Nye regler gir
kommunen hjemmel til å pålegge grunneiere tiltak for håndtering av overvann
også for helt og delvis utbygde eiendommer.
Videre kan
tiltakshaver nå også få en opparbeidelsesplikt for offentlig hovedanlegg for
oppsamling, avledning og eventuelt behandling av overvann. Formålet er å legge
til rette for krav om blågrønne overvannsløsninger (åpne overvannsanlegg for
oppsamling og transport av lokalt overvann), men regelendringen gjelder også
overvannsrør alene (opptil dimensjon 600mm) eller i kombinasjon med blågrønne
løsninger.
Ifbm.
opparbeidelsesplikten for avløpsledninger økes dessuten dimensjonskravet fra
305 mm til 600 mm.
I tillegg gjøres
det flere presiseringer/endringer i lovverket for å imøtekomme økt behov for
håndtering av overvann. For eksempel presiseres det at tiltak på naboeiendom
etter pbl. § 28-3 første ledd kan tillates for å verne
byggverk mot fare for skade ved overvann.
Nedenfor redegjøres det for nye hjemler
tilknyttet opparbeidelsesplikten, pålegg tilknyttet bebygd eiendom og
presiseringene av grunneiers ansvar for overvann etter ny pbl. § 28-10.
Regelendringene i
plan- og bygningsloven (pbl.) trer i kraft fra den 1. januar 2024.
Klimaendringer
er bakgrunnen for regelendringene
Plutselig
snøsmelting og kraftige nedbørsmengder kan medføre store skader på bygg og
infrastruktur. På grunn av klimaendringene er det sannsynlig at
overvannsproblematikken vil øke i fremtiden, også selv om klimagassutslippene
globalt reduseres. I tillegg blir befolkningen mer sentralisert og det skjer en
fortetting med arealpress av utbygde områder. Sammen vil dette medføre lav
absorberingsevne ved kraftig nedbør/plutselig snøsmelting, og således et stort
skadepotensial. Endringene i plan- og bygningsloven skal gi bedre virkemidler
for å håndtere overvann i fremtiden.
Opparbeidelsesplikt
for offentlige og private overvannsanlegg
Å øke kapasitet på tradisjonelle overvannsanlegg som blir ledet
til kloakksystem og videre til renseanlegg vil ikke være tilstrekkelig for å
håndtere fremtidige overvannsproblemer.
Ved nye regler kan tiltakshaver få en opparbeidelsesplikt for
offentlige overvannsanlegg, herunder også blågrønne løsninger. Ansvaret
for finansiering av overvannsanlegg vil pålegges utbygger, som vil kunne medføre
høyere byggekostnader.
Lovgiver ønsker å
endre fokus fra å se på overvann som en utfordring til en ressurs. Store og
åpne blågrønne løsninger som åpne dammer og bekker kan være et trivselselement
i byområder, og gi positive effekter for naturmiljø og helse. Åpne
overvannsløsninger gir dessuten større fleksibilitet i mengden overvann som kan
infiltreres, fordrøyes og ledes bort.
Overvannsanlegget
må være hjemlet i reguleringsplan, og det må fremkomme hvilke eiendommer
anlegget skal betjene. Kapasiteten av anlegget må beskrives gjennom å beregne
nedbørsmengde og forventet overvann fra aktuelle eiendommer, samt hvor vannet
er forventet å renne ut. Det er lagt til grunn at eiendommene sikres og opparbeides
for nedbør opp til klimajustert 100-års gjentaksintervall, med mindre kommunen
har vedtar annet dimensjoneringsgrunnlag i plan.
Opparbeidelsesplikten
er avgrenset til håndtering av lokale behov, og skal ikke håndtere det
offentliges behov. Kommunen står fritt til å regulere inn større anlegg, men
kan da altså ikke kreve opparbeidelse av hele anlegget. Det er videre kun nye
tiltak som blir omfattet av opparbeidelsesplikten. Overvann fra eksisterende
eiendommer er ikke omfattet.
Den som opparbeider anlegget, kan kreve kostnadene refunderte fra
de andre grunneierne som er tilknyttet anlegget som for øvrige
refusjonsberettigede tiltak etter pbl. § 18-3. Videre vil den som blir pålagt opparbeidelsesplikt også få en ekspropriasjonsadgang
etter pbl. § 16-5.
Dersom det i plan
er regulert felles anlegg for disponering og avledning av overvann for flere eiendommer (privat anlegg), vil
kommunen få hjemmel til å sette vilkår at anlegget erverves, sikres og opparbeides etter
endring av pbl. § 18-2. Opparbeidelsesplikten vil gi grunnlag for refusjon og
ekspropriasjon.
Pålegg om tiltak mot overvann på bebygd eiendom (ny
pbl. § 31-14)
Det er i allerede
bebygde områder problemer med overvann er størst. Det er derfor ikke
tilstrekkelig å kun ta høyde for overvannsutfordringene ved nye tiltak. Kommunen får nå
derfor utvidet kompetanse til å pålegge eier eller fester å sørge for
forsvarlig håndtering og/eller avledning av overvann på egen eiendom.
