
Proptech-selskapet Tendro vil bryte den manuelle bransjestandarden
Tendro har ambisjoner om å slå seg opp med sitt digitale verktøy for endringshåndtering i bygg- og anleggsbransjen.
Selskapet, som ble stiftet av Ida Elise Sandtorp og Ingrid Brandt i 2022, ble utviklet ved NTNU Entreprenørskolen da de to gründerne møttes. Sandtorp hadde selv erfart hvor tidkrevende og ineffektive de manuelle prosessene kunne være, og ambisjonen for det nye selskapet var å ta en ledende rolle i å modernisere dagens standardverktøy.
– Bransjestandarden i dag er manuelle regneark og e-postkommunikasjon, noe som ofte fører til uregistrerte endringer og betydelige inntektstap. Tendro tilbyr en plattform som digitaliserer og effektiviserer kontraktshåndtering, dokumentasjon og endringsprosesser, mye med hjelp fra egenutviklet språkmodell, sier Ida Elise Sandtorp.
Bruken av Tendro-plattformen skal både redusere kostnadene til bygg- og anleggsbransjen og minimere risikoen for konflikter. Ifølge Sandtorp halverer Tendro i dag tiden som brukes på endringshåndtering.
– Hvordan brukes plattformen deres?
– Tendro er en flersidig plattform hvor alle på byggeplass, byggherre, entreprenører, underentreprenører, profesjonelle leietakere og advokater, kan ta en del av endringshåndteringen på samme sted. Brukergrensesnittet er intuitivt, noe som gjør det enkelt for alle å komme i gang, sier Sandtorp.
Hun forteller at 22 prosent av aktørene i byggebransjen bruker manuelle prosesser til endringshåndtering og store potensielle inntekter går tapt som følge av dårlig endringshåndtering.
På kundelisten er selskapet som StorOslo Eiendom, Vedal, KLP, GodDriv og Angvik Eiendom. Tendro har også et pilotprosjekt med OsloBygg KF, hvor Tendro brukes på storprosjektet med Økern ungdomsskole, barnehage og flerbrukshall.