ANSVAR: Eiendomsmegleren har selvstendig ansvar for at 3D-presentasjoner og virkeligheten stemmer overens. Ved avvik kan megleren holdes erstatningsansvarlig overfor forbruker, sier Haavind-advokatene Henrik Taubøll og Line Sogn Plassen.
Eiendomsmeglers ansvar for feil i prosjektets visualiseringsmateriale
I praksis vil eiendomsmegleren som regel besiktige eiendommen og omgivelsene og motta faktisk informasjon fra utbygger om prosjektets utforming, og deretter være med på å lage det visuelle materialet til prosjektet i samarbeid med teknologi-/proptech-leverandøren.
I nyboligsalg har bruken av VR / AR-løsninger blir
standard. Eiendomsmegleren har da selvstendig ansvar for at presentasjonen i
3D-modellen og virkeligheten stemmer overens. Ved avvik kan megleren på visse
vilkår holdes erstatningsansvarlig overfor forbruker. Det er derfor viktig for
megler å sette seg inn i alle deler av 3D-modellen.
Eiendomsmegleres undersøkelses- og opplysningsplikt følger
av den generelle plikten til å opptre i samsvar med god meglerskikk, jf.
eiendomsmeglingsloven § 6-3 første ledd, og av de mer detaljerte bestemmelsene
i § 6-3 annet ledd og § 6-7. Ut over de forhold som det er positivt angitt i
loven at megler skal opplyse om, vil den nærmere fastleggingen av undersøkelses-
og opplysningsplikten være skjønnsmessig og avhenge av hva som til enhver tid
må regnes å følge av god meglerskikk.
Også for megler skjerpes opplysningsplikten ved salg
av bolig på prosjektstadiet, jf. LE-2014-162380.
Presentasjon av uriktige opplysninger i form av feil i
prosjektets visuelle materiale kan utgjøre brudd på god meglerskikk, jf. § 6-3
første ledd. Hvorvidt avviket utgjør brudd på god meglerskikk må vurderes i lys
av undersøkelses- og kontrollplikten som følger av § 6-7 første ledd.
Brudd på god meglerskikk kan lede til
erstatningsansvar overfor forbruker. For eiendomsmeglere gjelder et
strengt ulovfestet uaktsomhetsansvar (profesjonsansvaret). Høyesterett har i
HR-2018-1235-A, avsnitt 41-42 formulert ansvarsnormen for eiendomsmeglere slik:
«I Rt-1995-1350, som gjaldt
ansvar for en eiendomsmegler, slo Høyesterett fast at det i utgangspunktet
gjelder et strengt, ulovfestet uaktsomhetsansvar for profesjonsutøvere.
Samtidig ble det fremhevet at det er et visst spillerom før atferd som kan
kritiseres, må anses som erstatningsbetingende uaktsomhet.
Ved avgjørelsen av om det
foreligger uaktsomhet, vil et sentralt moment være om megleren har opptrådt i
samsvar med god meglerskikk, jf. eiendomsmeglingsloven § 6-3 første ledd. God meglerskikk er en
rettslig standard som viser til bransjens egne normer, men som samtidig
suppleres blant annet med krav som følger av lov eller forskrift eller av
myndighetspraksis. Ikke ethvert brudd på bransjenormer gir grunnlag for ansvar.
[…] Foreligger det brudd på lov eller forskrift, vil det være et vesentlig
moment ved aktsomhetsvurderingen, men det må likevel foretas en konkret
vurdering i det enkelte tilfellet».
Ved megling av boliger under oppføring, vil det særlig
ha betydning om megler har opptrådt og gitt råd i samsvar med
bustadoppføringslova, eiendomsmeglingsloven og markedsføringsloven (tema for
del 3 i denne artikkelserien).
LB-2022-91915, som gjaldt spørsmål om meglers ansvar for
tilbakeholdte opplysninger om vanninntrengning ved høy vannstand, inneholder
blant annet generelle og relevante uttalelser om aktsomhetsnormen for
eiendomsmeglere, forholdet mellom selgers (og utbyggers) og meglers
opplysningsplikt og innholdet i eiendomsmeglers undersøkelses- og
opplysningsplikt. Om rekkevidden av meglers undersøkelses- og opplysningsplikt
etter eiendomsmeglingsloven § 6-7 strekker seg, fremgår:
«I vår sak står meglers
undersøkelses- og opplysningsplikt etter eiendomsmeglingsloven § 6-7 sentralt.
