Juss:
ENERGIFORBRUKET SKAL NED: Det nye bygningsenergidirektivet er ment å erstatte blant annet bygningsenergidirektivet fra 2010, skriver Anna Falck-Ytter og Kristian Toft i advokatfirmaet Wiersholm.
Et skritt nærmere nytt bygningsenergidirektiv
Arbeidet med oppdatering av bygningsenergidirektivet har pågått en god stund i EU. Nå er det enighet om flere viktige punkter.
Formålet med direktivet
er å øke tempoet på rehabilitering av bygningsmassen i EU for å få redusert
klimagassutslippene og energiforbruket innen 2030, samt å gjøre bygningsmassen
klimanøytral innen 2050. Direktivet har blant annet som mål å få renovert flere
av de dårligst presterende bygningene og å forbedre informasjonsflyten om
energiytelse.
Siste status i
arbeidet
Europaparlamentet vedtok
14. mars i år sin holdning til EU-kommisjonens forslag om nytt direktiv for
bygningers energiytelse (EPBD). Europaparlamentets forslag inneholder blant
annet krav om oppnåelse av gitte energiklasser for de fleste typer bygg innen
relativt kort tid, herunder krav om at boliger skal oppnå energiklasse E senest
1. januar 2030 og energiklasse D senest 1. januar 2033. For næringsbygg og
offentlige bygg er det foreslått enda kortere tider. Rådet
har gitt uttrykk for at de ikke ønsker slike krav og det ser nå ut som at man
har gått bort fra dette.
Etter fremleggelsen av
Europaparlamentets forslag har det pågått forhandlinger mellom Europaparlamentet,
Rådet og EU-kommisjonen knyttet til bygningsenergidirektivet. Torsdag 7.
desember 2023 kom Europaparlamentet og Rådet frem til en uformell politisk
overenskomst knyttet til direktivet.
Hovedpunkter fra
forhandlingene
I pressemeldinger
fra flere av de involverte EU-institusjonene gjøres det rede for følgende
hovedpunkter der det fremstår som at det foreligger enighet:
Nybygg
- Alle nye bygg (bolig og næring) skal være
nullutslippsbygg fra 1. januar 2030, mens nye bygg som eies eller brukes av offentlige
myndigheter skal være nullutslippsbygg allerede fra 1. januar 2028.
Eksisterende bygg
- For boligbygg må medlemslandene i EU iverksette
tiltak for å sikre reduksjon av gjennomsnittlig energiforbruk med minst 16 %
innen 2030 og minst 20–22 % innen 2035 (som skal gi tilstrekkelig fleksibilitet
og ta hensyn til nasjonale forhold). Til forskjell fra Europaparlamentets forslag
skal man altså se hen til den totale bygningsmassen og gjennomsnittlig
energiytelse i hvert land i stedet for å stille spesifikke krav til enkelte
bygg. Medlemslandene står fritt til å velge hvilke bygninger de skal rette tiltakene inn mot og hvilke tiltak de skal gjennomføre, men de nasjonale tiltakene må sikre at minst 55 % av reduksjonen av det gjennomsnittlige primærenergiforbruket oppnås gjennom renovering av de dårligst presterende bygningene.
- For næringsbygg må medlemslandene sørge for at
16 % av de dårligst presterende byggene blir renovert innen 2030, og de 26 %
dårligst presterende byggene innen 2033, ved å stille minimumskrav til
energiytelse.
Solceller
- Der det er teknisk, økonomisk og funksjonelt
gjennomførbart, skal det fra 2027 gradvis (avhengig av størrelse på bygget),
innføres krav om installering av solceller på offentlige bygg og eksisterende næringsbygg
som gjennomgår søknadspliktig renovering, samt på alle nye boligbygg innen
2030. I EU- kommisjonens pressemelding fremgår det at
"Installing solar energy installations will become the norm for
new buildings".
Unntak
- Landbruks- og kulturminnebygninger kan unntas
fra de nye reglene, og EU-landene kan også unnta noen fritidsboliger, bygninger
som er beskyttet for sin spesielle arkitektoniske eller historiske verdi,
midlertidige bygninger og kirker osv.
Leietakervern
- Medlemsstatene vil også
måtte sørge for et visst leietakervern slik at leietakerne ikke utsettes for
uforholdsmessig økning i husleie som følge av pålegg om renoveringer.
Basert på det som har
fremkommet av informasjon så langt, kan det synes som om de kommende reglene
får et noe mer fleksibelt tilsnitt for medlemslandene enn det som tidligere er
blitt presentert, samtidig som det fortsatt stilles målrettede krav.
Veien videre i EU
Overenskomsten må nå
godkjennes og formelt vedtas av både Europaparlamentet og Rådet før direktivet
vil publiseres og deretter tre i kraft. Europaparlamentet har opplyst at deres
komité for industri, forskning og energi skal stemme over lovteksten 23. januar
2024.
Veien videre for Norge
Det nye
bygningsenergidirektivet er ment å erstatte blant annet bygningsenergidirektivet
fra 2010 (2010/31/EU). Bygningsenergidirektivet fra 2010 ble innlemmet i
EØS-avtalen først i april 2022 I den forbindelse ble det blant annet fra Olje-
og energidepartementets side uttalt at direktivet er i grenseområdet for hva
man er forpliktet til å innlemme i EØS-avtalen, men at direktivet kunne
innlemmes med nødvendige tilpasninger. Erfaringene fra bygningsdirektivet fra
2010, både når det gjelder tiden som gikk før direktivet ble innlemmet og
usikkerhet knyttet til EØS-relevans, kan tilsi at det er usikkert når det nye
direktivet får betydning i Norge, samtidig er det både i Norge og andre
EØS-land stadig større fokus på energi og energieffektivitet.
Om artikkelforfatterne:
Anna Falck-Ytter er
advokat, Kristian Toft er advokatfullmektig, begge advokatfirmaet Wiersholm