Annonsørinnhold
Peder Nærbø, grunnlegger Bulk.
Fot: Bulk Industrial Real Estate
Historien bak 500.000 kvm logistikkbygg
For 20 år siden kom idéen som i dag har resultert i Bulk: Bulk Eiendom, Bulk Industrial Real Estate, Bulk Infrastructure Group, Bulk Data Centers og Fiber Networks.
-Vinteren 2005 ble Oslo “kåret” til Europas mest forurensede
hovedstad. Politikerne var raske til å forby oljefyring, og gi insentiver for
en rekke tiltak. Men ingen tok tak i tungtransporten og logistikken rundt
Alnabru og inn til Oslo sentrum, forteller Peder Nærbø, grunnleggeren av
Bulk.
-At en idé i bilen kan resultere i til sammen 500 000
kvadratmeter med logistikk og industri bygg. Det er ganske vilt å tenke på,
forteller Nærbø.
Den strake
veien til mål
Idéen var å flytte lager- og logistikk med tilhørende
tungtrafikk ut av bykjernen, men fortsatt med beliggenhet langs
hovedfartsårene. Da begynte prosessen med å finne tomter som kunne reguleres
for industri nord og sør for Oslo.
Nærmere bestemt – langs E6, “den strakeste veien”.
-“Stripa” kaller vi det, fra Moss og opp til Gardermoen.
Dette var den rette plasseringen for logistikk og industri. Nærhet til
hovedfartsåren som gir korte transportavstander, langt nok unna bykjernene som
hjelper på luftforurensingen, og stort nok areal for plasskrevende drift,
forteller Nærbø.
Det første Bulk-utviklede bygget ble et lager- og logistikkbygg på 7 000 kvadratmeter
for byggevareleverandøren Ruukki i 2008. Videre ble det første store prosjektet
utviklingen av Bulk Park Gardermoen på 200 mål.
-Bulk Park Gardermoen er en av våre første “parker” med
leietakere som XXL, Ahlsell og Home & Cottage. For disse leietakerne var
nærheten til Oslo Lufthavn en nøkkelfaktor for kortere tid i transit
varesortimentet. Det er denne “parken” som satt det hele i gang, forklarer han.
Helhetlig
tankegang - også i 2005
-Det var alltid to, tre tanker i hodet samtidig. Vi så en
forretningsmulighet til å skape noe som tilfredsstilte logistikk og
TPL-aktørers behov gjennom effektivisering og samlokalisering. Vi kunne med det
også bidra til forbedret helse- og miljøfaktorer i tettbebodde strøk med å ta
trafikken ut av bykjerner. Og vi hadde fra dag 1 et klart bud – ikke gjør for
store naturinngrep, forteller Nærbø.
Løsningen har vært å utvikle tomter hvor inngrepene allerede
var gjort, såkalt grå-areal, tomter tilknyttet etablerte industriparker, og
tomter med utfordrende grunnforhold. Alt i nær beliggenhet til transportårer.
-Ved å utvikle løsninger som var tilpasset endringene i
logistikksektoren, som større kjøregårder til lengre vogntog og lagersystemer
tilpasset Europaller, klarte vi å lage et standardisert produkt – Bulk-modulen
- som gjorde at leietakerne fikk mer plass på mindre areal. Og derfor også
mindre naturinngrep og utbygging, forklarer han.
Nysgjerrighet
er nøkkelen til vekst
Likevel kan de aller viktigste suksessfaktorene for
Bulk-historien kokes ned til samarbeidsvilje, kontinuerlig innovasjon og
nysgjerrighet.
-Vi ønsker å lykkes sammen med alle samarbeidspartnere, om
det er bank og grunneiere, eller totalentreprenører og leverandører. Alle våre
prosjekter skal utvikles med plussfortegn – pluss for eier, pluss for utvikler,
pluss for leietaker, og ikke minst pluss for miljø. Med denne holdningen har vi
klart å komme dit vi er i dag, sier Nærbø.
Dette har gitt muligheten til innovasjonsprosjekter med
spennende samarbeidspartnere. Noen eksempler er solcelleanlegg på tak i
samarbeid med Soleie og Sunday Power, bruk av bergvarme til oppvarming av bygg
i samarbeid med Svalun, eller bærekonstruksjon i tre i samarbeid med Straye
Trebygg.
-Det er balansegangen mellom utvikling og nytteverdi. Vi
skal ikke utvikle bare fordi vi kan, det er ved å utvikle nye løsninger som
faktisk løser et problem at vi oppnår den veksten vi har hatt så langt,
avslutter han.