Utvikling:
AKTIVITET: Det flate kjøpesentertaket får nytt liv denne sommeren.
Ill.: Norconsult
Hvordan utnytte et tomt kjøpesentertak
1.400 kvadratmeter, uterestaurant med plass til 250 gjester og en minigolfbane. Pluss landets kanskje aller flotteste utsikt.
Taket på Moldetorget kjøpesenter har i årevis ligget tomt og øde, men det var inntil gründerne bak GLASS Restaurant & Bar i samme hus begynte å tenke.
– De presenterte den spektakulære planen for 2,5 år siden, sier senterleder Britt Janne Tennøy blant annet til Retailmagasinet.
I utgangspunktet blir Glasstaket en tradisjonell uterestaurant med plass til 250 gjester. I tillegg skal det anlegges en 18-hulls minigolfbane, samt at det skal tilrettelegges for minikonserter og andre arrangementer.
Det lokale selskapet Glass Restaurant blar opp mellom fire og fem millioner kroner på dette prosjektet, sentereier Olav Thon Eiendom på sin side bidrar med tre millioner kroner hovedsakelig i en utvendig glassheis. Panoramautsikten mot Moldepanoramaet og Moldefjorden er gratis.
Tennøy tror effekten av takprosjektet betyr mer aktivitet i byen.
– Glasstaket vil trekke inn mer folk til sentrum, og det blir direkte adgang fra shoppingen til takterrassen, påpeker Tennøy som håper å kunne åpne allerede 14. mai.