Aktuelt:
IKKE BETRYGGENDE: - Enten har ikke byrådet fått med seg Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) sine føringer, eller så bryr de seg ikke om hvordan KDD tolker loven. Ingen av alternativene er betryggende, sier f.v. Camilla Solheim og Anne Sofie Bjørkholt i advokatfirmaet BAHR.
Momsavtaler og offentlig infrastruktur: - Byrådet beveger seg på tynn juridisk is
- Legger opp til noe som er stikk i strid med Kommunal- og distriktsdepartementets føringer, påpeker Anne Sofie Bjørkholt og Camilla Hammer Solheim i BAHR.
I går ble det kjent at
byrådet i Oslo har foreslått retningslinjer for inngåelse av justeringsavtaler
mellom kommunen og private utbyggere når disse bygger offentlig infrastruktur
som skal overtas av kommunen. Byrådets forslag innebærer at momsen fordeles med
70 % til kommunen og 30 % til utbygger.
Om dette blir vedtatt, vil det innebære at kommunen vil ta
inn gebyrer i millionklassen på slik infrastruktur og at dette ikke vil tjene
som incitament til å øke boligbyggingen i Oslo.
Blant de som er kritiske til forslaget, er advokatene Anne
Sofie Bjørkholt og Camilla Hammer Solheim i advokatfirmaet BAHR.
- Private utbyggere oppfører i mange tilfeller
offentlig infrastruktur som skal overtas av kommunen etter ferdigstillelse, for
eksempel ved pålegg om veiopparbeidelse mv. i henhold til plan- og
bygningsloven kapittel 18, realytelser i utbyggingsavtaler og gjennomføring av
rekkefølgetiltak i reguleringsplan hvor det ikke inngås utbyggingsavtale. Dette
er ofte store og kostbare tiltak, sier Bjørkholt og legger til:
- For kommunen vil ikke mva være en kostnad ved
utbygging av infrastruktur. De får mvaen tilbake fra staten gjennom en egen kompensasjonsordning.
For utbygger kan det være
praktisk å sitte i førersetet for utbyggingen, og kommunen vil også gjerne
ønske dette siden den private da tar kostnads- og fremdriftsrisikoen. Men mva-lovgivningen
er ikke helt tilpasset dette. Den private utbygger kan bare få mvaen refundert på
infrastruktur kommunen overtar dersom det inngås avtale med kommunen om overtakelse
av justeringsplikt- eller rett.
- Mismatch
- Denne mismatchen mellom fradragsreglene for
private og kommunen får noen utslag som Byrådet nå foreslår å utnytte som en
ekstra inntektskilde. Slik vi leser forslaget, motsvares den ekstra inntekten
til kommunen skaffer seg, av at privat utbygger påføres en tilsvarende ekstra
kostnad. Kommunen vil altså ikke bare at utbygger bygger og bekoster
infrastrukturen. Kommunen vil ha en ekstra inntekt på toppen, sier Solheim.
I plan- og bygningsloven (pbl)
§ 17-3 er det rammer for hvor stor del av infrastrikturregningen en privat part
lovlig kan avkreves. Om den privates kostnad er «eks. mva» vil også rammene for
hva den private lovlig kan bidra med, øke. Så lenge kommunen får den
infrastrukturen de trenger, skulle man tro at de var fornøyde med det og
villige til å bidra til at den private får dekket mva-kostnaden. I april 2018
vedtok også bystyret at kommunen skulle overta justeringsrett for mva på offentlig
infrastruktur opparbeidet av private, slik mange andre kommuner gjør.
Det ble samtidig
vedtatt at tilbakebetalingen skulle komme utbygger til gode, ved at det ved
fastsettelsen av størrelsen på utbyggers bidrag skulle tas hensyn til effekten
av mva-kompensasjonen.
