Utvikling:

VED T-BANEN: Eiendommene ligger like ved Ensjø T- banestasjon, hvor det høyeste bygget er 17 etasjer.

I løpet av 12 år har disse eiendommene vært gjennom 2 reguleringsprosesser – fortsatt er situasjonen uavklart

Brødrene Jensen er kommet til et punkt der de «må ta en fot i bakken og vurdere om videre utvikling må legges på is».

Publisert Sist oppdatert

I mars i fjor skrev Estate Nyheter at Stor-Oslo Eiendom og Brødrene Jensen ønsket å rive den eksisterende bebyggelsen i Ensjøveien 16-22, og bygge 215 boliger. En reguleringsprosess har pågått på eiendommene siden 2008, men på bakgrunn av et parallelloppdrag i 2015 ble det igangsatt en ny prosess med et nytt forslag for disponering av tomten.

Tiltakshaverne ønsket opprinnelig å bygge 230 boliger, men justerte forslaget gjennom dialogen med Plan- og bygningsetaten. Det endte imidlertid med at forslagsstillerne trakk forslaget, fordi de ikke klarte å regne hjem prosjektet med alle kravene fra etaten.

Nå har prosjektutviklingsrådgiveren SQM sendt en e-post til Byrådsavdeling for byutvikling , hvor det fremkommer at de er engasjert av Brødrene Jensen i forbindelse med utviklingen av de nevnte eiendommene. I e-posten ber de om et dialogmøte på Teams for å diskutere «fremtidig utvikling på Ensjø som kollektivknutepunkt på grensen til indre by, samt hvilken retning og fremdrift utviklingen av våre eiendommer bør ha».

– SQM arbeider på vegne av Brødrene Jensen med vurdering av utviklingspotensialet av enkelte av deres eiendommer. Blant annet gjelder dette Ensjøveien 16-22. Disse eiendommene har gjennom 12 år vært forsøkt utviklet gjennom to reguleringsprosesser uten at man har klart å enes med PBE om en bærekraftig utvikling. Den siste reguleringssaken ble forkastet i 2020, påpeker rådgivningsselskapet.

– Disse eiendommene har en unik plassering på Ensjø, og vurderes veldig viktig for at Ensjø som sentralt kollektivknutepunkt skal få den utvikling man ønsker. Vi er kommet til et punkt der vi må ta en fot i bakken og vurdere om videre utvikling må legges på is inntil forholdene ligger bedre til rette for det.

SQM påpeker at dagens eiendommer fremstår som grå, lukket og tilpasset bilbasert næring, men med en verdi (eksisterende kontantstrøm) som vanskeliggjør utvikling i tråd med overordnede planer.

– Samtidig ser vi nå et sterkt politisk engasjement for fremtidsrettet byutvikling i Oslo med fokus på blant annet Ensjø. Spesielt har byråden uttrykt ønske om en utvikling der fellesarealer åpnes opp for allmennheten og peker spesielt på Ensjø som et område der dette mangler. Vi ønsker med dette som bakteppe et Teams-møte med byråden for å diskutere utvikling av våre eiendommer og Ensjø generelt, heter det i e-posten.

Eiendommene grenser til T- banestasjonen på Ensjø og det planlagte Østre grøntdrag. Ifølge SQM gir dette eiendommene en unik mulighet til å heve Ensjø som sted å bo, besøke, arbeide og ferdes.

– Vi ser nå overordnet på en mulighet for blandet formål for eiendommene, med næring/kontor mot Ensjøveien og boliger tilbaketrukket og eventuelt i øvre etasjer mot gaten. Vi ønsker også å sette av store arealer til offentlig bruk ved å tilrettelegge for grøntarealer.

– For at vi skal kunne økonomisk forsvare å legge til rette for en slik sosial utvikling, ser vi behov for å utfordre eksisterende overordnede planer. Spesielt gjelder dette vurderinger av høyder og utnyttelse på den delen av eiendommen som ønskes utviklet til bolig, skriver SQM, og viser til at det er bygget 17 etasjer på den andre siden av Ensjøveien.

Powered by Labrador CMS