FULL GASS: Investorene er ville etter næringseiendom, så lenge det ikke er snakk om handels- og butikklokaler. For sistnevnte ønsker eiendomsaktørene å selge, mens kontor- og logistikklokkaler står høyt oppe på ønskelisten. Illustrasjonene ble vist under et seminar i regi av Malling & Co på Vika kino torsdag denne uken.
Markedet for næringseiendom: – Det er gasspedalen gjennom gulvet
Malling & Co tar i bruk Flåklypa-effekter for å illustrere aktiviteten i transaksjonsmarkedet for næringseiendom.
– Det går så det suser. Aktiviteten i transaksjonsmarkedet kan best beskrives som da Reodor Felgen kjørte gasspedalen gjennom gulvet i Flåklypa Grand Prix.
Annonse
Slik beskriver senioranalytiker Herman Ness i Malling & Co markedet for næringseiendom akkurat nå.
Det illustrerende situasjonsbildet ble brukt under et frokostseminar i regi av Malling & Co på Vika kino torsdag, hvor mer enn 300 aktører fra eiendomsbransjen var til stede.
Annonse
Kan passere fjoråretI 2018 ble det omsatt næringseiendom for 93 milliarder kroner i Norge, mot 86 milliarder kroner i 2017. I 2016 var transaksjonsvolumet 72 milliarder kroner, mens det foreløpige toppåret var i 2015 – med hele 129 milliarder kroner.
Per nå har Ness og hans analytikerteam loggført et transaksjonsvolum på 72 milliarder kroner.
Det er verdt å merke seg at det gjerne er i perioden rett før jul at det renner inn med transaksjoner som skal sluttføres før nyttår. Det er heller ikke uvanlig at det er hektisk aktivitet også i romjulen for transaksjonsaktørene.
I sum betyr dette at det er i ukene fremover at det endelige volumet vil bli avgjort.
– Vi har tidligere forventet et transaksjonsvolum på 90 milliarder kroner i år. Men vi blir ikke overrasket om vi passerer det nivået, sier Ness.
Dette betyr at fjorårsvolumet vil bli tangert, og kanskje også passert, hvis de mest optimistiske spådommene slår til.
Tidligere var andelen utenlandske investorer nesten fraværende i det norske markedet for næringseiendom. Dette endret seg fra midten av 2000-tallet, og i fjor var utenlandsandelen oppe i 19 prosent.
I 2017 stod utenlandske investorer for 12 prosent av det totale transaksjonsvolumet, mens i 2016 var andelen ti prosent. I 2015 tok utenlandske aktører 35 prosent av totalvolumet.
– Vår spådom er at utenlandske investorer vil stå for rundt 11 prosent av transaksjonsvolumet i 2019, sier Ness.
Vil kvitte seg med handelseiendomEn undersøkelse i regi av Malling & Co, hvor investorene er spurt om hvilket segment de planlegger å øke sin eksponering de neste 12 måneder, viser med klar overvekt at det er kontormarkedet som favoriseres. Dernest følger logistikkmarkedet.
– Vår oppfatning er at logistikkmarkedet er litt oversolgt. I dette segmentet er ikke tilbudssiden lenger under press og leieutviklingen er flat. Og den forventes å holde seg flat, sier Ness.
Men i segmentet butikk- og handelslokaler er situasjonen helt annerledes. Brorparten av investorene har forlengst slått over på «Selg!».
– Det er særlig butikkene innen klær og sko som sliter. Det ser vi i handlegatene nå, hvor flere faller fra. Hullene tettes gjerne av aktører som tilbyr servering. Men hvis de næringsdrivende innen konfeksjon skal overlevere så må de få andre betingelser, sier analysesjef Haakon Ødegaard i Malling & Co.
– Veksten innen netthandel er fem til seks ganger så høy som i fysiske butikker. Vi ser at kundene handler på nett fordi de sparer tid, og fordi de får varene rimeligere. Hvis de fysiske butikkene med sko og klær skal overleve, så må leieprisene ned, slik at disse aktørene kan konkurrere på vareprisene, sier Ødegaard.