ET VARSLET GREP: Forslaget til forbudet mot negative servitutter har vært gjenstand for omfattende revisjon og trådte i kraft 1. januar 2024.Foto: Trygve Finkelsen/Shutterstock.com, Bjørn Wylezich/Shutterstock.com
Etablering av negative servitutter i dagligvarebransjen er nå forbudt
Regjeringen har vedtatt det varslede forbudet mot negative servitutter som hindrer konkurrerende virksomheter i å bruke en eiendom til dagligvarevirksomhet. Forskriften trådte i kraft 1. januar 2024.
Dagligvaremarkedet
i Norge har ifølge Konkurransetilsynet
de siste 20 årene vært preget av få aktører og begrenset
konkurranse. Lokasjon og
attraktive lokaler er avgjørende for dagligvareaktørene,
men manglende tilgang til gode lokaler er ifølge Konkurransetilsynet en
utfordring og kan vanskeliggjøre nyetableringer og etablerte virksomheters
vekstambisjoner.
Annonse
Konkurransetilsynet
kartla i 2021 bruken av negative servitutter og eksklusive
leieavtaler i dagligvaremarkedet. Tilsynet
mente at undersøkelsene viste at både negative
servitutter og eksklusive leieavtaler
blir benyttet av dagligvarekjedene for å holde konkurrentene unna. En
negativ servitutt gir rettighetshaver en rett til å
nekte en
spesifikk bruk av en eiendom som han selv ikke eier.
Annonse
På
bakgrunn av Konkurransetilsynets funn,
sendte regjeringen 5. juli 2022 et forslag
til forskrift om forbud mot slike servitutter
og eksklusive leieavtaler i dagligvaremarkedet på høring.
Dagligvareaktørene
var hovedsakelig positive til tiltak som kan bedre konkurransesituasjonen, men
var kritiske til flere av punktene i forslaget til forskriften.
Regjeringen
varslet før sommeren om at de ville gå videre med et forbud mot negative
servitutter, men at det for forbudet mot eksklusive leieavtaler vil være behov
for nærmere kartlegging. Forslaget til forbudet mot negative
servitutter har etter høringsrunden
vært gjenstand for omfattende revisjon
og ble kunngjort i sin endelige form den 15.
desember 2023 i forskrift
om forbud mot negative servitutter som begrenser etablering av
dagligvarevirksomhet. Forskriften trådte i kraft den 1. januar 2024.
Annonse
Forbud
mot etablering
av servitutter som begrenser etablering
Av
forskriften § 1 første avsnitt
fremgår det at det er
"(…)
forbudt
for foretak som driver virksomhet som tilsvarer salg av dagligvarer, eller som
har kontroll over foretak som driver slik virksomhet,
å
etablere rettigheter til å nekte bruk av eiendom foretaket ikke selv eier, til
dagligvarevirksomhet".
Forbudet
gjelder
etablering av fremtidige negative servitutter, og ikke negative servitutter som
eksisterer på ikrafttredelsestidspunktet (1. januar 2024).
Videre er forbudet primært ment å dekke negative servitutter som begrenser
etablering av dagligvarevirksomhet på andres eiendom.
"Etableringen"
av slike rettigheter vil ellers typisk skje
i forbindelse
med inngåelse av en leieavtale eller en kjøpekontrakt.
Begrepet
"dagligvarer" skal forstås på samme måte som i lov om god
handelsskikk i dagligvarekjeden. Loven
stipulerer at dagligvarer
omfatter varer som er ment for videresalg til forbrukere gjennom utsalgssteder
som har salg av dagligvarer som en "vesentlig del" av sin virksomhet.
Definisjonen synes primært å være rettet mot dagligvarekjedene, men forskriften
etterlater likevel noe usikkerhet med hensyn til hva slags øvrig virksomhet som
kan tenkes å være omfattet av forbudet.
Til
tross for at forbudet ikke får betydning for negative servitutter etablert før
ikrafttredelsen, har næringsminister Jan Christian Vestre
uttalt at regjeringen belager seg på at dagligvareaktørene tar ansvar og
sletter servitutter som er etablert tilbake i tid:
"Jeg
tar bransjen, kjedene og aktørene på alvor når dere sier at dette er en uheldig
praksis
som skal bort. Jeg stoler på dere. Og derfor så innfører
vi forbudet med virkning fremover, ikke tilbakevirkende. Men jeg har også bedt Konkurransetilsynet
om
å gjøre en status om seks måneder, og da tar jeg dere på ordet folkens. Hvis Konkurransetilsynet
etter seks måneder forteller at disse servituttene som er innført tilbake i tid
fortsatt er der, så har ikke dere holdt den delen av denne samfunnskontrakten
som jeg føler vi har inngått. Da kommer det tiltak også for dem".
Vestre
varsler samtidig om at konkurransemyndighetene skal gjennomføre nye
undersøkelser innen seks måneder, og vil måtte vurdere kraftigere tiltak dersom
de allerede etablerte servituttene ikke er fjernet. Det
er uklart hva slags tiltak næringsministeren med dette sikter til, og hjemmelen
for slike
tiltak.
Av
forskriften § 1 andre avsnitt fremgår det at
"Forbudet
i første ledd gjelder med de begrensninger som følger av EØS-konkurranseloven §
7 andre ledd".
