Juss:
VÆR VARSOM: Utbyggere og eiendomsmeglere bør være bevisste ved bruk av visualiseringsverktøy, sier Haavind-advokatene Line Sogn Plassen og Henrik Taubøll.
Bruk av nye teknologiske verktøy ved nyboligsalg
Visualiseringsverktøy benyttes i stor grad ved salg av boliger og fritidsboliger. Dette gjelder særlig ved forhåndssalg av nye boliger og fritidsboliger, hvor det ikke er mulig for kjøper å besiktige boligen fysisk før avtaleinngåelse.
Visualiseringsverktøy har fått stor betydning for
markedsføring av boliger. Hyppig brukte verktøy er VR («virtual reality»), AR
(«augmented reality»), bolig- hytte- og tomtevelger, 3D-visualisering av
prosjekter, f.eks. soldiagram, utsiktsvelger mv., digitale tilvalgsløsninger og
digital styling.
Utbyggere og eiendomsmeglere bør være bevisste ved bruk av
slike verktøy. Særlig bør det reflekteres rundt om bruken kan lede til ansvar dersom
sluttresultatet er et annet enn det som kan utledes av illustrasjoner og andre
visualiseringsløsninger. Sentralt står utbyggers og meglers undersøkelses- og
opplysningsplikt og forholdet til markedsføringsloven. Der kjøper mener at
visualiseringsverktøyets fremstilling avviker fra realitetene, vil det oppstå
spørsmål om det (1) foreligger opplysningssvikt og (2) om det er utbygger,
megler eller teknologileverandøren som i tilfelle er ansvarlig.
Det er ikke utarbeidet egne regler for bruk av visualiseringsverktøy
og de alminnelige reglene for mangels- og erstatningsansvar vil da gjelde. Utbyggers
plikter og ansvar reguleres av avtalen med forbrukeren og/eller
bustadoppføringslova, mens det for eiendomsmegleren er eiendomsmeglingsloven som
er av særlig interesse. Videre er all markedsføring av bolig underlagt
markedsføringsloven, som blant annet setter forbud mot urimelig og villedende
handelspraksis.
Visualiseringsverktøy er som regel utviklet og levert av eksterne
teknologi- / proptech-leverandører. Vårt inntrykk er at risiko vanskelig kan
skyves over på disse. Teknologi-/proptech-leverandøren bygger som regel på
informasjon fra megler eller utbygger, og bruker vanligvis ansvarsfraskrivelser
som utelukker ansvar for eventuelle feil. Vi går ikke nærmere inn på hvorvidt slike
selskaper kan holdes ansvarlig for eventuelle feil.
Dette er en artikkelserie i tre deler. I fortsettelsen her
(del 1) omtales utbyggers opplysningsplikt. I del 2 omtales eiendomsmeglers
undersøkelses- og opplysningsplikt og forholdet mellom utbyggers og meglers
ansvar. I del 3 omtales forholdet til markedsføringsloven.
Utbyggers opplysningsplikt
Utbyggers plikter og ansvar reguleres av avtalen med
forbrukeren og/eller bustadoppføringslova.
Med mindre avtalen med forbrukeren legger opp til noe
annet, er det bustadoppføringslova §§ 25-27 som regulerer når det foreligger mangler
ved eiendommen. § 27 gjelder uriktige opplysninger, og er den mest sentrale
bestemmelsen for denne artikkelens tema. Ved opplysningssvikt i form av
uriktige opplysninger kan kjøper, som ved mangler for øvrig, gjøre
misligholdsbeføyelser gjeldende, jf. bustadoppføringslova § 29 med videre
henvisninger.
Det følger av § 27 første ledd at det foreligger en mangel
i form av opplysningssvikt dersom det er gitt uriktige opplysninger forbindelse
med avtaleinngåelsen eller ved markedsføringen av eiendommen, blant annet av
entreprenøren eller noen han identifiseres med. I annet ledd er det presisert
at første ledd likevel bare gjelder dersom man kan gå ut ifra at opplysningene
har virket inn på avtalen, og opplysningene ikke er rettet i tide på en tydelig
måte.
Bestemmelsen er teknologinøytral, og innebærer at også
opplysninger og informasjon som kan utledes av illustrasjoner, 3D-modeller og
andre teknologiske verktøy kan rammes av bestemmelsen, og lede til
mangelsansvar for utbygger dersom sluttresultatet avviker fra det visualiseringsverktøyene
tilsier. I dag vil dette gjelde de fleste nyboligprosjekter.
