OPP: Olav Thon Gruppens kjøpesentre opplevde en fin vekst i fjor.
Ill. Foto: Glen Widing
Thon-sentrene omsatte for 78 milliarder - opp 5,2 prosent fra 2022
– I et år som vi vet har vært vanskelig for forbrukerne, er vi meget godt fornøyde, sier sjefen.
I 2023 omsatte Olav Thon Gruppens norske kjøpesentre for 78 milliarder kroner. Dette tilsvarer en økning på 5,2 prosent fra 2022.
Også julehandelen var god med en vekst på 3,5 prsent i desember sammenlignet med samme periode i 2022 ifølge en pressemelding.
– I et år som vi vet har vært vanskelig for forbrukerne, er vi meget godt fornøyde med en samlet omsetningsøkning på over 5,2 i Norge. Vi kommer til å satse offensivt på å øke markedsandeler i 2024, men tror markedet kan bli tøffere i første halvår, sier OTGs kjøpesenterdirektør Thomas E. Rønning.
I gruppens norske portefølje er det 78 kjøpesentre totalt, hvorav 47 er profilert som AMFI. I tillegg kommer 10 kjøpesentre i Sverige.
Flere besøkende
I 2023 var det ca. 6 prosent flere besøkende enn 2022 i de norske sentrene til OTG. Antall kassesalg steg med 9,8 prosent. Her er andre milepæler i 2023:
* Gruppen kjøpte Amfi Ulsteinvik i begynnelsen av året – og har økt omsetningen med over 16,3 prosent.
* Sørlandssenteret passerte en omsetning på 3 milliarder kroner og hadde en vekst på 6,3 prosent.
* Amfi Borg passerte 1 milliard og hadde en vekst på 9,5 prosent.
* Åsane Storsenter passerte 2 milliarder og hadde en vekst på 6,1 prosent.
* City Syd som forvaltes for andre eiere, passerte 2 milliarder og hadde en vekst på 5,7 prosent.
– Amfi Vågsbygd, Amfi Os og Mosseporten har alle nådd 700 millioner for første gang, Amfi Stord rundet 500 millioner for første gang og Bjørneparken kjøpesenter rundet 300 millioner i omsetning for første gang i 2023, sier Rønning.
Lagunen Storsenter i Bergen er igjen gruppens største senter målt etter total butikkomsetning, med nesten 4,3 milliarder.
Triaden i Lørenskog sto ferdig ombygget i 2023, senteret har passert 1,1 milliard i omsetning og har dermed en vekst på 48,5 prosent fra året før.
Tre sentrene i minus
Av alle OTGs kjøpesentre i Norge endte bare tre med røde tall i fjor kontra 2022:
Østfoldhallene Fredrikstad sank med 1 prosent fra 1,337 til 1,323 milliarder kroner.
Amfi Eidsvoll sank med 0,4 prosent fra 616 til 613 millioner.
Amfi Drøbak sank med 1,9 prosent fra 618 til 606 millioner.
Strømmen Storsenter som er OTGs nest største endte 1,1 prosent opp fra 3,725 til 3,767 milliarder kroner.
Sandvika Storsenter på tredjeplass hadde en omsetningsøkning på 1,9 prosent, fra 3,622 til 3,692 milliarder.
Sverige og grensehandel
OTG er også fornøyd med utviklingen i de svenske kjøpesentrene, og ser at grensehandelen og besøkstallene er tilbake på tilnærmet normale nivåer.
Akkumulert steg omsetningen i Sverige med 4,4 prosent og det ble omsatt for 15 milliarder svenske kroner. Også i Sverige er det særlig virksomheter innen servering, service- og tjenester som øker mest, med henholdsvis 9,4 % og 10,6 %.