Det
følger av EØS-konkurranseloven § 7 andre ledd
at anvendelsen av norsk konkurranselovgivning ikke kan
være strengere og forby avtaler
eller annen samordnet opptreden som ikke
anses å begrense konkurransen etter EØS-avtalen artikkel 53, som
tilsvarer forbudet i konkurranseloven
§ 10. Negative servitutter vil kunne anses
som en avtale eller del av annen samordnet
opptreden iht.
konkurranseloven § 10 første avsnitt. Forbudet
i forskriften kan derfor ikke forby
negative servitutter som ellers ville vært tillatt etter EØS-avtalens artikkel
53.
Avhengig
av de konkrete forholdene, vil ikke nødvendigvis enhver negativ servitutt ha
til virkning å begrense konkurransen. Et absolutt forbud mot etablering av
negative servitutter i dagligvaresektoren vil etter forholdene kunne være
strengere og forby avtaler som ellers ikke ville vært i strid med EØS-avtalen
artikkel 53.
Forskriften gir ingen anvisninger på den nærmere
vurderingen av når en negativ servitutt vil kunne rammes av EØS-avtalen
artikkel 53, som tidvis kan være noe kompleks. Vurderingen av forbudets
rekkevidde dyttes med det over på aktørene. Dette er en uheldig løsning som
gjør regelen mindre forutsigbar for aktørene
den søker å ramme og beskytte.
Begrenset mulighet til å håndheve forbudet i praksis
En
sentral del av begrunnelsen for å innta forbudet mot negative
servitutter i forskriftsform har vært å legge
til rette for en raskere og enklere håndheving enn dagens konkurranselov.
Konkurransetilsynet
er
i forskriften § 2 gitt hjemmel til
å gi pålegg om
"(…)
at
negative servitutter som er stiftet i strid med forbudet i § 1,
skal slettes fra grunnboken."
Dersom
det ikke er sendt anmodning om sletting fra
grunnboken innen to måneder etter at pålegget er
gitt, kan Konkurransetilsynet fastsette løpende tvangsmulkt frem til en slik
anmodning er sendt. Bestemmelsen inneholder ingen
nærmere føringer for hvordan størrelsen på tvangsmulkten skal fastsettes.
Det
er særlig to forhold som
gir grunn til å stille spørsmål ved hvordan Konkurransetilsynet skal klare å
følge opp dette i praksis.
For
det første retter håndhevelsen i forskriften seg kun til å "slette"
negative servitutter fra
grunnboken. Negative servitutter fastsettes
normalt i leiekontrakter og kjøpekontrakter,
og vil i utgangspunktet like
fullt være gyldige og kan håndheves mellom partene de
gjelder, selv
om rettigheten slettes fra
grunnboken.
For
det andre vil det være utfordrende for Konkurransetilsynet
å kartlegge servitutter som forbudet tar sikte på. Negative servitutter kan
formuleres på ulike måter og dagligvarekjedene kan bruke hjemmelselskaper som
ikke nødvendigvis er gjenkjennbare med de ulike kjedene. Til
dette kommer at eiendommene de heftes på ikke nødvendigvis har noen tilknytning
til den aktuelle dagligvareaktøren og dermed vil være utfordrende å ta rede på.
Har
regjeringen gått for fort frem?
Høringssvarene som kom etter at det
opprinnelige utkastet til forbudet
ble lagt ut på høring, pekte på
behovet for tydelige bestemmelser med objektive kriterier, og som er enkle å
håndheve. Forskriften har vært gjenstand for omfattende revisjon etter
høringsrunden, men etterlater fremdeles en rekke spørsmål.
I forlengelsen av den tolkningstvil som vil
kunne oppstå, eksisterer det i dag også en rekke andre mekanismer som langt
på vei vil kunne begrense tilgangen til de attraktive lokalene på lik linje med
de negative servituttene. I tillegg til avtaler om eksklusivitet i leieforhold,
vil bruk av opptrinns-, forkjøps-, fortrinns- og opsjonsrettigheter kunne lede
til mye av det samme resultat. Slike mekanismer synes med
relativt
enkle
grep å
ville gå
klar av forbudet.
Videre
kan man spørre seg om et slikt forbud egentlig er nødvendig og forholdsmessig,
slik konkurranseloven § 14 krever. Tall hentet fra NHO viser at antallet
utsalgssteder for dagligvarer var totalt 3 858 i 2021. Ifølge Konkurransetilsynets
kartlegging var 372 eiendommer i 2020 beheftet med en negativ servitutt der
en av dagligvarekjedene var tinglyst som rettighetshaver.
Med
dette som bakteppe legger departementet til grunn at "[e]n
dagligvarekjede med 372 butikker i Norge, ville sannsynligvis kunne
representert en konkurrent i det norske dagligvaremarkedet".
Et slikt resonnement forutsetter at samtlige eiendommer kan benyttes til
dagligvarevirksomhet og at én og samme
aktør kan etablere seg på samtlige eiendommer. Slutningen fremstår lite
realistisk, og situasjonen vil
som et utgangspunkt ikke avhjelpes med et
forbud som rammer fremtidige etableringer.
Det
er ikke tvilsomt at det eksisterer flere eiendomsrelaterte hindringer for
nyetableringer i dagligvaremarkedet. Når man bestemmer seg for å gjøre noe med
dette problemet, må man gjøre jobben skikkelig. Det må foretas en vesentlig
grundigere og bredere undersøkelse av disse hindringene enn det som er gjort så
langt. Videre må et skikkelig tallmateriale håndteres i en bred sammensatt
gruppe, der bransje og tilsynsaktører deltar.
Om artikkelforfatterne:
Susanne Caspersen Grieg er advokat, Jonathan Rønning-Moe er
advokatfullmektig, begge Wiersholm.