Vital-senter på toppen

Vital-eide Kista Galleria er nå Stockholms mest besøkte kjøpesenter.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Senteret hadde en økning på 5 prosent i forhold til 2009, tilsvarende 750 000 personer, men det bør her nevnes at senteret ble utvidet i november 2009. 17,35 millioner personer besøkte Kista Galleria i løpet av 2010.

2010 var det mest fremgangsrike året i senteret historie, samtidig som konkurransen ifølge FastighetsSverige er hardere enn noensinne. Mange nye handelssteder er åpnet i regionen.

– At vi har tiltrukket oss 750 000 flere kunder i løpet av ett år, er en tydelig beskjed om at Kista Galleria verdsettes av kundene, og at sjenerøse åpningstider og konstant fornyelse er et vinnende konsept, uttaler senterdirektør Jan Gösbeck til FastighetsSverige.

Kista Galleria omsatte for om lag 2,2 milliarder svenske kroner i 2010, som er en økning på 16 prosent fra 2009. Med drøyt 17,3 millioner besøkende, betyr det at gjennomsnittskunden legger fra seg 127 svenske kroner, snaue 115 norske kroner. Ikke all verden, med andre ord, men så er det da også stor forskjell på antall besøkende og antall aktive handlende.

Vital-eide Oslo City har rundt 12 millioner besøkende i løpet av et år og omsetter for vel 1,8 milliarder kroner, slik at gjennomsnittskunden her legger igjen 150 kroner. Naboen Byporten omsetter for 1 milliard kroner, har 10 millioner besøkende i året, som gir en omsetning på beskjedne 100 kroner per besøkende. Men her er mange besøkende av kategorien  «folk i farten», som haster forbi.

Sandvika Storsenter omsetter for 3150 millioner kroner fordelt på 8 millioner besøkende, som gir nesten 400 kroner per besøkende. Det illustrerer både kjøpesterke kunder i senteret, og mer målbevisst handel. Det er langt færre som bare besøker senteret og ikke handler, noe Aker Brygge i årevis har slitt med.

Jan Gösbeck er  fornøyd med utviklingen for Kista Galleria og synes det er hyggelig at de besøkende legger igjen mer.

– Sammenliknet med 2009 bruker hver besøker 14 prosent mer i 2010. Det beviser at vi lykkes med det kontinuerlige arbeidet å tilby kundene de varemerkene og butikkonseptene som virkelig etterspørres og verdsettes, sier Gösbeck til FastighetsSverige.

Vital tok over hele Kista Galleria i oktober i fjor, etter tidligere å ha eid 50,1 prosent av kjøpesenteret nord for Stockholm på vei mot Arlanda. Vital betalte ca 2 milliarder svenske kroner for å løse ut medeieren Länsförsäkringar.

– Kista har hatt enn god utvikling i mange år, og særlig siden kjøpesenteret ble bygd ut i fjor. Vital ser et stort potensial for en fortsatt positiv utvikling for Kista Galleria. Vi vil fremdeles kunne utvikle eiendommen og har en sterk tro på at vi kan utvikle både markedsposisjonen og eiendomsverdiene ytterligere, uttalte adm. direktør Tom Rathke i Vital i en pressemelding i oktober.

Powered by Labrador CMS