30.000 KVM: Planen omfatter opp mot 10.000 kvm næring og 20.000 kvm bolig. Ill: Opus Bergen
PBE stoppet omfattende plan på Birkelandsskiftet
Nå krever Birkelandsskifte AS at beslutningen blir forelagt politisk behandling for endelig avgjørelse.
I mai skrev Estate Vest at Opus Bergen – på vegne av Birkelandsskifte AS – hadde bestilt oppstartsmøte hos Plan- og bygningsetaten (PBE). Foreslått planområde er på 17,6 mål, og er en del av et utviklingsområde, tett på kollektivknutepunktet Birkelandskiftet. Planen vil inneholde formål for næring, bolig, leke- og uteoppholdsarealer, grønnstruktur og tilhørende samferdselsarealer.
Bruksareal for næring er estimert til ca. 5.000-10.000 kvm, mens det tilsvarende arealet for bolig er 15.000-20.000 kvm.
I slutten av juni ble imidlertid planforslaget stoppet av PBE.
– Det er knyttet tunge og uavklarte rekkefølgekrav til blant annet Birkelandsskiftet i overordnet plan. Området er også tett på det høyt trafikkerte krysset Birkelandsskiftet og tett på både Flyplassvegen i nord og Ytrebygdsveien i vest. Dette gjør området både umodent for utbygging pga. uavklarte trafikale situasjoner og uegnet for boligbebyggelse pga. støysituasjon, skrev etaten i begrunnelsen.
I et brev til PBE ber Opus Bergen om at beslutningen forelegges politisk behandling for endelig avgjørelse.
– Formålet med denne anmodningen er å få et prinsippvedtak på utviklingsretningen for Birkelandsskiftet, gnr. 114, bnr. 3 mfl. Prinsippvedtaket vil være en veiledende ramme for videre detaljplanlegging, gi klarhet i hvilke utviklingsmuligheter som kan følges opp, og sikre at utviklingen av Birkelandsskiftet skjer i tråd med overordnede planer og målsettinger for Bergen kommune, fremgår det av brevet.
Arkitektselskapet viser til at planområdet ligger i gangavstand til Birkelandsskiftet terminal, som har hyppige avganger med både bybane og buss.
– Dette støtter opp under nasjonal fortettingspolitikk og kommunens strategi for utvikling rundt kollektivknutepunkt. Ved å starte opp en parallell planprosess med ny rullering av KPA, eventuelle områdereguleringsplaner og Statens vegvesen sin pågående reguleringsplan for Flyplassvegen, vil en sammen kunne finne frem til hvilken utvikling området skal ha, skriver Opus Bergen.
De mener dette blant annet kan medføre at utviklingen av området skjer raskere.
– Utfordringer knyttet til støy og andre relevante temaer for det aktuelle planområdet vil utredes i tråd med gjeldene retningslinjer som del av planprosessen. Vi oppfordrer til å vedta foreslåtte prinsipp for utviklingen av Birkelandsskiftet, og gi administrasjonen mandat til å sette i gang detaljregulering slik at utviklingspotensialet innenfor planområdet kan avdekkes og videreutvikles, fremgår det av brevet.