvenser
av utbyggingen.
Høyesteretts formulering av årsakskravet gir anvisning på at
det må foreligge et faktisk og etterprøvbart behov for tiltaket, og at dette
kan føres tilbake til det konkrete utbyggingsprosjektet. Rene bagatellmessige
tilknytninger mellom tiltak og utbygging er ikke tilstrekkelig. Årsakskravet bidrar
dermed til å sikre at utbygger pålegges tilsvarende belastninger som prosjektet
påfører utbyggingsområdet. Kommunen forhindres på denne måten fra å pålegge
utbygger ansvaret for tiltak som har til formål å oppnå generelle kommunale
målsetninger.
Kvalifisering av årsakskravet
Saklighetskravet fastsetter den nedre grensen for hvilken
sammenheng som kan oppfylle årsakskravet. Det sier imidlertid ingen ting om hvor
stor grad av tilknytning som kreves mellom infrastrukturtiltak og
utbyggingsprosjekt.
I den nevnte Selvaag-avgjørelsen presiserte Høyesterett
innholdet i årsakskravet. Høyesterett la til grunn at årsakskravet er
kvalifisert, i den forstand at det må være en slik relevant og nær sammenheng
mellom tiltak og utbyggingsprosjekt at det er berettiget å stille krav
om særskilt rekkefølge. Det avgjørende for vurderingen av årsakskravet er
følgelig om det reelle behovet for infrastrukturen berettiger kravet om
tiltaket. Også denne presiseringen gir anvisning på en skjønnsmessig
vurdering, men kvalifiseringen tydeliggjør at det kreves noe mer enn at behovet
rent faktisk kan føres tilbake til utbyggingen.
Selv om utbyggingsavtalen
gjelder etablering av tiltak fastsatt i en gyldig vedtatt reguleringsplan, må
det altså foretas en konkret vurdering av om behovet for tiltaket i
tilstrekkelig grad forsvarer at utbygger pålegges et økt økonomisk ansvar.
Hensynet til den totale belastningen i området
Til tross for utgangspunktene skissert ovenfor, har
Høyesterett stadfestet at belastninger på allerede etablert infrastruktur kan
hensyntas innenfor rammen av årsakskravet. Virkningen av dette utgangspunktet
er at sammenhengen mellom et utbyggingsprosjekt og et tiltak kan oppfylle
årsakskravet dersom den samlede belastningen i området berettiger
rekkefølgekravet utbyggingsavtalen angår.
Dette kan eksempelvis være tilfellet for utbyggingsavtaler
om etablering av rundkjøringer eller veier, der trafikken fra andre eiendommer
i området sett i sammenheng med det aktuelle utbyggingsprosjektet, utløser
eller forsterker infrastrukturbehovet.
Såkalte sumvirkninger utgjør følgelig et
relevant hensyn, selv om det er noe anstrengt å si at et konkret
utbyggingsprosjekt i slike tilfeller utløser eller forsterker behovet for
tiltaket.
Avgrensningen mot rene økonomiske hensyn
Kommunens motiv for å inngå utbyggingsavtaler kan ikke være
av ren økonomisk art. Slike hensyn utgjør en absolutt yttergrense for hvilken
sammenheng som kan foreligge mellom tiltak og utbygging.
Avgrensingen mot rene økonomiske hensyn har trolig sin
begrunnelse i grunnleggende demokratiske betraktninger. Etablering av offentlig
infrastruktur er en statlig oppgave som hovedsakelig finansieres gjennom
skatter og avgifter. Den overordnede fordelingen av disse inntektene besluttes
av Stortinget, men store deler av den faktiske disponeringen foregår på et
kommunalt og fylkeskommunalt nivå.
Den kommunale pengebruken skal ha sitt grunnlag i politiske
beslutninger og er underlagt strenge regler om budsjettering og regnskap. Uten
en klar grense mot såkalte fiskale hensyn er det nærliggende å anta at mange
kommuner hadde benyttet utbyggingsavtaler som et virkemiddel for å overføre
kostnader til private utbyggere og på denne måten holde seg innenfor egne
budsjetter.
Det hadde følgelig eksistert en vedvarende risiko for at kommuners
økonomiske beslutninger i større grad ble påvirket av private utbyggere enn av
skattebetalende velgere, noe som overordnet sett hadde vært et demokratisk
problem.
Det må samtidig fremheves at gjeldende rett ikke stenger for
at økonomiske hensyn kan ligge bak beslutninger om å inngå utbyggingsavtaler om offentlige
infrastrukturtiltak. Den økonomiske situasjonen til en kommune kan utgjøre en
motivasjon for å tillate utbyggingsprosjekter som bidrar til å realisere politiske
målsetninger. Dette er uproblematisk så lenge slike hensyn ikke er styrende for
avtaleinngåelsen eller kommunens øvrige planfaglige beslutninger.
Om artikkelforfatteren:
Celine Vår Otterlei er ansatt i advokatfirmaet CLP.