Det er imidlertid vilkår om at pålegg kun kan vedtas der det er nødvendig
for å avverge fare for skade eller vesentlig ulempe for person, eiendom eller
miljø.
Kommunen kan videre ikke pålegge
større overvannstiltak enn det som må til for å ivareta hensynet bak regelen.
Kommunen skal ikke foreslå konkrete tiltak, men fastsette nedbørintensitet
overvannstiltaket må være dimensjonert for. Klimajustert 100-års
gjentaksintervall for overvannshåndteringen vil være øvre terskel for hva
kommunen kan pålegge.
Det er videre en forutsetning at pålegget kan
gjennomføres uten uforholdsmessig stor kostnad. Kostnadsomfanget må
vurderes konkret, der forventet skade eller vesentlig ulempe vil avgjøre hvor
høye kostnader grunneier må tåle. Mengde og omfang av overvann, hva en vil
hindre skade eller ulempe på, og om skaden er irreversibel, er moment som må
vurderes.
Noe naturlig avrenning må aksepteres.
Dessuten vil vann fra eiendom som ikke er bebygd måtte aksepteres. Det er kun
bebygd eiendom som faller under ny lovhjemmel, og vannet som renner som følge
av byggverket som står på plassen. Det er videre kun vann fra egen eiendom,
ikke overvann fra andre eiendommer, grunneier kan få pålegg om.
Byggverk er all konstruksjon på en
eiendom, også åpen parkeringsplass.
Før pålegg skal grunneier varsles
skriftlig og få rett til å uttale seg. På denne måten blir saken iht.
forvaltningsrettslige prinsipper opplyst.
Etter forslag til ny
forurensningsloven § 22a kan kommunen pålegge grunneier å koble overvann fra
ledningsnettet til kommunen. Pålegg om tiltak etter ny pbl. § 31-14 vil kunne
sees i sammenheng og være aktuell der kommunen pålegger frakopling fra
kommunalt ledningsnett.
Departementet vurderer at ny
lovbestemmelse ikke er grunnlovsstridig ettersom pålegget gjelder
overvannshåndteringen fremover i tid. Rådighetsinnskrenkninger som følge av ny
regel må grunneier som utgangspunkt finne seg i uten at det vil kunne danne
grunnlag for erstatningskrav.
Det er opp til kommunen om pålegg vil
bli gitt. Det er ingen som har rettskrav på at kommunen skal pålegge håndtering
av overvann.
Kommunen skal fastsette frist for oppfyllelse.
Krav til overvannshåndtering – ny pbl. § 28-10
Det følger av gjeldende pbl. § 27-2 femte ledd at avledning av
grunn- og overvann må være sikret før byggesøknad kan godkjennes. Reguleringen
flyttes til ny pbl. § 28-10.
Gjeldende krav til overvannshåndtering løftes opp fra teknisk
forskrift til ny pbl. § 28-10. Det skal
nå gå frem av lovbestemmelsen at forsvarlig avrenning skal sikres og
opparbeides der det er nødvendig. Det lovfestes at overvann i første omgang
skal infiltreres på eiendommen, for deretter og fordrøyes. Gjenstående overvann
skal ha en forsvarlig avledning.
Forsvarlig avledning er at vannet blir ledet i en retning som gjør
at vannet blir først inn i egen resipient eller i en flomvegg. Videre må
avledningen skje på en måte som avverger fare for skade eller vesentlig ulempe.
Avledningen må utføres slik at vannet følger den ønskede retningen, og at
grunnen ikke blir vasket ut.
Kommunen kan stille krav til overvannshåndtering i arealplan.
Kravene i ny 28-10 gjelder således så lenge kommunen ikke har stilt andre krav
i arealplan.
Krav om håndtering av overvann gjelder kun egen eiendom. Overvann
fra andre eiendommer faller utenfor tiltakshavers ansvar. Dessuten er det kun
overvann som følge av tiltaket som skal håndteres (for eksempel på vann fra tak
eller parkeringsareal). Øvrige overvann fra deler av eiendommen som ikke er
omfattet av tiltaket vil ikke kunne kreves håndtert etter bestemmelsen i pbl §
28-10.
Det settes krav i forskrift om at grunneier skal håndtere overvann
generert av nedbørsmengder til klimajustert 100-års gjentaksintervann (som for
pbl. § 18-1)
At overvannshåndteringen må sikres, innebærer at tiltakshaver må
har rett til å avlede vannet til vassdrag, kommunalt anlegg eller lignende. Det
kan bli nødvendig å ekspropriere rett til å føre overvann i rør over nabogrunn
etter pbl. § 16-5.
Artikkelforfatterne er Karoline Røvik Zeiner og Benedicte Krogh Grimstad, begge partnere i Brækhus Advokatfirma og tilknyttet eiendomsavdelingen i Brækhus.