SAMLOKALISERING: Kjell Kalland i Hav Eiendom vil ha bare en fergeterminal i Oslo, for å få flere leiligheter på Hjortnes/Filipstad.

En fergeterminal på Vippetangen er bedre enn på Kongshavn 

Samles utenlandsfergene på Vippetangen, kan det bli inntil 1.400 leiligheter på hele Hjortnes og Filipstad-området. Den samfunnsøkonomiske verdien av et slik boligområde estimeres til cirka 6 milliarder kroner.

Hav Eiendom skriver i en pressemelding at om utenlandsfergene samles på Vippetangen, kan hele Hjortnes og Filipstad-området fristilles til byutvikling med inntil 1.400 leiligheter

– Hjortnes har enormt potensial for by- og boligutvikling. Ved å flytte nåværende fergeterminal kan området erstattes med havnepromenade, grøntarealer og boliger til flere tusen av Oslo-borgere, sier administrerende direktør Kjell Kalland.

To nye utredninger som er laget av Samfunnsøkonomisk analyse og Asplan Viak for Oslo Havn viser at å legge både Kielferga og Danskebåten på Vippetangen, altså 500 meter utenfor Operaen i indre havn, visstnok gir en økt samfunnsøkonomisk verdi på 1,3 milliarder. Og best klimaregnskap for Oslo.

Denne terminalen er neste skritt for Fjordbyen i Oslo. Da får reisende til eller fra Danmark og Tyskland gangavstand til sentrum. 

Dårligere med Kongshavn

Et annet alternativ er å samle fergene på Kongshavn langs Mosseveien sørøst i byen. Dette alternativet kommer klart dårligst ut i rapportene som estimerer opp mot 19 ganger høyere utslipp med en fergeterminal der.

Oslo Havn mener at de med Vippetangen i tillegg unngår negativ påvirkning av naturmangfoldet. 

– Det er relativt små grep som må gjøres for å få plass til Color Line sammen med DFDS som allerede bruker den havna. Økt biltrafikk fra to ferger vil bli løst med flere grep for å forhindre kødannelser, heter det blant annet.

Beslutningen om plassering av ny fergeterminal vil til slutt bli avgjort av bystyret i Oslo som foreslo denne for litt siden.

Powered by Labrador CMS