Spissing og spesialisering

Flere av eiendomstransaksjonene i dagens marked gjenspeiler et ønske om å spisse porteføljene.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det skriver Union Norsk Næringsmegling i sin seneste markedsrapport, som ble offentliggjort tirsdag. Næringsmegleren mener vi er i ferd med å få mer rendyrkede aktører som konsentrerer seg om utvalgte satsningsområder hvor man søker å bygge styrke og grunnlag for langsiktig verdiskapning.

Ett eksempel på spissingen, som Union ikke nevner, er byttehandelen mellom Norwegian Property (NPRO) og KLP Eiendom tidligere i år. NPRO styrket seg i sitt kjerneområde Aker Brygge, mens KLP kjøpte seg opp rundt regjeringskvartalet (se foto).

StordriftsfordelerUnion skriver i lederen at eiendomsbesitterne selger eiendom i de segmentene og byene som er utenfor strategien. De kjøper seg opp i definerte satsningsområder der de kan skape stordriftsfordeler og utnytte læringskurven og lokalkunnskapen.

En form for konsentrasjon er å kjøpe flere eiendommer i umiddelbar nærhet. Da kan utleierne “sjonglere” leietakerne mellom eiendommene i området i takt med deres endrede arealbehov. Ved å konsentrere satsingen gir det større muligheter for å styre utviklingen i området

En annen form for konsentrasjon er å selge ut handelseiendom for å konsentrere seg om kontor, slik som Oslo Areal gjorde i januar. Andre aktører etablerer selskaper som kun skal drive med mellomstore kjøpesentre.

Lang listeDet begynner etter hvert å bli en lang liste over spesialiserte eiendomsselskaper og aktører som konsentrerer aktivitetene er lang. Union venter derfor at spesialiseringstendensene innenforeiendomsnæringen vil forsterke seg fremover.

“Aktørene vil være opptatt av å skaffe skalafordeler, troverdighet og dybdekompetanse gjennom konsentrasjon. Dette vil resultere i enda flere transaksjoner for å spisse porteføljene”, heter det i lederen.

Lettere enigeLogikken i slike transaksjoner gjør det lettere for kjøper og selger å bli enige om pris enn i mange tradisjonelle salgsprosesser. Der skal selger helst ha spesielt godt betalt, mens kjøperen aller helst skal gjøre et “kupp”.

Union konkluderer derfor med at i Norge er vi i ferd med å få mer spesialiserte gårdeiere. Denne utviklingen vil komme leietakerne til gode “gjennom mer effektive, fleksible og kompetentetilbydere”.

Powered by Labrador CMS