Aktuelt:
KRITISKE: - I praksis gir dette dyrere boligbyggingsprosjekter, sier f.v. Stig L. Bech, Håvard Hildeskor og Jacob Mjelde i advokatfirmaet Wiersholm.
Momsavtaler og offentlig infrastruktur: Oslo kommune med administrasjonsgebyr i millionklassen
Byrådet i Oslo har i dag fremmet et forslag som vil øke kostandene for utbyggere i hovedstaden og gjøre boliger enda dyrere for Oslo-borgerne. Ved opparbeidelse av infrastrukturtiltak i medhold av utbyggingsavtaler, der utbygger betaler full merverdiavgift, legger forslaget opp til at utbyggerne kun får refundert 30 prosent av den innbetalte merverdiavgiften, de resterende 70 prosentene skal tilfalle Oslo kommune.
Byrådet argumenter med at boligbyggingen og prisene i Oslo er så sterke
at det ikke trengs ytterliggere incitamenter for utbyggerne. Dette er en
merkelig argumentasjon når boligbyggingstakten i Oslo er kritisk lav, sier
partner i Advokatfirmaet Wiersholm Stig L. Bech.
- Når er det vanlig at utbyggere må opparbeide
infrastrukturtiltak?
- I utbyggingsavtaler er det vanlig at kommunen
krever infrastrukturtiltak opparbeidet av utbyggere, såkalte rekkefølgekrav. Eller
at utbyggere betaler et økonomisk bidrag hvis kommunen selv eller andre
offentlige organer skal opparbeide infrastrukturtiltak. Kommuner kan også legge
inn spesifikke krav til infrastrukturtiltak i reguleringsplaner, svarer Associate
i Wiersholm Håvard Hildeskor.
- Rekkefølgekrav er typisk infrastrukturtiltak som
veier, vann- og avløpsanlegg, men kan også være miljø- og kulturtiltak som
parkanlegg og støyskjermingsanlegg, påpeker Bech.
- Hvordan blir det med merverdiavgiften når
utbygger pålegges å opparbeide slik infrastruktur i utbyggingsavtaler?
- Avgiftsmessig er det en betydelig forskjell
mellom tilfeller hvor en kommune selv opparbeider den offentlige
infrastrukturen, typisk nødvendig for et byggeprosjekt i henhold til
utbyggingsavtale, og tilfeller hvor denne opparbeides av en privat utbygger.
Dersom kommunen opparbeider infrastrukturen vil kommunen enten ha rett til
momsfradrag der hvor denne er til bruk i den avgiftspliktige virksomheten i
kommunen, eller kommunen vil ha rett til momskompensasjon dersom
infrastrukturen er til bruk i kommunens kompensasjonsberettigede virksomhet. Momsen
utgjør dermed ingen kostnad for kommunen, uttaler Bech.
Som hovedregel stiller
dette seg annerledes når private utbyggere opparbeider infrastrukturen i
henhold til utbyggingsavtale, som de er pålagt å opparbeide av kommunen i
forbindelse med utbyggingsprosjekter. I utgangspunktet skal infrastrukturen da ikke
benyttes i utbyggers avgiftspliktige virksomhet, og fradragsrett er derfor
avskåret.
- Her har vi vel mekanismer som kan avhjelpe
denne ulikheten?
- Det stemmer. Vi har henholdsvis
anleggsbidragsmodellen og justeringsmodellen som kan motvirke at momsen blir en
kostnad for utbygger. Anleggsbidragsmodellen innebærer at kommunen står som
byggherre for tiltaket, og er dermed kontraktspart mot entreprenører. Før
byggestart overføres de arealer som er regulert til infrastruktur over til
kommunen, og kommunen oppkrever anleggsbidraget fra den private utbygger
løpende gjennom byggefasen. Som nevnt over vil kommunen løpende oppnå enten
momsfradrag eller kompensasjon for den momsen som påløper fra entreprenør.
Dermed blir infrastrukturen kostnadsfri for kommunen, forklarer Hildeskor.
Justeringsmodellen
innebærer at utbygger er byggherre overfor entreprenør og betaler for
opparbeidelsen. Ved ferdigstillelse overføres infrastrukturen til kommunen.
Under denne modellen inngås det avtale om overdragelse av en latent fremtidig
justeringsrett for momsen som utbygger ikke har kunnet fradragsføre. Kommunen
utnytter justeringsretten og mottar utbetaling fra staten over
justeringsperioden på 10 år. Modellen er likviditetsmessig mindre gunstig for
utbygger ettersom tilbakebetaling skjer med 1/10 per år. I tillegg oppnår
utbygger kun unntaksvis full tilbakebetaling av moms fra kommunen.
