Juss:
PROSESS: Endringer i husleieloven eller en helt ny husleielov skal etter budsjettforliket opp til behandling allerede i inneværende stortingsperiode, skriver advokat Håvard Hildeskor.
Nytt utvalg skal se på endringer i husleieloven
Et nytt utvalg skal vurdere endringer i husleieloven. Utvalgets mandat og sammensetning blir i disse dager utarbeidet av Kommunal- og distriktsdepartementet, og sammensetningen og mandatet vil legge viktige føringer for hvilke endringer som kan komme.
Regjeringspartiene og SV
ble i budsjettforliket enige om at det skulle settes ned et nytt husleieutvalg
for å gjennomgå dagens husleielov, og avklare behovet for en eventuell
revidering eller helt ny lov. Formålet bak gjennomgåelsen av husleieloven er å sikre
økt botrygghet og et regelverk tilpasset dagens situasjon på leiemarkedet.
Endringer
i husleieloven eller en helt ny husleielov skal etter budsjettforliket opp til
behandling allerede i inneværende stortingsperiode. Det legges altså opp til en
relativ hurtig prosess.
Boligutleie
Flere aktører, herunder
Leieboerforeningen, Forbrukerrådet og LO, har i flere år jobbet for en revisjon
av husleieloven. Bakgrunnen for dette har vært et ønske om i større grad å
sikre leietakernes rettigheter. Forbrukerrådet har særlig fremhevet økende
leiepriser og ustabilitet rundt leieforholdene som problemer slik
utleiemarkedet fungerer i dag. Dagens husleielov trådte i kraft 1. januar 2000,
og forbrukerorganisasjonene har hevdet at loven har gått ut på dato.
Flere aktører i
eiendomsbransjen har tatt til orde for at husleieloven bør ha en differensiert regulering
som skiller mellom de store, profesjonelle utleierne og de mindre, private
aktørene hva gjelder boligutleie. Et slikt forslag må sees på bakgrunn av
økende fokus på og initiativ til profesjonalisering av utleiesektoren.
Det er etter
vårt syn hensiktsmessig at en ny husleielov skiller mellom profesjonelle og
private aktører, sett i lys av hvor ulike disse aktørene er og hvilke krav det dermed
er rimelig å stille til de respektive utleievirksomhetene.
Regjeringen har uttalt at
husleieloven bør få et mer pedagogisk tilsnitt, ettersom loven også skal benyttes
av forbrukere som ikke nødvendigvis har tidligere erfaring med å anvende lover.
Videre uttales det at en lovendring bør bidra til bedre informasjonsflyt til
både leietakere og utleiere.
Næringsutleie
Husleieloven gjelder både
ved leie av lokaler og leie av bolig, men på grunn av at loven i stor
utstrekning kan fravikes – og gjennomgående blir fraveket - ved næringsutleie,
er det mer sentralt å sikre betryggende lovregulering av boligutleie. Ved
utleie av lokaler er det vanlig å bruke en standardkontrakt som setter flere av
husleielovens bestemmelser til side. Norsk Eiendom har argumentert for at en
revisjon av husleieloven bør avgrenses til de regler som omhandler boligutleie,
slik at reglene for leie av lokaler ikke endres. Dette begrunner organisasjonen
med at rettstilstanden for utleie av næringseiendom i dag er hensiktsmessig, og
at man ikke bør skape usikkerhet i dette markedet gjennom nye lovendringer.
Forbrukerrådet
har på den annen side tatt til orde for en total revisjon av husleieloven. Det
blir dermed spennende å se hvor store endringer fra dagens husleielov utvalget
vil foreslå.
Bolig- vs.
næringshensyn?
Etter vårt syn er det
både hensiktsmessig og nødvendig at avtalefriheten for næringsutleie bevares,
og at ikke næringsutleieaktørene pålegges utilsiktede begrensinger i
avtalefriheten på grunn av forbrukerhensyn.
Samtidig mener vi at en oppdatering
av husleieloven vedrørende reglene for boligutleie absolutt kan være på sin
plass. Vi erfarer at enkelte begrensinger i husleieloven og andre lover, som at
utleier ikke kan ta betalt for tilleggstjenester og at angrerettsreglene ikke
lenger bør gjelde for boligutleie , bidrar til å begrense innovasjon og
nyskapning i boligutleiemarkedet.
Sammensetningen av
husleieutvalget vil være viktig for hvilke endringer i husleieloven det legges
opp til. Leieboerforeningen ba allerede 12. desember 2022 om en plass i
utvalget for å ivareta leietakerperspektivet. Mye tyder på at et utvalg preget
av forbrukerorganisasjonene vil jobbe for en mer omfattende revisjon av
husleieloven – og kanskje en helt ny lovtekst, enn hva tilfellet vil være for organisasjonene
som representerer utleierne.
Andre bransjetiltak
I senere tid har vi sett
eksempler på at aktørene i eiendomsbransjen selv tar initiativ til tiltak for å
fremme et tryggere leiemarked. Norsk Eiendom, Leieboerforeningen, Nedenfra
Ideelt AS og Pådriv leverte et konseptforslag til Oslo kommune og Husbanken i
februar 2022. Forslaget inneholder blant annet en merkeordning av utleiere og
utleieboliger. En slik merkeordning er begrunnet med at utleiemarkedet bør bli
mer transparent og tryggere for leietaker.
Vi går en spennende tid i
møte, med flere pågående prosesser med potensiale for fremtidige endringer både
for bolig- og næringsutleiemarkedet.
Om artikkelforfatteren:
Håvard Hildeskor er
associate i advokatfirmaet Wiersholm. Han er medlem av firmaets faggruppe for
næringseiendom.