- Dermed skulle man tro at en rimelig løsning var
landet. Men i påvente av nærmere retningslinjer for hvordan mva-beløpene skulle
komme utbygger til gode, har kommunen kun forholdt seg til at den delen av
vedtaket som sier at kommunen skal overta justeringsrett. Dette har medført at kommunen
nå i fem år har kunnet kreve å få tilbakebetalt mva som utbygger har innbetalt
til staten, og har beholdt beløpene selv. I liten grad er dette blitt
hensyntatt i diskusjoner om hvor høyt infrastrukturbidrag den private lovlig
kan pålegges etter pbl § 17-3. Kommunen regner utbyggers bidrag eks. mva, selv
om de vet mva er en kostnad for den private og en inntekt for dem selv, sier
Solheim.
Endelig har utkast til
nye retningslinjer kommet. Men forslaget innebærer altså at bare 30% av den mva
kommunen kan hente fra staten, kommer utbygger til gode. Kommunen skal selv beholde
hele 70 % av mvaen på tiltakene. Det er vesentlig mer enn noen andre kommuner. Ved
overføring av justeringsplikt må derfor de private utbyggerne overføre et kontantbeløp
som tilsvarer 70 % av fradragsført mva til kommunen. Ved overføring av
justeringsrett vil kommunen kun betale 30 % av den mva-en som kommunen får
fradragsført/kompensert til den private utbyggeren.
- Kommunens andel vil ifølge innstillingen «gi
inntekter til kommunen som kommer innbyggerne til gode» og «innebære en
betydelig inntekt til bykassen». Det høres ut som en utbyggingsskatt. Men etter
plan- og bygningsloven § 17-3 skal ikke privates bidrag til infrastruktur være
en skatt og kan ikke begrunnes i «rent fiskale» hensyn. Bidraget skal stå i
rimelig forhold til utbyggingens art og omfang, kommunens bidrag til
gjennomføringen av planen og forpliktelsene i avtalen. Kostnadene som belastes
utbygger, må dessuten stå i forhold til den belastning den aktuelle utbygging
påfører kommunen, fortsetter Solheim.
I byrådets innstilling
fremgår det ikke noe om hvorvidt den 70 %-andelen av mvaen som kommunen
beholder (og utbygger betaler) skal regnes med i utbyggers totalbelastning opp
mot hva som er forholdsmessig etter pbl § 17-3.
- Men når det uttales at ordningen innebærer bykassen
tilføres en betydelig inntekt, kan de ikke ha ment at mva-en skal regnes inn
(redusere) den privates totale bidrag. For da ville det ikke vært noen økte
inntekter, kun en omfordeling mellom to kilder (den private og staten) hvor
summen blir den samme. Vi har også
vanskelig for å se hvordan betydelig inntekt til bykasssen kan oppfylle
kravet til nødvendighet i pbl § 17-3. Pbl. § 17-3 åpner ikke for å bruke
utbyggingsavtaler som inntektskilde, men kun til å dekke kostnader til konkret
infrastruktur.
I strid med føringer fra Kommunal- og distriktsdepartementet
- Her mener vi derfor at byrådet beveger seg på
tynn juridisk is. Og de legger opp til noe som er stikk i strid med Kommunal-
og distriktsdepartementet (KDD) sine føringer: I sitt høringsnotat om forslag
til endringer i plan- og bygningsloven om fortetting, transformasjon, utbyggingsavtaler
mv. av 30. juni 2021 uttaler KDD at verdien av mva som kommunen beholder skal medregnes
ved vurderingen av hva den private kan pålegges. Det vises til at private
bidrag skal bidra til å løse konkrete infrastrukturbehov. Departementet legger
til grunn at kommunen ikke kan forutsette at bruk av justeringsmodellen skal
innebære finansieringsbidrag utover det infrastrukturen koster.
Departementet mener at det må tas hensyn til slike «inntekter» i tilknytning
til utbyggingsavtaler ved endelig fastsettelse av bidraget fra utbygger, sier
Bjørkholt.
- Kommunen kan følgelig ikke forutsette et bidrag
i form av (en andel av) refundert mva, ut over det som er nødvendig for å dekke
kommunens kostnader til å administrere ordningen (i forslaget 2%). Refundert mva
må i slike tilfeller komme til fradrag i grunneiers bidrag til kommunal
infrastruktur.
- Enten har ikke byrådet fått med seg dette, eller
så bryr de seg ikke om hvordan KDD tolker loven. Ingen av alternativene er
betryggende, oppsummerer BAHR-advokatene.