- En variant av denne modellen har vi ved
overføring av justeringsplikten. Dette er aktuelt hvor utbygger har hatt
fradragsrett slik at kommunen overtar en latent rett til å nedjustere
(tilbakebetale) den fradragsførte momsen. En slik avtale innebærer at utbygger
slipper å tilbakeføre moms til staten ved overdragelsen av infrastrukturen,
legger Senior Associate i Wiersholm Jacob Mjelde til.
- Og dette siste var nå oppe til behandling i
byrådet i Oslo kommune?
- Dette har vært et tema som har engasjert i lang
tid. Opposisjonen, særlig med James Stove Lorentzen (H) i spissen, har ved en
rekke anledninger bedt byrådet vurdere Oslo kommunes praksis med hensyn til
inngåelse av momsavtaler med private utbyggere. Bransjeorganisasjoner har også
vært svært opptatt av temaet, i tillegg til aktørene, påpeker Mjelde.
- Hva har vært Oslo kommunes praksis på dette
punkt så langt?
- Bystyret vedtok 25. april 2018 at det i
utbyggingsavtaler skal inntas en bestemmelse som fastsetter at kommunen skal
overta justeringsretten for moms når utbygger etablerer offentlig infrastruktur
som overføres til kommunen, sier Mjelde.
I tillegg ble det vedtatt
at det i utbyggingsavtaler skal tas hensyn til effekten av
merverdiavgiftskompensasjonen slik at det er netto kostnader ved offentlig
infrastruktur som skal fordeles mellom partene når størrelsen på utbyggers
bidrag skal fastsettes.
- Tilbake til behandlingen i byrådet. Kan dere
forklare hva som har kommet ut av denne?
- Byrådet innstilte for det første på at vedtaket
fra april 2018 oppheves. Videre ble det innstilt på at Oslo kommune skal inngå
avtaler om overføring av justeringsrett og/eller justeringsplikt for moms hvor
momsen skal fordeles mellom kommunen og utbygger etter en fordelingsnøkkel som
skal være lik for begge avtaletyper, sier Bech.
- Og her kommer det som fremstår urimelig. I
innstillingen heter det at det skal avtalefestes at momsbeløpet skal fordeles
med 70 % til kommunen og 30 % til utbygger, både i avtaler om justeringsrett og
justeringsplikt. Det vil si at kommunen selv skal beholde 70 % av den
refunderte momsen fra staten. Utbygger skal kun sitte igjen med 30 %.
Det samme skal gjelde for
tilfeller med overføring av justeringsplikt. Det vil si at kommunen overtar den
latente justeringsforpliktelsen, men at utbygger pålegges å overføre 70 % av
momsbeløpet til kommunen som en engangsbetaling.
Og dette ble altså
vedtatt av byrådet.
- Men kommunen har vel aldri hatt denne
momskostnaden de krever betaling for?
- Nei, det er helt riktig. Kommunen mottar selve
infrastrukturtiltaket vederlagsfritt, og i tillegg skal kommunen altså beholde
70 % av det refunderte momsbeløpet fra staten. Det vil si at kommunen skal
beholde mesteparten av en refusjon for en momskostnad som kommunen aldri har
hatt. Den er det derimot utbygger som har hatt, sier Mjelde.
- Begrunnelsen er fiskal. Dette skal skaffe
inntekter til kommunekassen. I praksis gir dette dyrere boligbyggingsprosjekter
ettersom private utbyggere nærmest påføres en utbyggingsskatt. Man kan også se
på dette som et administrasjonsgebyr, i de fleste tilfeller i millionklassen.
Dette er etter vårt syn svært urimelig og svært uheldig.
- Tematikken var også gjenstand for innhenting av
en uttalelse fra EFTAs overvåkningsorgan (ESA), senest i 2021. Her ble det
avklart at tilbakebetaling av moms til private utbyggere ikke omfattes av
statsstøtteregelverket, og i alle fall normalt ikke anses som ulovlig
statsstøtte. Det er altså ingen statsstøtterettslige hindre for tilbakebetaling
til utbygger, påpeker Hildeskor.
- Hvordan er praksisen i andre kommuner?
- Praksisen varierer, og det er i innstillingen
listet opp noen eksempler fra andre kommuner rundt omkring i landet. Her ser vi
at kommunene beholder mellom 10 % og 25 % av momsbeløpet, altså betydelig
lavere enn hva Oslo kommune legger opp til, sier Bech.
- Hva skjer videre?
- Forslaget fra byrådet vil nå bli behandlet
videre av bystyrets organer. Ettersom vi registrerer at flere i opposisjonen er
kritiske til innstillingen, antar vi at det vil bli en god debatt rundt
forslaget. Utbyggere kan i alle fall ikke si seg fornøyd med forslaget slik det
er lagt frem fra byrådet nå, avslutter Hildeskor.