Etter rettspraksis skjerpes utbyggers (og meglers)
opplysningsplikt ved salg av bolig på prosjektstadiet, jf. blant annet LE-2014-162380
med videre henvisninger. Dette skyldes at interessenter ikke kan besiktige
boligen før avtaleinngåelse.
Det er lite tilgjengelig rettspraksis som konkret gjelder spørsmålet
om opplysningssvikt fordi sluttresultatet ikke er i samsvar med opplysninger
som kan utledes av visualiseringsverktøy.
LA-2013-024070 berører temaet. I saken var det spørsmål om
to kjøpere av hus under oppføring kunne kreve erstatning/prisavslag som følge
av at beplantning av et friområde foran eiendommene kom til å føre til tap av
utsikt. Kjøperne anførte at eiendommene ble markedsført som utsiktstomter og
viste særlig til utarbeidet videopresentasjon og oversiktsbilder på prosjektets
hjemmeside, hvor området foran eiendommene var fremstilt som en grønn
gresslette nedover mot sjøen. Det ble anført at selger hadde gitt uriktige
opplysninger og at det forelå mangel etter bustadoppføringslova § 27.
Lagmannsretten uttalte at et sentralt spørsmål i saken var
om eiendommene etter avtalene og markedsføringen av prosjektet ble solgt som
utsiktstomter, og om dette ga kjøperne en berettiget forventning om at utsiktsforholdene
slik de var på avtaletidspunktet kom til å bestå. Lagmannsretten uttalte videre
at en «helhetsvurdering av den samlede salgsinformasjon…vil være avgjørende
for om markedsføringen kan anses for å ha gitt kjøperen en berettiget
forventning om at eiendommene ble solgt med bestemte utsiktsforhold».
Lagmannsretten kom etter en samlet vurdering av avtalene og markedsføringen som
helhet ikke kunne ha en berettiget forventning om at friområdet foran
eiendommene skulle ligge nærmest som en gresslette, og at beplantningen som var
foretatt iht. godkjent plan, ikke representerte en mangel etter
bustadoppføringslova § 27.
Lagmannsretten viste særlig til at utsiktsforholdene
ikke var uttrykkelig nevnt i eller direkte fokusert på i avtalene eller
markedsføringsmaterialet, og at det etter reguleringsplanen og
reguleringsbestemmelsene klart måtte forventes en opparbeiding av området. I
lys av dette, kunne oversiktsbildene av området som forelå i videoframstillinger
og illustrasjonsfotografier, hvor der friområdet ikke syntes var beplantet,
ikke være tilstrekkelig til å gi en annen konklusjon.
Det er likevel grunn til å tro at bruk av
visualiseringsverktøy i markedsføringen vil kunne lede til mangelsansvar etter
§ 27. Et sentralt spørsmål vil da være om utbygger kan sikre seg mot ansvar ved
å ta forbehold om at det kan forekomme avvik fra illustrasjonsbilder etc. Som vi
vil komme tilbake til i omtalen av markedsføringsloven, i del 3 denne
artikkelserien, mener Forbrukertilsynet at visuell markedsføring lett vil skape
et villedende inntrykk dersom boligen eller omgivelsene er fremstilt på en
uriktig måte, og at dette gjelder selv om det er tatt forbehold om at den
visuelle markedsføringen er en illustrasjon og at avvik kan forekomme.
Tilsvarende, kan slik uriktig visuell fremstilling av boligen eller omgivelsene
gi grunnlag for å konstatere opplysningssvikt i bustadoppføringslovas forstand.
Det er ikke gitt at generelle forbehold om avvik vil stå seg dersom det er
store avvik mellom sluttresultatet og det som følger av illustrasjoner mv.
Derfor bør boligen og omgivelsene illustreres så realistisk og korrekt som
mulig. Det bør klart og tydelig informeres om de elementer ved boligen eller
omgivelsene som det er knyttet usikkerhet til. Eventuelle forbehold bør fremgå
klart og være tilstrekkelig spesifiserte.
Etter vår erfaring vil utbygger ofte i praksis overlate
utarbeidelsen av 3D-modeller til bruk i VR / AR mv. til en tredjepart og ikke
selv gå inn for å undersøke alle deler av visualiseringen. Dette bør utbyggere
være varsomme med.
Om artikkelforfatterne:
Henrik Taubøll er partner og Line Sogn Plassen er
senioradvokat, begge advokatfirmaet Haavind.