SAMLING I SENTRUM: Danskebåtens hjem på Vippetangen kan også få inn Kiel-ferga om politikerne får det som de vil.
Foto: Glen Widing
Byrådet vil samle utenriksfergene på en terminal i havnebassenget
De foreslår en felles terminal for å frigjøre plass til utviklingen av Filipstad.
Oslo fordeler i dag utenrikstrafikken på to fergeterminaler,
danskebåtens på Vippetangen midt i sentrum ved Akershus Festning, og Kiel-fergas
på Filipstad rett vest for Aker Brygge og Tjuvholmen.
Byrådet ønsker ifølge en pressemelding på sikt en felles
terminal på Vippetangen for de to fergene.
– Det vil bli en svært god løsning når vi skal utvikle
fjordbyen Oslo fremover, sier byråd for byutvikling Arild Hermstad (MDG) blant
annet.
Mer byutvikling
De rødgrønne politikerne vil med dette grepet avvikle
havnearealene og frigi Filipstad til grønn og fremtidsrettet byutvikling.
– Vi kan åpne for boliger, arbeidsplasser og kultur. Jeg ser
også for meg flotte rekreasjonsområder langs fjorden, torg, butikker og
serveringssteder, sier byråden.
– En samlet terminal på Vippetangen sikrer at Kongshavn
bevares som godshavn og at mer by- og næringsutvikling på Hjortnes kan være med
å finansiere en terminal på Vippetangen. Dette er vinn-vinn for alle tre
områdene, sier Rina Mariann Hansen (Ap) som byråd for næring og eierskap.
De tror også på at samlokaliseringen kan gi mer liv på
Vippetangen.
– Vi er opptatt av at Vippetangen skal bli et attraktivt
sted med aktiviteter som gjør Oslo til en enda bedre by. Fergene vil bidra til
økt tilstrømming av mennesker til Vippetangen og det vil gi økt byliv i området
året rundt, påstår Hermstad.
Er og blir en havneby
Byrådet vil dessuten at Kongshavn bevares som godshavn
fordi Oslo trenger en bynær havn. Kongshavn er i den sammenhengen en avgjørende
arealreserve for å nå målet om å flytte mer godstransport fra vei til sjø.
– Oslo er en havneby. Sjøtransport reduserer
klimagassutslipp, luftutslipp, veiulykker og behovet for å bygge veier. Mange
tidligere havnearealer er allerede transformert til annen byutvikling, og Kongshavn
er en avgjørende arealreserve for å ivareta kapasiteten fremover, påpeker Mariann
Hansen.
Saken sendes til Oslo bystyre til endelig vedtak. Deretter starter
arbeidet med reguleringsprosessen igangsettes.