Aktuelt:

BRUKSNEKT: Statsforvalteren opphever byggetillatelsen til dette nybygget i Kolsås leir. Bygget er i dag nesten ferdigstilt og skal fungere som mannskapsforlegning. (Foto Bærum kommune byggesak)

Byggebråk for Forsvarsbygg i Kolsås leir

Dette bygget er for høyt, slår Statsforvalteren fast i et ferskt vedtak.

- Det er vanskelig for oss å se at et kortere og bredere bygg (eventuelt et bygg med mindre takvinkel, og dermed lavere tak), innenfor lovens rammer, er til hinder for Forsvarets bruk i samsvar med sitt behov.

Dette skriver Statsforvalteren i Oslo og Viken i et nylig vedtak, hvor Statsforvalteren opphever byggetillatelsen for en ny mannskapsforlegning i Kolsås leir. Bygget skal etter planen huse flere titalls soldater i leiren. Forsvarsbygg er tiltakshaver.

Rammesøknaden til prosjektet ble sendt inn til Bærum kommune i 2018. Flere naboer var raskt ut med innsigelser til plasseringen og høyden på bygget, men ble overkjørt av kommunen. Rammetillatelse ble innvilget - med dispensasjon – i forhold til høydebestemmelsene.

Byggingen gikk deretter sin gang, men det gjorde også klagestrømmen fra naboene. Saken havnet deretter på Statsforvalterens bord, og blant klagepunktene fra naboene er følgende:

· Hverken dispensasjonen eller tiltaket er nabovarslet. Dette er saksbehandlingsfeil som i seg selv gjør vedtaket ugyldig.

· Vilkårene for å gi dispensasjon er ikke oppfylt.

· Kommunens vurdering av virkningen på omgivelsene er utilstrekkelig.

· Kommunen har ikke vist klare og spesifiserte fordeler. Anførte fordeler er irrelevante. Gjenoppbyggingshensyn er ikke relevant i denne saken.

· Byggets størrelse, og høydeforskjellen mellom mannskapsforlegningen og omkringliggende bebyggelse, taler for at hensynene bak høydebestemmelsen vesentlig tilsidesettes. Uansett er den negative effekten en klar ulempe ved å gi dispensasjon.

· Kommunens begrunnelse er utilstrekkelig.

- Fordelene ved å gi dispensasjon må være klart større enn ulempene

- Plan- og bygningsmyndighetene kan gi dispensasjon, men bare dersom vilkårene i plan- og bygningsloven § 19-2 er oppfylt. Det første vilkåret er at de hensyn som ligger til grunn for lovens formålsparagraf eller den/de bestemmelser det er aktuelt å dispensere fra, ikke blir vesentlig tilsidesatt. Det andre vilkåret er at fordelene ved dispensasjon må være klart større enn ulempene, innleder Statsforvalteren innledningsvis i sitt vedtak.

Men:

- Vi er tilbøyelige til å være enig med kommunen i at avstanden til nærmeste naboer, og at byggets høyeste side vender vekk fra nærmeste naboer, er med på å redusere ulempene en dispensasjon medfører i denne saken. Samtidig minner vi om at det ikke er tilstrekkelig at ulempene er små; fordelene ved å gi dispensasjon må være klart større enn ulempene. Vi registrerer for øvrig også at klagerne har argumentert for at det vil være en merkbar forskjell om tiltakets høyde reduseres.

- Statsforvalteren vil også påpeke at eiendommen er stor, og uten planbestemmelser knyttet til seg. Vi har derfor noe vanskelig for å se at det ikke vil være mulig å få til en løsning innenfor lovens rammer. Alternative løsninger innenfor lovens rammer vil være et argument mot at dispensasjon gis.

- Vi kan ikke se at kommunen i vedtaket eller i klagebehandlingen har sannsynliggjort at fordelene ved å gi dispensasjon er klart større enn ulempene. Statsforvalteren er dermed ikke enig i at det andre vilkåret for å gi dispensasjon er oppfylt.

Konklusjonen er at kommunen vedtak oppheves. Klagen har ført frem, og kommunen må behandle saken på nytt.

Powered by Labrador CMS