FOKUS: Mange av tvistene ved tilbakelevering av leieobjekt kunne vært unngått dersom partene hadde hatt fokus på tilbakelevering allerede ved kontraktsinngåelse og i hele leieperioden, skriver artikkelforfatterne. Ill. foto
Tilbakeleveringstvister kan unngås
Det oppstår til stadighet tvist mellom utleier og leietaker ved tilbakelevering av leieobjekt. Vår erfaring er at mange tvister kunne vært unngått eller løst på en enklere og bedre måte. Riktig fokus til rett tid står sentralt for å dempe partenes risiko for tvist.
Det er et gjentagende problem at partene burde ha tenkt på
tilbakelevering på et langt tidligere tidspunkt. Etter vårt syn bør partene
fokusere på tilbakelevering allerede ved kontraktsinngåelse.
Annonse
Ved kontraktsinngåelsen kan mye gjøres for å dempe risikoen
for tvist når leieobjektet skal tilbakeleveres. Leieavtalen bør klart og tydelig
beskrive partenes rettigheter og plikter i leietiden. Et eksempel på en plikt
som kan føre til konflikt ved tilbakelevering er partenes vedlikeholdsplikt.
Hvis det er klart for begge parter i hvilken grad de skal vedlikeholde
leieobjektet, demper man risikoen for tvist om vedlikeholdet har vært
mangelfullt utført i leietiden og krav begrunnet i leieobjektets tilstand.
Annonse
Videre bør leieavtalen spesifisere leieobjektets standard når overlevering skal
skje. Dette er viktig både for å gi leietaker riktige forventninger til
leieobjektets standard ved overtakelse og ikke minst viktig som hjelpemiddel
for å avklare referansestandarden når leieobjektet skal tilbakeleveres ved
leieforholdets opphør.
Ved utleie av næringsbygg er klarhet i leieavtalen spesielt
viktig. Grunnen til dette er at avtaler mellom næringsdrivende skal tolkes
objektivt. Banker, kjøpere og andre tredjeparter må kunne stole på at det er
det som står i leieavtalen som gjelder og man vil normalt ikke bli hørt med at
partene har ment noe annet enn det som følger naturlig av leieavtalens ordlyd.
Det er også viktig å huske på at de involverte personene kan ha endret seg
mellom kontraktsinngåelsen og tilbakelevering, noe som gjøre det vanskelig å få
avklart faktiske forhold nå tilbakelevering skal skje flere år etter
kontraktsinngåelsen.
Annonse
Ved overtakelse bør leieavtalen suppleres med en
overtakelsesprotokoll signert av begge parter. I protokollen angis ofte
eventuelle mangler forholdsvis kortfattet. For å dokumentere leieobjektets
tilstand, anbefaler vi at partene og sørger for å lagre bilder og eventuelt
videoer som supplement til protokollen.
I mange tilfeller vil det også være
fornuftig å engasjere en teknisk sakkyndig som kan utforme en tilstandsrapport for
å dokumentere leieobjektets standard og tilstand ved leietakers overtakelse. Slike
dokumenter vil klarlegge leieobjektets referansestand slik at man har noe å
måle mot ved tilbakeleveringen, og således redusere risikoen for uenigheter om
referansepunket ved tilbakeleveringen.
Under leieperioden er det flere ting partene kan gjøre for å
dempe risikoen for tvist. Kommunikasjon med leietaker, veiledning og eventuelt
også befaringer under leieforholdet kan bidra til å oppdage avvik fra riktig
vedlikehold og eventuelle andre problemer med leieobjektet. Opprettelse av en
vedlikeholdsplan som beskriver hvilket vedlikehold leietaker bør besørge utført
vil kunne bidra til at det faktisk blir utført riktig vedlikehold med riktige
intervaller, og således dempe risikoen for uenigheter ved leieforholdets
opphør.
For leietaker er det viktig å kunne dokumentere utført vedlikehold for
å kunne vise hva som er blitt gjort, når og av hvem. Serviceavtaler og faktura
fra utførende håndverkere er typisk dokumentasjon som etterspørres når utleier
mener at leietaker ikke har tilbakelevert leieobjektet i kontraktsmessig stand.
Dokumentasjon som viser hva som har vært gjort fra overtakelse til
tilbakelevering kan således være et godt hjelpemiddel for å unngå tvister ved
tilbakeleveringen.
I god tid før man foretar tilbakelevering bør det foretas en
forbefaring, der partene går over leieobjektet og klargjør hva som må gjøres
for at leieobjektet skal være i riktig stand til tilbakeleveringen. Dette gjør
tilbakeleveringen mer forutsigbar ved at man får kontroll på behovet, omfanget,
og kostnadene av eventuelle tiltak. Partene kan da oppfylle sine plikter før
tilbakelevering, og man slipper eventuelle krav etter tilbakeleveringen.
På alle stadier i leieforholdet er det viktig å tenke på
tilbakelevering og de problemene som kan oppstå. Et slikt fokus kan bidra til å
senke risikoen for tvist og problemer tilknyttet tilbakeleveringen.
