Artikkelforfatterne er advokatfullmektig Brage Heide og advokat Simon Ulleland fra næringseiendomsavdelingen i Thommessen.
Departementet foreslår å gi kommuner flere boligpolitiske verktøy gjennom arealplaner
Kommunal- og distriktsdepartementet har nylig sendt ut et høringsforslag som gir kommuner mulighet til å bestemme boform og organiseringsmodell i kommunale arealplaner.
Forslaget innebærer at det kan gis
planbestemmelser om boligkjøpsmodeller, borettslag eller utleieboliger, samt at
studentboliger kan velges som et arealformål i arealplaner. Er høringsforslaget
rett medisin for en vanskeligstilt bransje?
Dagens plan- og bygningslovgivning gir
bare kommuner adgang til å regulere områder til boligformål, men gir ikke
kommuner anledning til å bestemme verken boform eller organiseringsmodell
innenfor boligformålet. Høringsforslaget
har sin bakgrunn i et politisk ønske om å gi kommuner flere verktøy i plan- og
bygningsloven for å legge til rette for en variert boligsammensetning. For det
første skal høringsforslaget gi kommuner bedre verktøy for å hjelpe folk inn i
boligmarkedet, samt legge til rette for at kommunene får en sterkere rolle i
arbeidet med å utjevne sosiale og geografiske forskjeller i boligmarkedet. Høringsforslaget
skal for det andre bidra til å skaffe studenter en rimelig bolig, noe som ifølge
departementet er et viktig utdanningspolitisk virkemiddel for å bidra til lik
rett til utdanning.
Planbestemmelser om boligkjøpsmodeller,
borettslag eller utleieboliger
Departementet har foreslått følgende tre
tiltak for å fremme sosial bærekraft gjennom endringer i plan- og
bygningslovgivningen:
(i) Kommuner skal gjennom arealplan kunne
pålegge utbygger å benytte borettslag som organisasjonsform.
En viktig forskjell mellom
organisasjonsformene borettslag og eierseksjonssameie, er at borettslag har
begrensninger på adgangen til utleie. Et formål som er trukket frem i
høringsforslaget, er at kommuner ved å stille krav om borettslag kan øke
bostabiliteten i områder med mange utleieboliger og høy flyttehyppighet.
Departementet foreslår ikke egne bestemmelser om selveie eller
eierseksjonssameie.
(ii) Kommuner skal gjennom arealplan kunne
pålegge utbygger at en bestemt andel boliger i nye prosjekter skal være
utleieboliger, herunder at utleieboligene disponeres eller eies av kommunen.
Et formål som er trukket frem i
høringsforslaget, er at kommuner kan ønske å stille krav om utleieboliger for å
bidra til økt sosioøkonomisk variasjon i pressområder, ettersom leieboliger
krever lavere inntekter og egenkapital enn eide boliger. Forslaget om at
utleieboliger skal disponeres eller eies av kommunen, er begrunnet med at
kommuner kan ønske å bidra til å skaffe mer egnede boliger for vanskeligstilte,
blant annet for i større grad å kunne spre de kommunale boligene i ulike deler
av kommunen.
(iii) Kommuner skal gjennom arealplan
kunne pålegge utbygger at en bestemt andel boliger tilbys med nye
boligkjøpsmodeller med markedsbaserte betingelser.
Slike boligkjøpsmodeller vil være leie til
eie, deleie eller andre modeller som innebærer at kjøper, på nærmere bestemte
vilkår, blir eier fra første dag. Et formål som er trukket frem i
høringsforslaget er at kommuner kan ønske å stimulere til økt tilbud generelt
av slike modeller eller en større blanding av finansieringsmuligheter innad i
enkelte områder. Hensikten kan ifølge departementet blant annet være en noe
større variasjon i alders- og inntektsgrupper innad i enkelte boområder.
Studentboliger som arealformål
For å gi kommuner mulighet for i større
grad å styre hvor det oppføres studentboliger ut fra vedtatte samfunnsmessige
målsettinger om arealbruk, er studentboliger foreslått som et eget arealformål
i plan- og bygningslovgivningen. I tillegg vil dette ifølge departementet kunne
bidra til å redusere saksbehandlingstiden i kommuner fordi arealplaner bedre
kan tilpasses slik at bygging ikke vil avvike fra arealplanen, slik at antall
dispensasjoner kan reduseres. Selv om studentboliger blir et eget arealformål,
vil ikke dette utelukke at studentboliger også kan bygges på arealer regulert
til boligformål, som i dag.
I områder som reguleres til studentboliger
vil det bare kunne oppføres studentboliger som skal eies av
studentsamskipnader, studentboligstiftelser som har mottatt tilskudd til
studentboliger etter forskrift om tilskudd til studentboliger, eller andre aktører
såfremt det tinglyses en heftelse på eiendommen om utleie for studenter i minst
20 år.
Uheldig for en vanskeligstilt bransje
Salg av nyboliger og utleie har det siste
året vært en svært utfordrende bransje, særlig på grunn av rentehevinger i
denne perioden. Høringsforslaget vil åpne for at kommuner kan begrense
handlingsrommet for en bransje som allerede sliter, ved å for eksempel tvinge
utbygger til en modell eller organisasjonsform som er ulønnsom eller mindre
lønnsom enn det markedet konkret etterspør.
Vi stiller oss kritiske til om
høringsforslaget er rett medisin for en allerede vanskeligstilt bransje, og
maner til varsomhet med å gi verktøy som gir kommuner uhindret adgang til å
legge slike begrensninger på utviklingseiendommer. Dersom verktøyene etter
høringsforslaget blir feil brukt, kan det føre til mindre boligutbygging som
igjen vil føre til økte boligpriser – stikk i strid med det politiske ønsket om
å hjelpe folk inn i boligmarkedet. Dersom verktøyene etter høringsforslaget
skal vedtas, bør regelverket endres på andre punkter for å kompensere for
utbyggeres økt kostnader: For eksempel kan kommuner ved vurderingen av
rekkefølgekravs forholdsmessighet, være pålagt å vurdere summen av
rekkefølgekrav og begrensningene utbygger kan pålegges etter høringsforslaget.
Vi understreker likevel at dersom
regelverket skal åpne for at det kan fastsettes nye planbestemmelser om
boligsammensetning eller arealformål om studentboliger, vil dette i likhet med
andre planbestemmelser, bare være en mulighet kommunene har og ikke en plikt.
Høringsfristen er 5. august 2024.
Artikkelforfatterne er advokat Simon
Ulleland og advokatfullmektig Brage Heide fra næringseiendomsavdelingen i
Thommessen.