Ullensvang er en kommune i Hardanger i Hordaland, en landsdel som er mest kjent for sine bugnende frukthager. Hotellene i kommunen er de i landet som i juli, men også så langt i år, har oppnådd best priser per solgte rom. Både så langt i år og i juli ligger prisene på hele 1331 kroner, noe som er rett over det dobbelte av hva et hotellrom i Oslo i snitt kostet i juli.
– Dette er fantastisk gode tall. Det er spesielt Hotel Ullensvang som er motoren i dette området, og de driver veldig godt og er svært flinke til å ta ut gode priser, sier Olaf Vangstein i Nordic Hotel Consulting.
– Det går opp og nedHotelldirektør for Hotel Ullensvang, Edmund Utne, som er fjerde generasjon hotelleier, tar de gode tallene med stoisk ro.
– Vi gjør så godt vi kan, det går greit. Vi har drevet dette anlegget i 167 år og vet at det går opp og ned, sier en svært beskjeden Edmund Utne, som legger til at det ikke har noe for seg å være det motsatte av beskjeden.
Les også: Hilton vil fortsatt til Stavanger
Han ble født på et av rommene på hotellet, og har på mange måter blitt der siden. Han mener det kan være mange grunner til at de kommer så bra ut av en slik statistikk, og han velger derfor ikke å legge særlig stor vekt på slike undersøkelser.
– Vi pleier å være tilbakeholdne med å kommentere tall fra driften av hotellet, sier Utne. Han vil ikke gå inn på hvorfor de kommer så godt ut i statistikken, og mener at det er for mye tilfeldigheter som påvirker tallmaterialene og at utfallet dermed kan være noe tilfeldig.
– Alt jeg kan si er at vi pleier ikke å se på ett og ett år isolert sett, men på tiårsbolker. I et tiårsperspektiv ser det bra ut, sier Utne.
Les også: Rekordlavt belegg i Oslo
Går ikke for lavt i prisMens Oslo-hotellene i juli pleier å dumpe prisene for å få flere gjester har Utne en annen strategi.
– Uansett hvilke pris man går ut med, så koster det penger å ha gjester på huset. Vi går aldri så langt ned i pris at vi blir så billige at vi sitter igjen og lurer på om vi tjener penger på det. Da er det ingen vits, og da er det bedre å heller ha litt færre gjester, sier Utne.
Strategien ser ut til å virke. Hotellet har de siste årene hatt en positiv utvikling, og i fjor hadde de en omsetning på nesten 59 millioner kroner. Det er opp med to millioner fra 2010 som på samme vis var to millioner bedre enn 2009. Både 2008 og 2007 var imidlertid bedre år.
– Man flagrer opp og man flagrer ned. Tallene svinger, sier Utne.