Leietakers plikter ved tilbakelevering, herunder utleiers
krav ved mangler
Ved tilbakelevering har leietaker tre overordnede plikter.
For det første skal leietaker i tiden før tilbakeleveringen
gi leiesøkende adgang til leieobjektet. Utleier må i rimelig utstrekning kunne
gjennomføre visninger med potensielle nye leietakere.
For det andre skal leietaker tilbakelevere til rett tid.
Dette er normalt ved utløpet av den fastsatte leietiden, eventuelt ved utløpet
av oppsigelsestiden. Ved heving, tvangsfravikelse eller konkurs blir
tilbakeleveringstidspunktet annerledes enn det som står i leieavtalen.
For det tredje stilles det krav til leieobjektets tilstand.
Utgangspunktet er at leieobjektet skal være ryddet, rengjort og i samme stand
som ved overtakelse. I avgjørelsen av hva som er «samme stand» vil en godt
utformet leieavtale, overtakelsesprotokoll, bilder og eventuelt
tilstandsrapport kunne avklare referansestandarden. Dette vil redusere risikoen
for uklarheter og tvist rundt hvilken standard leieobjektet hadde ved
overtakelsen. Standardreduksjon som kan karakteriseres som alminnelig slit og
elde er noe utleier normalt må akseptere. Normal slit og elde er slitasje som
fremkommer som generell aldring av bygningsdeler/ overflater, og slitasje som
oppstår mellom intervallene av et ellers godt utført periodisk vedlikehold. Dette
må vurderes konkret, der leieforholdets varighet og den kontraktsmessige bruken
vil være aktuelle momenter.
I standard leieavtale er det en forutsetning for
fritak fra normal slitasje at leietaker har ivaretatt sin vedlikeholdsplikt.
Utleier kan heller ikke påberope mangler som han selv skulle ha utbedret, for
eksempel fordi det faller under hans egen utskiftnings- eller vedlikeholdsplikt.
Disse utgangspunktene kan fravikes ved avtale. Dersom
leieobjektet eksempelvis skal rives etter leieforholdets opphør kan man avtale
at leieobjektet kan tilbakeleveres i dårligere stand enn det som følger av husleieloven
og standard leieavtale. Partene kan også avtale strengere krav til leietaker. Eksempelvis
kan det avtales at det ikke aksepteres standardreduksjon for alminnelig slit og
elde, at leieobjektet skal tilbakeleveres i nyoppusset stand eller at leietaker
skal oppgradere leieobjektet i løpet av leietiden. Det er viktig å være klar
over at utleier må ha hjemmel i leieavtalen for å kunne kreve at leieobjektet
tilbakeleveres i bedre stand enn da leietaker overtok leieobjektet.
Dersom leietaker tilbakeleverer leieobjektet mangelfullt, kan
dette aktualisere en rekke krav fra utleier. Utleier kan kreve erstattet
nødvendige utgifter for å sette leieobjektet i den stand utleier har krav på
etter leieavtalen, det vil normalt si rydding, rengjøring, utbedring av mangler
og tilbakeføring av endringer utført av leietaker i leieperioden. Høyesterett
har i en sak fra 2019 fastslått at utleiers krav basert på husleieloven er å
anse som et erstatningskrav og at utleier derfor må påvise et økonomisk tap. I standard
leieavtale er det inntatt en bestemmelse som gir utleier et berettiget krav
uavhengig av leieobjektets bruk etter fraflytting.
Det er viktig at utleier reagerer raskt og reklamerer innen
«rimelig tid» etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.
Reklamasjonsfristens lengde kan variere, men kan være svært kort. I den forrige
husleieloven var reklamasjonsfristen 14 dager og klare mangler bør derfor
reklameres på ved tilbakeleveringsbefaringen eller svært kort tid etter.
Oppsummering
Det oppstår til stadighet tvister ved tilbakelevering av
leieobjekt og vår erfaring er at mange av tvistene kunne vært unngått dersom
partene hadde hatt fokus på tilbakelevering allerede ved kontraktsinngåelse og
i hele leieperioden. For å begrense risikoen for tvist bør partene sørge for en
klar leieavtale med tydelig plassering av hvilke plikter partene har, samt god
dokumentasjon for leieobjektets tilstand ved overtakelse og hvilket vedlikehold
leietaker har utført i leieperioden.
Det er også en stor fordel om partene har
god kommunikasjon, etablerer gode rutiner og at utleier veileder leietaker med
tanke på løpende vedlikehold. Forbefaring før tilbakelevering vil skape større
forutberegnelighet og i mange tilfeller konsensus om hva som må til for at
leieobjektet kan bli i kontraktsmessig stand ved tilbakelevering, men det er
viktig at de avholdes i god tid i forveien slik at leietaker har tilstrekkelig
tid til å utbedre avvik, eventuelt at partene kan fremforhandle et
frikjøpsbeløp.
Om artikkelforfatterne:
Jacob Solheim er partner i Advokatfirmaet Føyen
og Nils-Erik Christiansen er partner i