Annonsørinnhold

Peder Nærbø, grunnlegger Bulk.

Historien bak 500.000 kvm logistikkbygg

For 20 år siden kom idéen som i dag har resultert i Bulk: Bulk Eiendom, Bulk Industrial Real Estate, Bulk Infrastructure Group, Bulk Data Centers og Fiber Networks.

-Vinteren 2005 ble Oslo “kåret” til Europas mest forurensede hovedstad. Politikerne var raske til å forby oljefyring, og gi insentiver for en rekke tiltak. Men ingen tok tak i tungtransporten og logistikken rundt Alnabru og inn til Oslo sentrum, forteller Peder Nærbø, grunnleggeren av Bulk.

-At en idé i bilen kan resultere i til sammen 500 000 kvadratmeter med logistikk og industri bygg. Det er ganske vilt å tenke på, forteller Nærbø.

 

Den strake veien til mål

Idéen var å flytte lager- og logistikk med tilhørende tungtrafikk ut av bykjernen, men fortsatt med beliggenhet langs hovedfartsårene. Da begynte prosessen med å finne tomter som kunne reguleres for industri nord og sør for Oslo.

Nærmere bestemt – langs E6, “den strakeste veien”.

-“Stripa” kaller vi det, fra Moss og opp til Gardermoen. Dette var den rette plasseringen for logistikk og industri. Nærhet til hovedfartsåren som gir korte transportavstander, langt nok unna bykjernene som hjelper på luftforurensingen, og stort nok areal for plasskrevende drift, forteller Nærbø.

Det første Bulk-utviklede bygget ble et lager- og logistikkbygg på 7 000 kvadratmeter for byggevareleverandøren Ruukki i 2008. Videre ble det første store prosjektet utviklingen av Bulk Park Gardermoen på 200 mål.

-Bulk Park Gardermoen er en av våre første “parker” med leietakere som XXL, Ahlsell og Home & Cottage. For disse leietakerne var nærheten til Oslo Lufthavn en nøkkelfaktor for kortere tid i transit varesortimentet. Det er denne “parken” som satt det hele i gang, forklarer han.

 

Helhetlig tankegang - også i 2005

-Det var alltid to, tre tanker i hodet samtidig. Vi så en forretningsmulighet til å skape noe som tilfredsstilte logistikk og TPL-aktørers behov gjennom effektivisering og samlokalisering. Vi kunne med det også bidra til forbedret helse- og miljøfaktorer i tettbebodde strøk med å ta trafikken ut av bykjerner. Og vi hadde fra dag 1 et klart bud – ikke gjør for store naturinngrep, forteller Nærbø.

Løsningen har vært å utvikle tomter hvor inngrepene allerede var gjort, såkalt grå-areal, tomter tilknyttet etablerte industriparker, og tomter med utfordrende grunnforhold. Alt i nær beliggenhet til transportårer.

-Ved å utvikle løsninger som var tilpasset endringene i logistikksektoren, som større kjøregårder til lengre vogntog og lagersystemer tilpasset Europaller, klarte vi å lage et standardisert produkt – Bulk-modulen - som gjorde at leietakerne fikk mer plass på mindre areal. Og derfor også mindre naturinngrep og utbygging, forklarer han.

 

Nysgjerrighet er nøkkelen til vekst

Likevel kan de aller viktigste suksessfaktorene for Bulk-historien kokes ned til samarbeidsvilje, kontinuerlig innovasjon og nysgjerrighet.

-Vi ønsker å lykkes sammen med alle samarbeidspartnere, om det er bank og grunneiere, eller totalentreprenører og leverandører. Alle våre prosjekter skal utvikles med plussfortegn – pluss for eier, pluss for utvikler, pluss for leietaker, og ikke minst pluss for miljø. Med denne holdningen har vi klart å komme dit vi er i dag, sier Nærbø.

Dette har gitt muligheten til innovasjonsprosjekter med spennende samarbeidspartnere. Noen eksempler er solcelleanlegg på tak i samarbeid med Soleie og Sunday Power, bruk av bergvarme til oppvarming av bygg i samarbeid med Svalun, eller bærekonstruksjon i tre i samarbeid med Straye Trebygg.

-Det er balansegangen mellom utvikling og nytteverdi. Vi skal ikke utvikle bare fordi vi kan, det er ved å utvikle nye løsninger som faktisk løser et problem at vi oppnår den veksten vi har hatt så langt, avslutter han.

Powered by Labrador CMS