Ukens tips: Ulovlig statsstøtte
Ulovlig statsstøtte kan koste dyrt. Det er derfor nyttig å vite når et tiltak anses å utgjøre statsstøtte.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Statsstøtte er i utgangspunktet forbudt, og kan ikke tildeles uten en unntakshjemmel. Ulovlig statsstøtte må som hovedregel tilbakebetales med renter, og konsekvensene kan bli alvorlige. Ofte oppstår det spørsmål om et tiltak innebærer statsstøtte selv om dette ikke har vært partenes intensjon. Det er derfor nyttig å vite når et tiltak anses å utgjøre statsstøtte.
I våre tidligere Ukens tips: Det offentlige som leietaker og Det offentliges salg og kjøp av eiendom har vi fremhevet viktigheten av at avtalene inngås i tråd med statsstøtteregelverket. Her går vi nærmere inn på dette regelverket.
Hva er statsstøtte?
Det følger av EØS-avtalen artikkel 61 at et tiltak vil utgjøre statsstøtte dersom følgende vilkår er oppfylt:
• Tiltaket må utgjøre en økonomisk fordel for mottaker
Alle økonomisk fordeler som tildeles foretak omfattes, blant annet rene kapitaltildelinger, fritak fra skatter og avgifter, lån og garantier, samt mulighet til å selge eiendom, varer eller tjenester til overpris eller kjøpe til underpris. Det er effekten av tiltaket som er avgjørende, ikke intensjonen.
• Støtten må være gitt av statsmidler i enhver form
Begrepet statsmidler omfatter støtte gitt av stat, fylkeskommuner og kommuner, men også for eksempel offentlige organer og i noen tilfeller foretak som er eid eller kontrollert av offentlige myndigheter. Også inntektstap for det offentlige vil omfattes av begrepet. Det er i tillegg et vilkår at støtten må kunne tilregnes det offentlige.
• Støtten må være gitt til foretak som driver økonomisk aktivitet
For å omfattes av statsstøtteregelverket må støttemottaker være et foretak i EØS-avtalens forstand. Med økonomisk aktivitet menes en virksomhet som består i å tilby varer og tjenester i et marked. Enhetens juridiske status eller måten virksomheten finansieres på har ikke betydning. Dette begrepet er videre enn man ofte tror. Vi gir en nærmere redegjørelse for hva som må anses å være foretak i tipset om potensielle støttemottakere.
• Støtten må være selektiv
Statsstøtteforbudet rammer kun støtte som begunstiger enkelte foretak eller produksjon av enkelte varer eller tjenester. Det er effekten av tiltaket som er avgjørende, ikke hensikten. Det skal svært lite til for at et tiltak anses selektivt, et skille på lokalisering, produksjonsprosesser, bransjetilhørighet eller bedriftsstørrelse vil være tilstrekkelig.
• Støtten må vri eller true med å vri konkurransen
Det skal svært lite til for at et tiltak anses for å være konkurransevridende, det holder at tiltaket truer med å vri konkurransen. Dersom støttemottakers stilling faktisk eller potensielt styrkes i forhold til øvrige aktører, vil det være fare for konkurransevridning.
• Støtten må påvirke eller kunne påvirke samhandelen i EØS-området
Også her skal det svært lite til. Hvis en støttemottaker konkurrerer med andre bedrifter i EØS-området, vil dette kunne være nok. Det er tilstrekkelig at foretaket produserer varer eller tjenester som er gjenstand for samhandel innenfor EØS.
Dersom alle de overnevnte vilkårene er oppfylt, vil tiltaket utgjøre statsstøtte, og vil være underlagt statsstøtteregelverket, med de muligheter og begrensninger dette innebærer.
———————
Ukens tips er en samling praktiske tips utarbeidet av Wikborg, Rein & Co. Tipsene vil bli publisert hver uke og er forfattet av advokater i Wikborg, Rein & Co.
Om forfatterne:
Jonn Ola Sørensen er partner i Wikborg Rein og leder firmaets fagområde for konkurranse og anskaffelser.
Vilde Hannevik Lien er fast advokat ved Wikborg Reins Oslo-kontor og er tilknyttet firmaets fagområde for konkurranse og anskaffelser.
Foto: Erik Burås/StudioB13