Hvor langt meglers plikter etter denne bestemmelsen strekker seg, må avgjøres
utfra kravene til god meglerskikk. Lagmannsretten legger til grunn at megler
ikke har noen generell undersøkelsesplikt med hensyn til eiendommens faktiske
tilstand og i utgangspunktet kan basere seg på selgerens opplysninger og
fagkyndige vurderinger i salgsarbeidet. Meglers undersøkelsesplikt utvides
imidlertid hvis han bør ha mistanke om at de opplysningene som er framkommet,
er feilaktige, misvisende eller ufullstendige. Meglers opplysningsplikt overfor
kjøper omfatter dermed ikke bare opplysninger som han er kjent med, men også
opplysninger som han bør framskaffe. Alternativt må megler gi kjøper skriftlig
orientering om at de aktuelle opplysningene ikke er innhentet og kontrollert.»
Spørsmål om meglers ansvar for feil i visualiseringer
har ikke vært satt på spissen i tilgjengelig rettspraksis. Rettspraksis
vedrørende meglers ansvar for andre former for uriktige opplysninger gir
veiledning for vurderingstema og terskel for ansvar. Rt-1999-408 og LF-2022-32961-2
gjaldt spørsmål om meglers ansvar for videreformidling av uriktige opplysninger
om henholdsvis eksklusiv bruksrett til garasje og lovlig bruk.
I 1999-avgjørelsen kom Høyesterett til at megler ikke
hadde opptrådt erstatningsbetingende uaktsomt ved å ta inn i salgsoppgave og
kjøpekontrakt at eksklusiv bruksrett til garasje fulgt med. Megleren hadde ikke
hatt noen grunn til å tvile på selgers opplysning om garasjeplassen.
I 2022-avgjørelsen kom lagmannsretten til at megler
hadde opptrådt erstatningsbetingende uaktsomt ved å videreformidle uriktig
informasjon om hva en seksjon lovlig kunne brukes til. Seksjonen var solgt som
bolig, men den var godkjent til næring. Lagmannsretten la til grunn en skjerpet
opplysningsplikt på grunn av opplysningens viktighet. Det ble lagt vekt på at
flere forhold innbød til nærmere undersøkelser og at seksjonens bruksformål
enkelt kunne vært avklart ved henvendelse til kommunen.
Avgjørelsene gjelder bestemmelser i den tidligere
eiendomsmeglingsloven (1989), men har fremdeles relevans. Det vises i denne
forbindelse til den nevnte avgjørelsen LB-2022-91915, hvor rettstilstanden
etter ny lov oppsummeres som tidligere.
Et visst spillerom
Oppsummert illustrerer ovennevnte avgjørelser at eiendomsmeglere
etter omstendighetene kan holdes ansvarlig for uriktige opplysninger i
salgsmaterialet, herunder avvik i illustrasjoner mm. Hvorvidt forbruker kan
rette krav mot megler, beror på om megler har handlet erstatningsbetingende
uaktsomt. I aktsomhetsvurderingen er det et sentralt moment om megler har
handlet i samsvar med god meglerskikk og/eller andre lovbestemte plikter,
herunder undersøkelses- og kontrollplikten i eiendomsmeglingsloven. Det er et
visst spillerom for kritikkverdig adferd hos megleren før det er tale om
erstatningsbetingende uaktsomhet.
Der det er tale om videreformidling av uriktige opplysninger
fra utbygger, kan megler et stykke på vei bygge på utbyggers opplysninger uten
å komme i ansvar. Megler har imidlertid en selvstendig undersøkelsesplikt, som
kan slå inn. Dersom det er grunn til å tro at utbyggers opplysninger er
feilaktige, misvisende eller ufullstendige, utvides undersøkelsesplikten.
Der avviket gjelder terrengforhold, eiendommens omgivelser
eller andre forhold som eiendomsmegler selv har sett og dannet seg en
oppfatning av, vil trolig terskelen for meglers ansvar være noe lavere.
Tilsvarende må trolig gjelde der megler uaktsomt oversender feil
bakgrunnsmateriale til Proptech-leverandøren.
Om artikkelforfatterne:
Henrik Taubøll er partner
og Line Sogn Plassen er senioradvokat, begge advokatfirmaet Haavind.